Mugg. Att raka eller inte raka, det är frågan.

spinxx

Trådstartare
Fick hem mitt sto i vintras, då var hon rakad på benen hela vägen ned till hovarna.
Hon kom med riktig ihärdig mugg som inte försvann förrän sent i våras efter behandling, där muggen vandrat upp en bit på kotan från karleden.

Igår klippte jag henne men lät benen vara, hon går ute mellan 08.00-16.00/17.00 året runt och går i större hagar som både blir leriga och blöta partivis under vintern.

En del av mig säger: låt bli att klippa så att karlederna får skydd av håret,
En annan del av mig säger: klipp bort allt så att det är lättare att hålla rent och torrt.

Hur hade ni gjort? :confused: Känner mig så himla kluven!

Jag hade inte klippt. Då jag inte gör det på min egen häst som får mugg, jag vill att de hår hon har där ska skydda, sen får jag borsta extra noggrant just där bara och sen brukar det gå bra. Peppar peppar, har funkat förvånadsvärt bra.

En annan i stallet, rakar sin hästs karleder pga mugg, men den hästen har också mycket hovskägg. Så skulle nog vilja säga att det beror på hästen också.

Har också den erfarenheten att om en häst haft mugg så klipper man inte benen för då uppstår småsår vid klippningen som underlättar för bakterier att angripa o sen står du där med mugg igen. Bättre då med lurviga ben!

Absolut inte klippa. Har precis som du köpt en häst med rejäl rasp. Jag är övertygad om att kampen mot mugg handlar om detaljer.
-Rena händer
-Rena borstar/svampar att skrubba med, inga naglar!
-Klorhexedinpreparat ska verka i minst tio minuter
-Helt torra och rena ben smörjes med 2% salicylsyrevaselin, en rejäl klick som masseras in ordentligt, rena händer eller engångshanskar.
-Vid behov, linda och låt stå över natt.

Underhållstvätta med klorhexedin en gång i månaden. Underhållssmörj ofta, fet salva eller vanlig matolja funkar bra för underhållet.

Tack för alla svar! Skönt att få min magkänsla lite bekräftad..

Det är ett KWPN sto. Är van vid fullblod så hon känns ju hårig i jämförelse :D

Min erfarenhet är att en häst som inte har hovskägg men tjock päls mår bättre av att klippas eftersom det är tillräckligt för att hålla huden våt och smutsig men inte tillräckligt för att det ska skydda mot fukt och lera.

Så svaret är att det beror på hur mycket päls hon har i karlederna. Vissa hästar, som min tex, har knappt någon hårväxt där öht (klipper givetvis inte) så det går bra att spola varje kväll och torka torrt med handduk och då är han torr efter några minuter.

Ponnyn har tjockt fint hovskägg och behöver varken klippas eller spolas.

Min gamla häst som inte hade hovskägg men tjock päls fick endast mugg de år han inte klipptes på benen.

Skulle aldrig klippa benen ever! Jag klipper till nedanför carpus respektive has och lämnar resten.

o jag klipper alltid ända ner (om hästen tycker det är ok), sparar kronranden och har inte haft några problem...
Lättare att hålla torrt o rent tycker jag.

Jag klippte min gammelman (mugghäst mm:eek:) när jag såg att han började få minsta lilla mugg. Var kallblodstravare så han hade mkt päls.
Spolade av ben och fötter varje dag, så att han var ren och inne på kvällen.

Jag skulle inte klippa förebyggande. Spolar aldrig ben hur leriga de än är utan låter torka och borstar sedan. Om hästen ända skulle få mugg sä skulle jag klippa så mycket av hovskägget som behövdes för att komma åt att smörja ( har en jättebra salva) men inte mer

Inte min häst, så jag lyssnar bara på vad den hästens ägare säger till mig, så jag har ingen aning om det är mugg eller skabb.

Det har ju viss betydelse om hästen har skabb om ni står i samma stall, eftersom det orsakas av små djur som inte har något emot att bosätta sig hos fler hästar i stallet. Din t ex. Mugg däremot smittar inte på det sättet.

Det har ju viss betydelse om hästen har skabb om ni står i samma stall, eftersom det orsakas av små djur som inte har något emot att bosätta sig hos fler hästar i stallet. Din t ex. Mugg däremot smittar inte på det sättet.
Men va bra, då är det mugg den hästen har, precis som ägaren säger. Då inga andra hästar har några problem, förutom min då som har lite mugg. :)

Liknande trådar

Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 386
Senast: Corax
·
Hästvård Min lilla häst har något "muggaktigt" på benen och några svampaktiga knölar framme vid övergången mellan bog och hals (precis vid...
Svar
2
· Visningar
1 362
Senast: lady_vip
·
Hästvård Hej Vänder mig till forumet för att höra med er som varit med om liknande & kan dela med sig av sina erfarenheter. För 6 veckor...
Svar
2
· Visningar
4 689
Senast: jarnroos
·
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra längre med min 6 årings ben. Han blev förra sommaren svårt huggormsbiten i sitt vänstra bakben...
Svar
2
· Visningar
957
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama