Mugg på sommaren

Bounty

Trådstartare
Hej!
Min häst får ständigt mugg på sommaren. Hon har 3 vita ben, men får alltid bara mugg på det ena. Vi har anlitat veterinär alla gånger men får aldrig svar på varför det blossar upp så på sommaren. Undrar mest om någon här har varit med om samma sak och vet var det skulle kunna komma ifrån? Det finns så många faktorer så som värmen, solen, insekterna, att hon är svag på något sätt i just det benet, att hon inte får tillräckligt med vitaminer och mineraler (Läste någonstans att zinkbrist kan leda till mugg?) att jag inte vet vad jag ska försöka börja motverka..
Muggen brukar gå över ungefär när sommaren är slut, om det är p.g.a behandlingen eller just det att sommaren är slut vet jag inte. Ska även tillägga att även när vi blivit av med muggen så fjällar hon, ser lite ut som mjäll fast större.

Min häst fick också mugg på sommaren. En gissning är att när det blöta gräset snärjer runt benen blir det irriterat och muggen får fäste. Tänker också att det kan vara någon särskild växt som irriterar, vet inte vad dock.
Jag löste det genom att förebygga genom att smörja karlederna med ringblomssalva och tyckte att det funkade bra.

Blött gräs vet jag att det inte är iallafall då det i år kom när hon stod i en torr hage med kort gräs. Växter har vi också tänkt på, efter nyheten om alsikeklövern spärrade vi av en del av hagen som vi misstänkte att det växte alsikeklöver i. Förutom det är där inga farliga växter men de kan kanske irritera huden ändå.. Får kanske prova ringblomssalva nästa år och se om det fungerar då. :)

Min får mugg på sommaren när hon kommer åt att äta "skräpväxter" och får obalans i magen som orsakar muggen. Just exakt vad för växter hon får i sig vet jag inte riktigt, vi löser problemet med att byta hage till den hagen hon inte fick mugg i.

Hej! Min häst får mugg på sina vita ben i en speciell hage bara. Där växer det Johannesört som kan ge fotosensibilitet. Det skulle kunna vara nåt liknande. Det finns flera växter som ger sådana symptom. Som tur är verkar Johannesörten minska år för år i vår hage. Jag har heller aldrig sett att hästarna äter av den, men tydligen räcker det med att växten kommer i kontakt med huden. Jag löser vistelsen i den hagen med solbenskydd och solkräm. Funkar!

Ägarna till stallet är ute och letar efter ev. farliga växter då och då (t.ex. Johannesört) och tar bort dem eller spärrar av området. Men det skulle ju såklart kunna vara en vanlig, ofarlig växt som irriterar benet. Dock har hon fått mugg i tre olika hagar, så antingen har det inte med hagen att göra eller så är hela marken dålig vilket jag har svårt att tänka mig..
Muggen är nu bättre och vi hade tänkt kontakta veterinär imorgon för att höra om de tror att det skulle hjälpa med mer mineraler eller något sådant.
Vi har även börjat smörja in med sol-helosan då det var riktigt torrt, och det har faktiskt hjälpt en hel del! :D

Jag har samma problem. Hela vintern har hon varit bra och så fort det blev sommar så blossade muggen upp. På vissa ställen är det bara små krustor, medans det på andra ställen blir sår nästan på en gång.

Vet inte om det är den regniga sommaren som har bidragit eller om det är något hon reagerar på från gräset...

Det konstiga är att min häst fått det både när det varit rätt varmt och när det varit kyligare och regnigare, men alltid på somrarna.. :confused:

Hur ger vitklöver mugg då, bara genom att nudda hästens ben eller måste de äta den?
Aldrig hört att vitklöver ska ge mugg förr!

En del hästar kan om de äter vitklöver få mugg, googlar man så hittar man lite grann om detta. Vitklövern är ju inte farlig men en del hästar verkar reagera med att få mugg speciellt om de inte ätit det tidigare. En del hästar kan nog vara känsliga även för rödklöver men vitklöver är nog vanligare

En sommar så var betet slut i alla hagar utom i vinterhagen så jag släppte ut dom där och där var en hel del vitklöver varav min ena häst fick ett rejält mugganfall medan de tre andra var helt oberörda.

Aha, så man ska helst hålla sig borta från all klöver.. Det konstiga är att i hagen som hon började få mugg i fanns det inga klöver, ja inga växter överhuvudtaget faktiskt. Men sedan när muggen blev mycket värre gick hon i en hage med massa klöver i.. :eek:

Tror dock inte att hon är så glad för att äta växter, men man vet ju aldrig!

Det konstiga är att min häst fått det både när det varit rätt varmt och när det varit kyligare och regnigare, men alltid på somrarna.. :confused:

Hur ger vitklöver mugg då, bara genom att nudda hästens ben eller måste de äta den?
Aldrig hört att vitklöver ska ge mugg förr!
Det är snarare Alsikeklöver som de reagerar på. Det finns massor med varningar här och överallt på nätet för den. Bl a en del otäcka bilder.

Mugg har nog ofta flera bakomliggande orsaker och det är inte lätt att spåna ut vad som verkligen är grundorsaken. Har hästen en gång haft det så kommer det förmodligen gärna tillbaka.
Förmodligen är inte vitklöver själva orsaken till muggen men det kan göra att det blossar upp och det är väl egentligen det att det blir ett foderbyte om hästen byter hage till en med rikligt med klöver varpå magen hamnar lite i obalans vilket kan resultera i mugg.

Jo, det är klart att det finns flera faktorer! Är nog en blandning av det mesta som sommaren för med sig; foderbyte, andra hagar, insekter, värme, sol..
Blir bara så trött på att det är en så pass vanlig åkomma som det inte finns något riktigt botemedel till! :(
Tack för infon om vitklöver! :)

Tja vanlig åkomma är det förvisso men mugg är ett samlingsnamn. Mugg är en benämning på alla sjukdomar som irriterar och inflammerar huden i hästens karled. Vilket gör att det är så svårbehandlat eftersom det är svårt att säga vad som faktiskt är orsaken.
Till exempel min häst som fick mugg av klöver en gång, eller det blossade upp av vitklöver i alla fall fick ett nytt kraftigt mugganfall i mars och det var inte lerigt i hagen utan det hade varit minusgrader en ganska lång period :confused: inget växte ju ännu i hagen och inget foderbyte var gjort? Det var så illa att hon svullnade i bakbenet och var klart besvärad och det krävdes penicillin injektioner som inte alls är uppskattat av varken häst eller matte :( innan det gav med sig. Veterinär fick komma och ta ett prov och det visade sig att det var bakterier i riklig mängd, tror det var stafylikocker och då det var så mycket och hästen var rejält påverkad blev det en penicillinkur.

Jag vet att mugg är ett samlingsnamn. :D Önskar bara att man på något sätt kunde kolla var det kom ifrån och behandla utifrån det, men det är ju rätt svårt.. :cry:

Jag var lite otydlig i förra svaret, jag menade att muggen som min häst får nog beror på en del "sommarfaktorer" :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
864
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 563
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 498
Senast: Piaff
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat