msm till islandshäst?

N

nyfikenjag

Jag har en kompis som ska ut och tävla sin islänning här i vår/sommar. Hennes häst har dock lindrig eksem som tar ork och kraft från hans allmäntillstånd. Personligen tycker jag kanske att det inte är rätt att tävla med en sådan häst:confused: men nu har min kompis fått tips om att ge sin islandshäst msm som kosttillskott då detta eventuellt skulle kunna hjälpa mot eksem. Någon som har erfarenhet av detta på sin islänning? Finns även något som kallas silversalva som sägs kunna funka. Någon som testat?

Sv: msm till islandshäst?

Det finns inga generalpatent på eksem, vad som fungerar på en häst funkar inte på nästa osv. Man måste helt enkelt prova sig fram vad som kan fungera, men en sak som alltid måste finnas är eksemtäcket och ev installning.

"Min" häst Loftur har soleksem men dt är nästan helt borta . Jag vet inte vad hans ägare har använt för medel men dt var en kompis som tipsade om vaselin (hon äger tre islandshästar). Dt kan ju vara värt ett försök ? Håller med Boj. Ett eksemtäcke är A och O !

Givetvis ett eksemtäcke, men jag tycker också att man bör ha RÅKOLL på foderstaten så att den verkligen är så optimal som möjligt. Sen kan man börja fundera på komplement där som i skötseln.

Vad jag förstår ska msm innehålla någonting som det är svårt att tillgodose i den vanliga foderstaten (?). Har du ang något tips på hur du gör för att hålla den optimala foderstaten?

Jag är faktiskt inte säker på om jag än funnit den optimala foderstaten än. Men steg ett är en grovfoderanalys, och om möjligt att man köper det grovfoder som har de värden som är optimala för ens häst. Att veta vad större delen av foderstaten innehåller år från år är en fördel för de flesta.

Och sen att lägga till det som behövs, vare sig mera eller mindre. Vad msm är bra för har jag dock inte den blekaste aning om.

Linfröolja har Boj tipsat om tidigare, med hänvisning till denna undersökning: http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=12418783

Nåt som också hjälpt eksemhästar är Probimin, som hjälper till att hålla magen i ordning. Dock ej vetenskapligt testat på nåt vis!

Har använt MSM på mitt gamla sto som visserligen har eksem, men anledningen att hon har fått det är att hon har svullnat i sina gamla ben. Och jag måste säja att jag tycker att det har varit mycket effektivare än Bioglucamin som jag använde innan.:idea:
Däremot har jag inte sett någon förbättring på hennes eksem, men som någon skrev, så kan det vara så individuellt för varje häst, så det kan ju vara värt att prova.:D

*KL*

Vi ger MSM till vår hund som har haft en väldig klåda i pälsen och efter en viss försämring först är han nu helt bra. I höst får vi se om det är MSM som gett resultat, eller om det gått över av sig själv för att som vanligt återkomma när det "höga gräset" börjar fröa av sig igen. Det är då klådan har uppkommit förr om åren.

Ja det förstår jag att MSM ger ett bättre resultat än Glucosamin på svullna ben, eftersom glucosamin stimulerar kroppen att producera smörjmedel till glidlederna.;)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 376
Senast: Lillefrun
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 120
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar