Mugg och minusgrader??

caradan

Trådstartare
Nu har det börjat att bli kallt (har vart så i några dagar) och min totta har ganska mkt mugg inte bara i karleden utan även fram. Min fundering är nu om jag ska smörja eller bara låta det läka ut utan att göra ngt nu när det är fruset (hoppas på många dagar/veckor kallt nu)

Har aldrig haft mugghäst innan.

Innan har jag smörjt med helosan men idag tog jag vatten och grönsåpa och tvättade av det, torkade av benet och släppte ut henne igen.

Så min fråga är:

Ska jag smörja nu eller bara låta det va?

Sv: Mugg och minusgrader??

Går hästen ute dygnet runt?

Om hon är inne på natten skulle jag ha tvättat med grönsåpa och pillat bort allt skorv vid intag. Jag hade nog skippat salvor.

När det är lerigt gör jag likadant, fast då tvättar jag morgon och kväll och stryker på inotyol salva för att hålla borta fukten i hagen. På natten får hästen dock stå utan salva.

Första veckan kan det vara bra att tvätta med hibiscrub istället för såpa, men det är rätt uttorkande så man får hålla lite koll och inte använda den för länge.

I år har jag ingen mugghäst tack och lov!

//julia

Nej hon går ute mellan ca 8-20 och inne resten.

Jag har tyvärr ingen möjlighet att vara i stallet på morgonen men pöå kvällen brukar jag antingen torka av eller tvätta av. Men jag vill helst tillföra så lite fukt ( i form av vatten) som möjligt.

Inotyl, det är sån där svamp salva väl??

Jag frågade en gång min hovslagare om tips på behandlingar för mugg, och han sa då att frågar jag 10 olika personer får jag 10 olika svar..

Själv tvättar jag mugghästar med grönsåpa när det varit lerigt ute, och smörjer sedan medd rapsolja eller helosan. Vid torrt väder tvättar/smörjer jag inte.

Ja det är ju det som är problemet att det finns så många olika direktiv om det.
Men jag tror nog att ajg kommer att låta det va så mkt som möjligt nu när det är torrt tyvärr så är det väl bara det i ngn vecka sen så är det lervälling igen.

Okej.

Jag tycker alltid att det varit bättre och tvätta med vatten och såpa än att bara använda salva, men det finns ju många åsikter om det. Det viktiga är ju att man får bort skorvet eftersom bakterierna sitter där under.

Inotyol salva är en salva för röda barnrumpor och finns på apoteket =) Suverän för att skydda mot väta och vårdande.

//Julia

det beror lite på exakt hur den ser ut... mugg kan arta sig ganska olika.

men jag skulle smörja men en fet salva, så att det håller sig mjukt. annars är det lätt att det spricker upp, börjar blöda och så har du sår som blir infekterade...

Muggen är ganska stora och ligger i en ring strax under kotan. Det är inga små skorper alltså utan de är ganska stora.
Men är det bättre att stänga in det än att låta det luftas?

du stänger ju inte in din hud för att du smörjer den med kräm? :p den kan andas ändå. samma sak med hästar. ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 046
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 744
Hästvård Har problem med min hästs bakben som har strulat nu under flera veckor. Redan i december har min häst haft mugg som jag har försökt bli...
Svar
13
· Visningar
1 997
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka