Müsslifoder med HÖGT proteinvärde?

pinky

Trådstartare
Finns det?

Jag har insett att jag nog måste trycka i min häst ohyggliga mängder Krafft Protein eller Breed i vinter, vilket jag inte är så överförtjust i. :crazy:
Har tidigare fodrat med Lucernhack, men jag kommer nog inte i närheten av vettiga värden med det i år... :cry:

Finns det något müsslifoder med liknande värden, eller är jag hänvisad till pelletterad "tråkmat"? ;)
 
Sv: Müsslifoder med HÖGT proteinvärde?

Du kan ju byta ut lite grovfoder mot lucern och på så vis få upp proteinet i grovfodret.

Du kan även ge Fibergi Müsli, men bara runt ett halvt kg sedan blir det för mycket selen.

Vad har du för värden på grovfodret och hur ser din foderstat ut just nu?

Står hästen på halm som den äter av?



mvh Jessica
 
Sv: Müsslifoder med HÖGT proteinvärde?

Hm... Kanske funkar! :)

Det har ju något högre kvot än lucernet iaf. Men jag kan (vill inte heller) ge någon havre, utan det blir en liten skvätt soja eller något annat till ändå. Det kommer alltså att bli ett par kg Hestekraft + komplettering.
Kan man ge så mycket av det som nästan enda foder? :confused:
 
Sv: Müsslifoder med HÖGT proteinvärde?

Om det är Hestekraft du menar så vet jag inte vad det innehåller, så jag kan inte svara specifikt för det kraftfodret.

Hur "ohyggliga" mängder pratar vi om egentligen? Hur hög kvot behöver din häst?

1 kg lucern, 1 kg Pluss Grön och 300 gr Krafft Protein balanserar ju upp ett hö med en Smrp/MJ-kvot på 2. Det tycker inte jag är några jättestora mängder.

mvh Jessica
 
Sv: Müsslifoder med HÖGT proteinvärde?

Men vårt hösilage har en kvot på ca 1,4, (60% ts, 7,8 smrp/5,4 MJ/kg foder) och min häst behöver en kvot på 7...

Hur jag än räknat har jag fått det till nästan minigiva på hösilaget, lite lucern och 1-2 kg breed etc.(OBS, ett exempel!) Så berätta gärna hur du räknat! :) Jag känner att jag börjar köra fast... :confused:

Jag vill helst inte använda pelletterat foder alls, men några hg är jag inte hysterisk över! ;) Är också lite petig med sysselsättningen och vill helst ge MYCKET strå... Vilket gör det hela extra knepigt. :smirk:


Och nu såg jag att du skrivit ett svar tidigare...
Hästen är ett varmblodigt sto, 16 år, ca 420-450 kg. Gör lätt arbete och bör ligga på ca 65-70 MJ. Står på torv.
 
Senast ändrad:
Sv: Müsslifoder med HÖGT proteinvärde?

Dodson & Horell har ett par müslifoder med höga proteinvärden.
Nu vet jag iofs inte HUR höga proteinvärden du är ute efter...
Deras Build Up ligger i alla fall på 110g/kg foder.

Mvh
Tillis
 
Sv: Müsslifoder med HÖGT proteinvärde?

Aha!

Men hur mycket energi är det då? Och vart kan man köpa det?

Här i trakterna är det Granngården som gäller, och det finns en återförsäljare för Edel, Fibergi och Svenska Foder (Hippo). Det kanske blir svårt att få tag i?
 
Sv: Müsslifoder med HÖGT proteinvärde?

Jag kontaktade deras generalagent i Sverige efter att jag varit på en foderföreläsning med dem. De har återförsäljare lite här och var...
På den svenska hemsidan står det om alla deras foder. Däremot står det bara angivet Protein/kg och inte SMÄLTBART protein/kg, men deras agent är jätte-hjälpsam och svarar på mailfrågor inom några timmar. Så det är bara att kontakta dem för att få rätt siffror. Däremot står MJ angivet på hemsidan.
Kolla på www.brogaardenisweden.com
Build Up:en finns under "Specialfoder".
Lycka till!

Mvh Tillis
 
Senast ändrad:
Sv: Müsslifoder med HÖGT proteinvärde?

Eggersmanns avelsmüsli innehåller 124 g/kg. Den kostar ca 9-10 kr/kg. Jag gav det till min häst innan när vi hade taskigt proteinvärde. Hon gillade det!
 
Sv: Müsslifoder med HÖGT proteinvärde?

pinky skrev:
Hm... Kanske funkar! :)

Det har ju något högre kvot än lucernet iaf. Men jag kan (vill inte heller) ge någon havre, utan det blir en liten skvätt soja eller något annat till ändå. Det kommer alltså att bli ett par kg Hestekraft + komplettering.
Kan man ge så mycket av det som nästan enda foder? :confused:

Ja det kan man, havre är inte alls nödvändigt att använda det går lika bra med annat foder om man önskar det och hästen har behov.
Täcker grovfodret och Hestekraft behovet, krävs ju inga ytterligare kompletteringar. Även Hestekraft räknas som grovfoderförstärkare, och dom brukar nog tycka attans bra om det också.
 
Sv: Müsslifoder med HÖGT proteinvärde?

Det finns ju möjllighet att förstärka med nogon form av Green Power serien, här ökar du kvoten och strukturen.
Anars om det är möjligt, försök att få tag på något annat grovfoder.
 
Sv: Müsslifoder med HÖGT proteinvärde?

Detta var definitivt de sämsta protein-värden jag sett någonsin!!! Är du säker på att det inte ska vara 78? Jag skulle kolla upp det om jag var du.

Har du analys på mineralerna?

Men då stämmer mitt förslag ganska bra!!!

9 kg silage
1 kg Krafft lucernhack
1 kg Pluss Grön
400 gr Krafft Protein

MJ 72
Smrp/MJ 7,05

Ett förslag till

8 kg silage
2 kg Hippo lucernhack
0,5 kg Fibergi Müsli
0,4 kg Krafft Protein

MJ 71
Smrp/MJ 6,98

Du kommer få kraftiga överskott på Kalk och Magnesium i båda foderstaterna. Behoven täcks utan att höets värden är inräknade.

mvh Jessica
 
Sv: Müsslifoder med HÖGT proteinvärde?

Har man SÅ dålig kvot så skulle jag hellre köpa till ett lite bättre hö för att "späda ut" det du har med (svårt att få tag på topphö i år, men iaf ett hö med mer rimlig kvot), och SEN lägga på proteinkraftfoder för att få rätt kvot.
 
Sv: Müsslifoder med HÖGT proteinvärde?

JAg har dålig koll på foder själv. Vill bara tillägga att traktorfirman bredvid Granngården har Mustangfoder och Fibergi i sitt sortiment. Har beställt en säck musli där. Vet inte om deras foder är något alternativ till Granngårdens sortiment.

Tessa
 
Sv: Müsslifoder med HÖGT proteinvärde?

Det är dem jag menade att de har Hippo, Edel, och Fibergi. (Fast det kanske inte var i den här tråden?) :)

Men vad är Mustang för något? Finns det information att få tag i nånstans? Annars kanske jag kan åka dit nån dag. Beställde de hem speciellt åt dig, eller är det något de normalt sett har hemma?
 
Sv: Müsslifoder med HÖGT proteinvärde?

Japp, jag är helt säker. Stallägaren såg lätt bedrövad ut när han meddelade det och benämnde det "snarare halm"...

Eventuellt, om vi har tur, så blir det en skörd till. Förhoppningsvis med något bättre värden.

Tack för uträkningen, förresten, nr 2 ser bra mycket trevligare ut än mina försök! :smirk:
Har Hippo lucernHACK? Enligt deras hemsida är det pellets... :confused: Det hade iaf lite bättre värden än Kraffts, så får jag tag i Hippo blir det det istället.
 
Senast ändrad:
Sv: Müsslifoder med HÖGT proteinvärde?

Eggersman Senior och Avelsmüsli har högt proteininnehåll. Sen gillar jag lucern, använder båda pellets och hack.
 
Sv: Müsslifoder med HÖGT proteinvärde?

Vart kan man få tag i värden? Hittar ingen hemsida... :)
 
Sv: Müsslifoder med HÖGT proteinvärde?

Har kollat upp det nu, men det är nog för klent med protein... :(
 

Liknande trådar

Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
1 118
Foder & Strö Har en häst som hade fång för 4 år sen, inga återfall sen dess men en fånghäst är ju alltid en fånghäst. I år får man ju vara glad om...
Svar
8
· Visningar
2 587
Senast: Glimris
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 150
Senast: ufot
·
Foder & Strö Kanske lite dum rubrik, ger mer mat såklart:p Jag köpte en ny ponny för 2v sen, ett British Spotted Pony Miniatyrsto som är född...
Svar
7
· Visningar
1 332
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp