MSM - går det att spåra vid provtagning?

T

traff

Jag köpte en flaska till hästen för att det ingick djävulsklo. När jag kom hem fick jag se att den även innehöll MSM. Eftersom det enligt STCs reglemente är karens på 14 dagar valde jag att lämna tillbaka flaskan.

Döm av min förvåning när butiksinnehavaren säger att det inte går att spåra vid ev dopingkontroll. MSM finns normalt i hästen. Någon som vet vad som mäts vid ev kontroll?
 
Sv: MSM - går det att spåra vid provtagning?

Enligt STC går det att spåra, jag mejlade o frågade, har för mig att det var Peter Forsberg som svarade.
PL
 
Sv: MSM - går det att spåra vid provtagning?

Nu kommer jag inte ihåg ex hur många dagar men det är karens på djävuksklo också. :smirk:
 
Sv: MSM - går det att spåra vid provtagning?

Det är 96 timmars karens även på djävulsklo.
 
Sv: MSM - går det att spåra vid provtagning?

Är du säker på det? Om djälvulsklo har inflammationshämmande egenskaper är karenstiden minst 14 dygn. (Om jag fattat rätt är det som smärtlindrare och inflammationshämmare det används)

För naturläkemedel är karenstiden minst 96 timmar.
 
Sv: MSM - går det att spåra vid provtagning?

Vem är Peter Forsberg på STC? Jag undrar också hur man kan se om hästen fått MSM. I vår travbutik säljs det så man undrar. Är det via blodtest eller urin?
 
Sv: MSM - går det att spåra vid provtagning?

Han är veterinär på STC och är deras dopingexpert.

MSM spåras genom att de ämnen som MSM bryts ned till i kroppen kvantifieras med hjälp av kemiska analysmetoder som är utvecklade för detta ändamål.

Vid dopingprov föredras urinprov. Kan inte detta fås (hästen kissar inte inom rimlig tid) tas ett blodprov istället. Generellt är koncentrationen av restprodukter från mediciner högre i urin än blod. Alltså det är lättare att påvisa spår av mediciner i urin. För ämnen som finns naturligt i hästens kropp finns gränsvärden.

I travbutiker sälj flera saker med karenstider, t.ex. linement och insektsmedel. Det är tränarens ansvar att karenstiderna följs.
 
Sv: MSM - går det att spåra vid provtagning?

Djävulsklo räknas som naturläkemedel och har en karens på 96 timmar, ja det är jag säker på.
 
Sv: MSM - går det att spåra vid provtagning?

Jovisst räknas det som naturläkemedel. Som jag skrev innan har STC satt en karentid på minst 96 timmar på alla naturläkemedel.

Såvitt jag vet har ingen produkt som innehåller djävulsklo en fast karenstid enligt STCs dopingreglemente (alltså finns på listan i proppen/på travsport.se där alla bedömda medel står med). Därför är jag nyfiken på hur du kan veta att karentiden på djävulsklo är 96 timmar. Källa?
 
Sv: MSM - går det att spåra vid provtagning?

Det är ju den enda rimliga tolkningen av dopingregreglementet. Djävulsklo är ett invärtes naturmedel o finns inte spec uppsatt med längre karenstid.
Ganska självklart.
PL
 
Sv: MSM - går det att spåra vid provtagning?

Djävulsklo markandsförs som antiinflammatorisk och smärtstillande. Alla preparat med inflammationshämmande egenskaper har karenstid på minst 14 dygn. Då är det inte självklart för mig att karenstiden för djävulsklo är 96 timmar.

Dopingreglementet är inte uppbyggt så att allt som inte är tillåtet har uppsatta karenstider. De preparat som inte är bedömda av STC används alltid på egen risk.
 
Senast ändrad:
Sv: MSM - går det att spåra vid provtagning?

Efter att ha kollat dopinglistan igen håller jag nog med dig om att djävulsklo nog platsar under mfl ihop med MSM, om något finns det starkare dokumentation för DKs antiinflammatoriska egenskaper än MSMs.
Den som använder DK till tävlingshästar kan ju lämpligen lägga in en fråga till STC.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: MSM - går det att spåra vid provtagning?

Och samma vetrinär på STC Peter Forsberg menar att djävulsklo omfattas av 96 timmars regeln, det är också så att den inte är spårbar genom blodprov men man anser ändå att om hästen äter av detta finna en bra orsak till det.
 
Sv: MSM - går det att spåra vid provtagning?

Det verkar olikt Peter Forsberg att göra uttalanden om karenstider på preparat som inte är officiellt bedömda av STC... Det är också ovanligt att han uttalar sig om vilka ämnen som kan spåras i dopingprov med dopinglaboratoriets nuvarande analysmetoder.

Därför undrar jag när, var och i vilket sammanhang han sa detta?

Jag är helt övertygad om att det går att spåra rester av djävulsklo i blodprov, det är bara en fråga om resurser. I urin är det troligen lättare...

/solros-analytisk kemist
 
Sv: MSM - går det att spåra vid provtagning?

Vid en direkt fråga gavs detta svar, djävulsklo är en ört och dess kliniska verkan har inte blivit ordentligt testad enligt STC för att likställa den med annan antiinflammatorisk/smärtstillande substanser.
I princip jämställer man djävulsklo på samma sätt som hormonstillande örter, nämligen att det är humbug.
 
Sv: MSM - går det att spåra vid provtagning?

Var det innan eller efter 2004-06-24?
 
Senast ändrad:
Sv: MSM - går det att spåra vid provtagning?

Har innan fått höra att ända sättet att spåra MSM i kroppen är på att vissa värden är högre än normalt då det finns naturligt i kroppen och inte är något främmande ämne. Det får mig då osökt att tro att inom ridsporten kan man alltså inte spåra det då de aldrig tar mängd bestämning (om jag fattat det rätt) utan endast spårar efter främmande ämnen. Är jag fel på det ? Inte särskilt insatt i det här med doping vi träffar inte på dopingprov särskilt ofta inom hoppningen, men efter de senaste fallen har man ju börjat fundera en del. Hur är det med kontimination (heter det så?) med MSM, har två hästar i stallet som får det regelbundet nu (dels pensionären som är lite allmänt krickig efter många års slit, och dels en som är i igångsättningsfasen efter en bäcken/höftbens fraktur med medföljande muskelskador, ingen av dessa kommer ju att tävla medans de får detta men de umgås ju dagligen med de andra hästarna)
 
Sv: MSM - går det att spåra vid provtagning?

Efter, dessutom ser reglerna mycket mer uppluckrade ut i mina ögon nu än tidigare. Men det kan ju var som jag inbillar mig, orsaken till frågan var att det händer att patienter jag har äter djävulsklo någongång ibland.
 
Sv: MSM - går det att spåra vid provtagning?

Jag tycker att reglerna är tydligare nu, men kanske lägg ett större ansvar på tränaren (ryttaren)?

Vad gäller djävulsklo handlar det väl då om hur man ser på den örten… Anser man att den har inflammationshämmande egenskaper är det 14 dygns karens. Är man övertygad om att det inte har det, ja, då kan man väl köra med 96 timmars karens… Tills man får ett positivt prov. Jag skulle inte göra det.

Användning av djävulsklo sker alltid på egen risk, eftersom det inte finns en fastställd karenstid.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp