MSM alt Probimin till eksemhäst

M

maggan2

Någon som har erfarenhet av att ge Probimin eller MSM till sin eksemhäst (som ett komplement till korrekt foderstat, täcke och div. salvor) för att hjälpa kroppen inifrån också? Resultat?

Sv: MSM alt Probimin till eksemhäst

Jag ger bägge, i detta fall Probiotica någon vecka inna betet och sen 2-3 veckor in på betet.
Han får även Flexijoint som innehå¨ller MSM, dock har jag fått det bästa resultatet genom linfröoljan då han var klådfri hela förra sommaren.

Jag har läst om linfröolja på SIF:s forum. Men man bör eg. börja ge olja redan i januari för att få bästa effekt?
Vad är Probiotica? Googlade på det men hittade ingen passande sida.

Linfröoljan bör ges minst 120 dagar före eksemsäson, pålle får det året runt och har genom det fått en väldigt stabil mage till skillnad mot innan. Eksemet visade sig överhuvudtaget inte alls förra sommaren, så han blev väldigt lättskött med enbart täcke och repellerande medel dagligen.
Den probiotica jag köper finns hos Equimins, och är kanon.

Har varit och köpt Linfröolja (från EM*N). Men hästen vill inte äta sitt kraftfoder med olja, trots att jag bara hällt i 0,5 dl. Hur har ni vant hästarna vid den annorlunda smaken?

Nu har jag inte haft dessa problem, pållen tuggar glatt i sig utan protester. Däremot har jag en bekant vars häst var lite mer kräsmagad, han fick betfor och lite morötter i fodret så vips slukade han allt. Sen accepterade han oljan och åt den vidare utan problem.

Har varit och köpt Linfröolja (från EM*N). Men hästen vill inte äta sitt kraftfoder med olja, trots att jag bara hällt i 0,5 dl. Hur har ni vant hästarna vid den annorlunda smaken?

GE inte upp, till slut så äter dem.

Jag har gett mitt halvblodssto linfrökaka och probimin i 2 år som förebyggande då hon visserligen inte kliar sig, har ej exem, men är överkänslig mot myggstick.
I somrras var hon bättre än förra sommaren, men inte alls så bra som jag hoppats.
Min tinker, som kliar sig, har även han fått linfrökaka i 2 år, han har varken blivit bättre eller sämre, å andra sidan så kliar han sig året runt, men får inga sår eller tappar man och svans.

"bara lite erfarenheter"

Fast linfrökaka ger inte alls de mängder Omega 3 fetter som krävs, kanske kan vara en orsak. Sen kanske Tinkern inte har klassisk knottreaktion utan har andra allergier, det låter så eftersom eksem avklingar när knotten förvinner.

Däremot har jag en bekant vars häst var lite mer kräsmagad, han fick betfor och lite morötter i fodret så vips slukade han allt. Sen accepterade han oljan och åt den vidare utan problem.

Problemet är att min häst äter inte kraftfoder som är blött. Uppblötta lucernpellets eller betfor i krubban då äter han inte alls...
Jag provade att minska mängden olja + hälla lite B-vitamin från Kraf*t (eftersom de är söta till smaken) ovanpå maten. Vilket har hjälpt, kraftfodret är slut på morgonen (men han äter nog inte upp det förren framåt natten i brist på annat). "Problemet" är att nu får han ca 30 ml olja per dag. Gör det någon skillnad för eksemet? De skall eg ha 120 ml?

Allt är väl bättre än inget, det som förmodligen sker är att det tar längre tid för processen men so what. Du är lite sent ute nu, så full effekt tror jag inte att du får denna sommar.
Jag var också lite sent ute första vändan, dock märkte vi en förbättring första sommaren och den gångna sommaren var en otrolig skillnad.

Fast linfrökaka ger inte alls de mängder Omega 3 fetter som krävs, kanske kan vara en orsak. Sen kanske Tinkern inte har klassisk knottreaktion utan har andra allergier, det låter så eftersom eksem avklingar när knotten förvinner.

Nej, jag vet att linfrökakan inte har samma mängder, men jag har linoleums (tror jag den heter) och enl dem så ska värdena inte skilja så mycket som på andra märken. Deras linfrökaka är heller inte lika smaklig som andra märken, lika svårt att få i dem som oljan i början.
Mina har inte klassiska exem, det vet jag, men tänkte att jag skrev i tråden i alla fall, då jag ändå fodrat med just dessa fodermedel i flera år.

Jag har nyligen börjat med extra svavel, hoppas på det bästa!

Ja han har eksem på sommaren. Jag ger även linfröolja. Nu håller jag tummarna...

Liknande trådar

Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
464
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 548
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 869
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 356
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II