Mugg på häst med mycket hovskägg

Ä

Ängslig

Nordis har lite mugg verkar det som, som sitter där djupt inne ovanför ballarna.
Det är som skorpor bara, inget sår lr så.

Men på vilket sätt åtgärdar jag bäst detta UTAN att klippa hovskägget? :o
Benen sköljs och torkas varje dag, men de går på lösdrift, dock är inte hagen så lerig.

Sv: Mugg på häst med mycket hovskägg

Hej! Har haft en höst med mugg på båda hästarna!! Jag klippte inte hovskägget, dock så har ju inte en connemara lika mycket skägg osm din, men jag tror det går utan att du ska klippa.
Om det bara är lite skorpa så klarar du dig nog utan veterinär o recept-salva men du märker väl om det blir värre!

Gör så här: smörj m salicylsyravasselin, låt sitta tjockt i minst 8 timmar. Tvätta sedan m hibiscrub så att alla skorpor försvinner. Sedan smörjer du med mjukgörande, typ idomin.

Tvätta högst var 4 dag m hibiscrub för det torkar ut. Om hästen är jättelerig så måste du såklart spola den annars så borstar du bara rent och smörjer med idomin.

Alla produkter finns på apoteket. Hoppas det ger sig!

Förresten- var uppmärksam på om benet tjocknar, då kan det vara lymfangit! Min ponny fick det trots att hon bara hade lite mugg:(

Jag vet ungefär vad lymfangit innebär, men berätta gärna mer detaljerat om du vill.

Hon är inte tjock, kan vara ibland precis vid kotan bara.

Det betyder att lymfkörteln till det aktuella benet blir inflamerad och slutar att fungera. Då blir benet fyllt av vätska som inte kan komma därifrån, därav elefant-utseendet på benet. Min ponny svullnade helt sjukt mycket, såg ut som om hon hade brutit benet! Men det gick bra att bota med pencillin.

När min isis fick mugg förra vintern gjorde jag såhär:

Tvättade med hibiscrub morgon och kväll under en dryg veckas tid. På morgonen när han skulle gå ut (han stod inne på nätterna, vilket jag tror var bra för muggen) strök jag på med en fet salva som skulle hålla lera och väta borta från muggen, typ inotyol (finns på apoteket för röda bebisrumpor). På natten fick han stå utan salva.

När det hade gått en dryg vecka gick jag över till att tvätta med grönsåpa. Man ska tydligen inte hålla på för länge med hibiscruben eftersom den är rätt stark. Jag tvättade alltså då med grönsåpa istället och var noga med att få bort allt skorv under tvätten. Gjorde likadant med inotyolsalvan som tidigare. Det är viktigt att hästen blir torr i karlederna efter tvätten. Muggen trivs i fuktiga miljöer.

När jag blev av med muggen slutade jag att skölja benen varje kväll och lät istället leran torka, och borstade av den på morgonen. Muggen läkte fint på ca två veckor, trots att det först blev så allvarligt att benet svullnade och häden fick antiinflamatoriskt av veterinär.

Lycka till!

//Julia

Min pålle har mugg. Han har ändå lite hovskägg, men ja smörjer in med trikem (tricem?) salva för mugg varje dag och nån gång i veckan tar jag och sköljer med varmt vatten och tvättar med hibiscrub, sen trikem salvan. fungerar bra tkr jag :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna? Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och...
2
Svar
24
· Visningar
2 860
Senast: Lilla vän
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 738
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 208
Senast: Hedwig
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 753
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar