Sv: Mt

Jag är ganska säker på att man måste komma upp i en viss poäng i hanteringen för att bli godkänd, fungerar inte den blir man inte gk oavsett hur mycket poäng man har i andra delar.

Det stämmer, finns vissa delar av MT där man måste få en viss poäng för att bli godkänd. Oavsett hur mycket poäng man kommer upp i totalt.
Vet att det gäller det sociala men även skott..

Det stämmer är inte bara totalpoängen 300 som behövs för att bli godkänd. Utan måste även ha minst 50 poäng på första delen som inefattar hantering, kamp och förföljande. Man får inte heller ha något kryss i någon av de kursiverade rutorna en på det sociala och en på skott. Är hunden skotträdd eller inte går att hantera blir den inte godkänd oavsett poängen.

Tack för informationen!:)

Hon fick 117 på första delen, så den verkar hon ha klarat. Hon har heller inte kryss i någon ruta och skotten gick bra.

Men något som slog mig, måste inte hunden vara fri röntgad? hon har pålagringar både på höft och armbågarna. Kanske därför hon inte blev godkänd?
Jag har kollat igenom alla klipp och kan inte se något fel som gör att hon inte skulle bli godkänd:)

Obs, jag vet inte vem hunden är. Är intresserad av att lära mig om hur det fungerar och hittade klippen på youtube, blev sedan nyfiken varför hon inte klarade det.

Nej, har inget med röntgen att göra.

Uppenbarligen har hon gjort någonting som gör att den inte blev godkänd. Kanske är lättare om du lägger ut poängen?

Tack för informationen!:)

Hon fick 117 på första delen, så den verkar hon ha klarat. Hon har heller inte kryss i någon ruta och skotten gick bra.

Men något som slog mig, måste inte hunden vara fri röntgad? hon har pålagringar både på höft och armbågarna. Kanske därför hon inte blev godkänd?
Jag har kollat igenom alla klipp och kan inte se något fel som gör att hon inte skulle bli godkänd:)

Obs, jag vet inte vem hunden är. Är intresserad av att lära mig om hur det fungerar och hittade klippen på youtube, blev sedan nyfiken varför hon inte klarade det.

Knapplån och trådkap;)

Jag vill också lära mig.. Kan inte ni som vet mer, berätta lite om detta med MT ( finns det inte även MH)?

Jag har sett bekantas tester på video, jag har sett klipp. Men jag fattar inte riktigt vad det ger hunden för status (alltså är det bra som merit för aveln, är det bra som merit för tävling, utställning?, är det bara bra att ha gjort det för att veta hur hunden är , och varför i sådanafall?)..

Jag tycker testen är oherhört roliga och trevliga att titta på, men utan att förstå, så fattar jag inte riktigt. Alla hundraser är ju olika, och det som kanske ger höga poäng ( är bra) för en ras, kanske helt går emot en annan rasbeskrivning? Är poängen/ utförandet samma för alla raser?

Eftersom jag är så himla dålig på att få fram vad jag menar, så kan vi ta ett exempel bara.

Om en hund, vi kan säga schäfer gör testet och är lite skotträdd. Sen gör en drever (eller annan jakthund) testet, och även den är lite skotträdd. Borde det inte vara betydligt sämre för en jakthund att vara skotträdd än för en schäfer som oftast inte används till jakt? Eller testar man bara vissa raser? Lär mig, så jag förstår:angel:

MH kan alla renrasiga och SKK-reggade hundar göra. Det är en beskrivning och man kan således inte bli godkänd/inte godkänd. Vilka reaktioner man tycker är önskvärda varierar beroende på ras och användningsområde.

MT är ett test som endast bruksraser får göra. Där samlar man poäng och kan bli godkänd eller inte godkänd. Om man blir godkänd och också gör en godkänd exteriörbeskrivning kan hunden få titeln KORAD.

Att vara KORAD anses vara en merit. Genomfört MH är ingen merit.
Båda är avelsutvärderingsverktyg men MH krävs dessutom för att man ska få tävla i bruks.

Finns mer info på SBKs hemsida :)

En snabb koll på hunddata visar att hunden fick en 2:a på skott = "Undvikande reaktioner alt låsningar, kvar på platsen" = ej gk :)

Ah, tack för infon:-)

Jag har ju haft min gamla underbara blandrastik innan, men jag fick ju ta bort henne nu i påskas pga allergi.

Om ca 7 veckor, tar jag hem en liten schnauzerflicka och det är då mitt hundägarskap börjar på riktigt känns det som. En liten tik som har jäkla bra gener för utställning och avel i sig, och jag har bestämt mig för att träna och bara hitta på en massa med denna hund. Jag missade så mycket med min förra, och det vill jag ta igen nu.

Problemet: Jag känner mig som en ynklig människa som aldrig haft hund innan, som aldrig har vart med i hundvärlden och inte fattar något av alla tester, tävlingar och momentbeskrivningar.. Läser allt jag kan, men hur lätt är det att förstå när hela hundvärlden är full av förkortningar, konstiga ord och en massa udda tester och krav för allt möjligt och omöjligt:angel:;)

Kanske borde starta en ny tråd för ämnet: Vad betyder allt inom hundvärlden?:o:D

Vet du vad? Det absolut bästa sättet att förstå är att se med egna ögon.

Åk och titta! Åk på tävlingar, utställningar, MH osv som finns i din närhet, publik är alltid tillåtet :)

Det är inte så knepigt om man bara tar det lugnt. :)

MH är en beskrivning av din hunds mentalitet. Det finns inget godkänt eller icke godkänt, utan testledaren försöker skapa sig en så tydlig bild av din hund som möjligt. Olika raser kan där ha olika "ideal" även om det alltid är bra med en trygg, social, nyfiken hund som gillar att leka och är oberörd av skott. MH är ett mycket bra verktyg för att utvärdera hela kullar och se mönster i raser för att uppfödare ska få en tydlig bild av vilka mentala egenskaper de borde arbeta mer på att utveckla i sin avel. Därför är det så roligt att fler och fler uppfödare, även i icke brukshundsraser, förordar att alla valpköpare genomgår MH med sina hundar. Men även för privatpersonen är MH ett roligt sätt att lära känna sin egen hund bättre och se hur den hanterar press. Genomfört MH är ett krav för att brukshundar ska få tävla i bruksgrenar.

MT är en merit som tillsammans med godkänd exteriörbeskrivning ger titeln Korad om hunden uppnår 300 p eller mer och har kryss i rätt rutor. Detta test gäller endast för brukshundar.

Vet du vad? Det absolut bästa sättet att förstå är att se med egna ögon.

Åk och titta! Åk på tävlingar, utställningar, MH osv som finns i din närhet, publik är alltid tillåtet :)

Instämmer! Dessutom kan man fråga andra som är där och få till en givande diskussion om hunden man ser framför sig - och dessutom är det himla kul!

Båda mina hundar är MT. Den gamle enligt det gamla systemet och den yngre enligt det som är nu. Den gamle fick på den tiden 156 poäng och den yngre som gjorde sitt för två år sedan fick 529 poäng. Båda blev godkända.

Jag tränade inte mina hundar innan.

Du har fått bra info i tråden. Åk och titta lite när olika raser gör testet, det är väldigt intressant :).

Senast ändrad:

KL

Min tik gick sitt MT i april och blev godkänd på 442 poäng. Det såg ut så här.

Poängen hamnade såhär:

Samarbete förare: 5

Samarbete TL: 5

Gripa ta tag 5 m: 5

Gripa ta tag 40 m: 5

Gripa hålla 5 m: 3

Gripa hålla 40 m: 3

Gripa slita dra 5 m: 3

Gripa slita dra 40 m: 3

Förföljande: 5

Förföljande gripande: 2

Uthållighet: 3

Social självsäkerhet: 5

Social nyfkenhet: 5

Socialt samspel: 2

Handlingsförmåga: 4

Anpassningsförmåga: 5

Koncentration: 3

Avreaktion: 3

Minnesbilder: 3

Rädsla: 2

Aggressivitet: 4

Nyfikenhet: 3

Skott: 5

Imponer/hotbeteenden: 5

Domaren sa väldigt mycket fina saker om Lyxa, om hennes självsäkerhet i de sociala delarna, hennes fina samarbete under leken (idealiskt kallade han det ) och hur man såg att hon VILLE lösa saker själv, men inte var riktigt modig nog att lösa det. Hon visade lite rädsla under de “hotande” delarna i MT´t, men när hon fick stöd från mig så löste hon det (“mamma mamma kom och ta de dumma gubbarna” tänkte hon nog ). Och ja, det är ju inte den modigaste eller skarpaste hunden jag har i kopplet, det vet jag ju. Men det är nog mycket detta som gör henne till en så lätt hund i vardagen, hon litar så fullständigt på att jag löser “läskigheter” vi kan stöta på att hon inte behöver bry sig det minsta om dem

Stämmer inte helt, även raserna i Schnauzer-Pinschern klubben får koras! Ej att förglömma ;)

Ja, jag hade för mig att jag läst det det också, men var för osäker på saken för att skriva något. Ser du har en sådan goding på din profilbild också;-). Men om det är just för brukshundar, varför får Schnauzern vara med i just ett MT, men inte andra raser? Jag menar, de är ju inte så mycket brukshundar direkt...

Tack alla för era svar, intressant läsning:)

Ja, jag hade för mig att jag läst det det också, men var för osäker på saken för att skriva något. Ser du har en sådan goding på din profilbild också;-). Men om det är just för brukshundar, varför får Schnauzern vara med i just ett MT, men inte andra raser? Jag menar, de är ju inte så mycket brukshundar direkt...

Tack alla för era svar, intressant läsning:)

Malibu_Staceys godings mamma är Korad och för hoppningsvis blir lilla Dallan det också!

Anledningen till att vi får göra MT med våra raser är att någon höjdare inom SBK (tror jag det var) även hade schnauzer och såg minst lika mycket potential i dom som sina brukshundar (tror det var schäfer). Sedan har det hängt kvar vilket vi är glada för.
Dock får inte vi delta på MT arrangerade av annat än SSPK, likaså får inte brukshundar delta på våra MT. Varför det är så har jag ingen aning om!

Malibu_Staceys godings mamma är Korad och för hoppningsvis blir lilla Dallan det också!

Anledningen till att vi får göra MT med våra raser är att någon höjdare inom SBK (tror jag det var) även hade schnauzer och såg minst lika mycket potential i dom som sina brukshundar (tror det var schäfer). Sedan har det hängt kvar vilket vi är glada för.
Dock får inte vi delta på MT arrangerade av annat än SSPK, likaså får inte brukshundar delta på våra MT. Varför det är så har jag ingen aning om!

Aha, "vi" med schnauzrar har lite förspänt då alltså;).. He, he, vet inte om du minns, men det är jag som skrev vem jag var på Granas fb;)

Inte bara schnauzrar, även dvärgschnauzer, pinscher, dvärgpinscher och affenpinscher kan koras. Jag har en dvärgpnscher som är Korad enligt det gamla systemet.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Äntligen (!) fick jag chansen att delta på en grytträning med Ian. Vi gav oss av till Östermalma för att träffa en livs levande grävling...
2
Svar
39
· Visningar
6 029
Senast: skrabbe
·
  • Låst
Träning Här är en liten dressyr-film på Lux som jag glömt att lägga ut. Jag fick agera ryttare på träning då min syster inte kunde. Det är...
68 69 70
Svar
1 389
· Visningar
128 807
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag vet inte om någon har postat den här tidigare, men även om så är fallet tycker jag gott att den kan få dyka upp igen. Gött...
Svar
7
· Visningar
1 468
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 658
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka