mellan

Trådstartare
Har ett föl som fått problem med överkänslighet i ansiktet. Detta blev bra då vi bytte bete och smörjade med mjukgörande och solskydd. För några dagar sean fick han liknande symptom på benen som är vita och jag började smörja vilket först såg ut att hjälpa. Nu har han dock fått krystor som vid mugg på olika ställen, högt upp, långt ner på benen men inte i karleden. När det började var det inte blött ute. Jag har fortsatt att smörja etc men det blir ingen förändring. Någon som har tips? Ska på fölvisning till helgen och det ser ju inge roligt ut. Hade hoppats på att det skulle vända!:crazy:
TIPS!!!???

Sv: Mugg föl

Tack! Låter ju som om det skulle vara detta. Ansiktet har ju blivit bra som sagt men nu ser bena "för jävliga" ut. Någon som vet en supersalva som gör att han blir av med muggen?

"Supersalva" hjälper inte, antagligen behöver hästen veterinärvård om det är FS. Du kan inte sätta in bilder på hur "muggen" ser ut?

Färg på hästen?

Han är skimmel och har det som är typiskt för fotosensibilitet, vita ben. Han har även en stor vit bläs i ansiktet där det hela började. Där är han numera fin. Pratade med vet när det började men hon var ganska nonchalant och tyckte att det bara var att smörja med solskydd och trodde inte på detta med johannesört. Det har jag dock hittat i den hagen han gick i förut. Muggen ser ut som typisk mugg med mörka krustor men sitter som en avlång sträng på utsida av skenben och även på insida på något ställe. På alla fyra benen. Det började med att jag smörjade när han blev "röd på benen av solen och sedan ramlade håret av och sedan kom krustorna. Har ingen bild tyvärr. Får ringa vet igen imorgonbitti. Vad gör vet åt det tror du?

Du får gräna PMa mig om du vill, jag har nämligen en häst med fotosensiblitet och har hittat sätt att klara av det.

Nr 1 är att få bort ALL johannesört, jag går själv och sanerar flera gånger i veckan :D

Nr 2 är ju att skydda mot sol, min går med eksemtäcke hela sommaren, hon har gått utan en vecka nu när dte har varit sämre väder, men annars åker det på i maj och av i september.

Nu är ju detta ett föl, men torskleverolja är oslagbart för att få bort krustorna, det skadar inte huden. Helst ska du ju ah det som omslag, men det lär ju vara svårt. Sedan måste du ha en salva och det är ju inte vilken salva som helst, olika salvor passa olika hästar. Själv använder jag Betnovat (klass 3 steroid-salva) med Chinaform.

Och ring djursjukhus för råd i stället för mindre kliniker/vet, de vet sällan vad det handlar om och du förlorar bara pengar och riskerar att få en ännu sjukare häst.

Så här kan min hästs ben se ut.

Chilismugg002.jpg

Chilismugg005.jpg

Detta är när jag har behandlar med torskleverolja ett par dagar, det bara exploderade fram... Från förra hösten, i år har hon ingenting än *peppar peppar*

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 392
Senast: Corax
·
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
2 075
Senast: Lime
·
Hästvård Självklart är veterinär redan inkopplat i detta. Jag skulle behöva hjälp att tänka kring vad som är fel med min häst. För att...
Svar
3
· Visningar
1 186
Senast: dreampower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka