Sv: Mugg på häst med mycket hovskägg
När min isis fick mugg förra vintern gjorde jag såhär:
Tvättade med hibiscrub morgon och kväll under en dryg veckas tid. På morgonen när han skulle gå ut (han stod inne på nätterna, vilket jag tror var bra för muggen) strök jag på med en fet salva som skulle hålla lera och väta borta från muggen, typ inotyol (finns på apoteket för röda bebisrumpor). På natten fick han stå utan salva.
När det hade gått en dryg vecka gick jag över till att tvätta med grönsåpa. Man ska tydligen inte hålla på för länge med hibiscruben eftersom den är rätt stark. Jag tvättade alltså då med grönsåpa istället och var noga med att få bort allt skorv under tvätten. Gjorde likadant med inotyolsalvan som tidigare. Det är viktigt att hästen blir torr i karlederna efter tvätten. Muggen trivs i fuktiga miljöer.
När jag blev av med muggen slutade jag att skölja benen varje kväll och lät istället leran torka, och borstade av den på morgonen. Muggen läkte fint på ca två veckor, trots att det först blev så allvarligt att benet svullnade och häden fick antiinflamatoriskt av veterinär.
Lycka till!
//Julia