MSM ..Fri från karens??

martha

Trådstartare
Jag fick idag höra att MSM skulle tas bort från karenslistan fr o m 1:a Juli i år.....har skickat en fråga till Peter Forsberg på STC men har inte fått nåt svar på frågan.....enl uppgift skall uttalandet komma från P.F himself.....nån annan som hört detta rykte???

Varför isåfall kan man ju fråga sig??

Sv: MSM ..Fri från karens??

Jag har inte hört något sådant.
Du får uppdatera oss om sanningen!

Kanske skall karensen tas bort för att MSM finns naturligt förekommande i, bland annat, grönt gräs?
(jag har hört att det kan finnas i hösilage också)

Jag vet inte om karensen är borta men jag har för mig att det förekommit disskusioner angående karensens vara eller icke vara.

Du får uppdatera oss!

Än har jag inte fått ett svar från den gode Forsberg...Hoppas han är på kurs eller nåt, annars är det lite fissigt att inte svara.
Den ÄR inte borta, men jag hörde att det skulle bort 1:a Juli

Lite töntigt med karensen på det i vissa fall. På en salva med kolodialt silver och MSM var det också karenstid på 14 dagar. På en salva!! Vem har råd att dra på så mycket MSMsalva att det skulle vara skadligt/räknas som doping?

JAAAAAAAAA jag hoppas detta då kan jag börja tävla min häst då hon annars blir kankig om hon inte får det, hoppas hoppas.

Har funderat på hur det funkar för hästar som tävlar och äter gräs då det finns nartuligt i gräs, jag håller i alla fall tumarna och hoppas.

Skriv så snart du vet, kram

et är änå sås vårt att veta för om hur mycket som kan finnas i en häst eller inte.

Hmm.. Det är ju både och det där. Samtidigt som hästarna behöver det kan man ju inte ge för hög dos, eftersom det tydligen ska vara antiinflammatoriskt och smärtstillande i större doser.
Är det antiinflamatorikt ska man ju inte ge det för länge i taget.? Och då kanske det är bra med karenstid just för att man då tvingas sluta med det om hästen ska tävla och kan börja igen om hästen har vila eller tävlingssäsongen är slut.

det är ju inte antiinflammatoriskt i den meningen, utan mer "normalisernade" vid olika lägen så kroppen själv väljer att friskna till......MSM normaliserar ju bla PH värdet i kroppen och fel PH värde kan ju göra så man får värk både här o där...

Det finns egentligen ingen vettig dokumentation om o hur det verkar men reklamen brukar påstå eller antyda antiinflammatoriska egenskaper.
PL

Intressant att just du säger det, eftersom jag tror det var av dej jag först hörde att det skulle vara antiinflammatoriskt :p

Då får du nog gå tillbaka o kolla vad jag egentligen skrivit. Jag har möjligtvis sagt att om det har den effekt som påstås(vilket inte finns ngt riktigt belägg för) så måste det betraktas som antiinflammatoriskt.
PL

Men varför ens lägga karenstid för något som inte ens kan bevisas vara antiinflammatoriskt.

Det är lite löjligt tycker jag, jag kan åka ut och rida ett världscupskval med MSM i produkten, i mitt fall flexijoint men jag kan inte åka på en vanlig regional hopptävling här hemma :(

Det vore ju bra om Ridsportförbundet kunde följa FEI´s dopinglista och inte STC´s .

Varför de satt upp just MSM på 14 dagar får du fråga STC om, inger jag kan förklara, kan vara ett det är en metabolit av DMSO.
Sen är det ju faktiskt så att alla invärtes naturmedel har en karens på 4 dygn, finns dock ingen skarp definition på vad som är naturmedel o vad som är fodertillskott.
PL

MSM finns ju både i att äta samt i diverse salvor.

är det dopingklassat för människor också? Någon som vet?

vet ej men jag vet en reumatiker som äter det och har blivit betydligt bättre utav det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka