Mugg igen!! Strö fråga....

Favina

Trådstartare
Hästen har börjat få mugg igen!!!

Som vanligt varje höst, förra året fick han pencilin, hippotrim mm.

Nu undrar jag om det är bättre för muggen att stå på spån än torv? Har torv idag och förut köpte vi en container men tycker den inte har varit så bra, nu har vo torvbalar som är torrare eller iaf bättre, men är kanske spån det bästa för honom? Halm är inget alternativ för mig.

Moderator får flytta tråden om den inte passar in här.

Sv: Mugg igen!! Strö fråga....

Tror inte att det är underlaget i boxen du ska bekymmra dig så mkt om, huvudsaken att det är torrt och fräscht. Snarare ska du nog ta en titt i hagen där hästen vistas och fått sin mugg i från...Kan ni dränera hagen så att vatten rinner ut och inte samlas och blir lervälling? Vart är det värst? Oftast vid in/utgången, kan den flyttas till en torrare plats? Kan ni fylla på med sand eller dyl för att förbättra underlaget i hagen?

Bästa kuren mot mugg är Fucidin! Öronsalva till hund, tyvärr har det bytt namn o ja kan inte det nya namnet med det funkar lite finfint som det gamla preparatet.

Lycka till!

Bästa kuren Fucidin håller jag inte med om det handlar om varför pålle har mugg och hålla på och sätta dit en pencellinsalva för att det ibland går bort lätt känns inte okey med tanke på multirecistenta bakterier ...

Mugg kan vara allt från bakterier till fukt, Svamp, skabb och leverksador som visar sig på benen genom att pålle ätit alsieklöver tex .

Bör nog fundera på varför det återkommer varje höst ,har du pålle på samma marker eller sett skilnad vilken mark den går på ?

Tvätta med Hibiscrub låt sitta 10-20 min spraya virkon och lägg bandage med Salicalsyrevaselin .

Det är mitt råd och du kommer få hundra till :D

Mia

Alltså, har han stått på torv eller spån övriga år? Om det hela tiden är återkommande och ni inte kan dra någon slutsats till ev. strö så behöver man nog inte fundera på just det. Om man byter ofta och problemen kommer ändå känns det som om problemet kommer utifrån = hagen/marken runtekring.
Jag har enbart fått mugg på en häst och det var något år när hösten (tror jag) var så blöt att det bara var lervälling genom alla hagar där vi stod, annars har jag varit förskonad.

det är många som säger att mugg kommer från obalans i magen, så du kan ju testa att ge jäst eller mag/tarm balans.

kan även vara så att ni har bakterier i jorden? får dom andra hästarna också mugg?

annars är det rent och torrt som gäller, finns nog ingen mirakelkur... min får mugg på sitt vita ben om jag inte håller det rent. så jag spolar varje kväll, torkar rent och smörjer med mjukgörande salva. då har han inga problem alls.

inotyol är bra att sätta på innan dom ska gå ut, den är extremt fet och blir som en barriär mot fukt och smuts!finns bland bebisgrejerna på apoteket. om hästen har mkt hår på benen hjälper det att klippa dom, annars är det hopplöst att hålla benen torra och rena.

har aldrig haft torv men jag kan tänka mig att det innehåller fler bakterier än spån!

Torv innehåller bakterietoxiner så det är säkert bättre med spån om man har sår och sådant nere på benen.

Jag skulle ha bytt om jag vore du.

Nu skall jag försöka svara alla:D

Jag köpte honom i höstas, han har gått i olika hagar och det är han som alltid har mugg, finns en annan i stallet som oxå har mugg men den går i en hage på andra sidan vägen ca 100m bort.

Ingen i hans hage har mugg och på dom som har så går det ganska fort över. Jag håller han ren och tvättar varje dag men sedan skall man ju inte tvätta för mycket. In/utsläppet flyttas när det blir för geggit.

Jag mockar ju boxen och håller det torrt så gått det går, men frågan är om spån är renare, än torven? För mig så är ju torven "smutsigare" och spån "renare". Hans sår sitter i karleden, + mugg.

Kollade lite närmare idag och det ser ut som om ärren har börjat spricka för deet är 8 cm långt och kanske 1-2 mm brett, som han fick förra året efter muggen, så idag smörjde jag på med idomin för att testa, har snart testat allt.

testa inotyol om du inte gjort det, är som idomin fast typ 10 ggr segare/fetare. tror man använder det vid blöjexem. :p

tror också att spån är renare, det kommer ju från rena träd och torv från jorden där båda det ena och det andra kan ligga och ruttna.

Skulle vilja veta vad man har för belägg för att det finns fler bakterier i torv än spån? Det är lite lustigt att tro att spån är renare pga sitt urspung, det finns en lång hanteringskedja som kan ge bakterier även i spån. Dessutom kan tydligen vissa reagera på terpentinet som finns i spån också. Jag säger inte att torv är bäst bara att jag vill veta om det bara är antaganden eller faktiskt undersökt?

Ber om ursäkt för att jag svarade på Forest autumns inlägg, ver inte menat till henne/honom utan till dem som antog att spån var bättre än torv....

Min förra häst hade svårr mugg som vi behandlade utan goda resultat under flera år. När vi bytte från spån till halm försvann den helt! Troligtvis var det något i spånet hon inte tålde...

ja alltså om den torven som används till hästströ är det samma som vanlig torv så är ju det något man gräver upp ur marken ur sk bog mires. och långt nere i marken finns det ju en hel del bakterier efter döda organismer som man då får med sig när man gräver upp torven. vet inte om den rensas på något sätt innan den säljs som strö, tror inte det? har aldrig användt torv själv, tycker inte om det.

spånet är det inte många som tagit i... trädet sågas, det ligger i en hög någon dag som mest och lastas sedan på en kärra och körs till stallet. låter betydligt renare i mina öron.

Nej, det har jag inte testat faktiskt, kan prova det med.

Spån frågan återstår dock, jag har aldrig haft honom på spån så jag vet ju inte hur det kommer fungera, men med torven så blir han mer skitig och det sitter kvar i pälsen om jag har tvättat benen, så i mina ögon så ser ju spån renare ut.

Korven: Nej, vi har inte kollat bakterier i såret, kanske vore en idé och se vad vi skall behandla emot:grin: Tänkte aldrig på det, är bara desperat så han inte får det igen.

Röstar också på att kolla vad det är för bakterier.

Min herre hade multiresistenta bakterier, känslig för en enda antibiotika. Då kan man liksom köra huskurer och de 'vanliga' antibiotikasmörjorna tills man blir blå utan att det blir ett dugg bättre.

ja alltså om den torven som används till hästströ är det samma som vanlig torv så är ju det något man gräver upp ur marken ur sk bog mires. och långt nere i marken finns det ju en hel del bakterier efter döda organismer som man då får med sig när man gräver upp torven. vet inte om den rensas på något sätt innan den säljs som strö, tror inte det? har aldrig användt torv själv, tycker inte om det.

Det stämmer inte. Jag har själv fyra hästar som vintertid går i leriga hagar och står på torvbädd i stallet. Ingen av dem har mugg, eller problem med sår.

Detta hittade jag på hemsidan för en av våra större torvströproducenter:

Den sura miljön i torven gör att det inte blir någon tillväxt av bakterier i sår.

kl
enligt en sida på hippson öker torv risken för hovbölder och mugg

spånet är det inte många som tagit i... trädet sågas, det ligger i en hög någon dag som mest och lastas sedan på en kärra och körs till stallet. låter betydligt renare i mina öron.
Det är viktigt att komma ihåg att bakterier inte är onda av sig själv, det är antagligen andra än de som finns långt ner i myrarna som växer i sår.

Har min häst på torv och hennes hovar har aldrig varit så fina som nu, att få en dålig bädd som ger hovbölder osv går att få med alla strömaterial. (det var inte någon du påstod utan det var svar på annat inläggs påstående) Dessutom antar jag att du har kunskap om det du påstår om spånframställningen, det är inte min erfarenhet att det går till så. Att såga ett träd i skogen, göra spån av det och sen köra det direkt till stallet? Nää, jag tror inte det. Processen är längre än så vad jag vet. Men hur det nu än är, så länge man inte har bevis för att det ena eller det andra är sämre kanske man ska försöka låta bli att dömma ut något. Allt är en smaksak och att bakterieodla låter bra mycket vettigare, skulle tro att det skulle kunna vara de bakterier vi redan har på huden fast i tillväxt som är för stor. Allt pga ett sämre immunförsvar troligen?

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 999
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 330
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2
  • Bildtråd