MR vad kostar det?

S

shantung1987

Finns det någon som vet vad MR (Magnetisk Resonans) kostar?

Betalar man per "plåt" som för vanlig röntgen eller är det ett enhetspris per utförd undersökning? I det här fallet gäller det en framhov och undersökningen ska utföras på Ulltuna.

Vet någon hur lång kötid det är där? Får inget vettigt svar ur kliniken och vi vill ju veta hur vi ska gå vidare med hältan som verkar ha en dålig prognos.

tack på förhand

Sv: MR vad kostar det?

MR är ju inte några bilder man slår liknande vanlig röntgen, utan går till som så att hästen antingen sövs (om liggande MR som den i Skara) eller iaf ges ordentligt med sedering (tror de har stående MR på Ultuna men är inte 100). Själva MR-undersökningen tar sedan nånstans runt en timme och man får en 3D-bild av den del av hästen som det gäller. På häst kan man bara köra ben upp till carpus/has och huvud på den liggande varianten, vet inte hur det är med den där de står.

Vad det kostar beror nog på vilken variant det är och hur lång tid det tar. Men dyrt lär det ju vara och det är ju inte nåt man tar till i första hand som en vanlig slätrtg.

Fick våran ponny mr röntgad för tre månader sedan och det kostade 10500 kr, jag har extra försäkring så mitt bolag tog det, men alla bolag tar det inte.

Min häst magnetröntgades på Skara i februari, de söver hästen, kostade 17.000:-, hästen var där 3 dar. Mitt försäkringsbolag betalade, trots att det står i villkoren att det inte betalas, men jag fick betala självrisk och rörliga 20%.
Ultuna har vad jag vet stående MR, då slipper man söva hästen, men resultatet kan ev bli lite sämre så man får en viss rörelseoskärpa. Ska man röntga hoven är stående röntgen ok, gäller det kotan ger stående MR inte lika bra resultat enligt min vet. Men eftersom Skara är närmast för mig så blev det liggande MR.
Vad är det för skada din häst har som kräver MR? I mitt fall är det ligamentskador i kotan. Din vet behöver skriva remiss för MR.

Nu har jag efter en del efterfrågningar fått svar på att det kommer kosta 11 500 kr. Det är förändringar i hovbenet som ska utredas vidare. Enligt veterinären går det inte att ställa en säker diagnos utan en MR. Vi väntar nu på att han ska skriva en remiss så att vi äntligen kan få svar och börja behandla.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 940
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Hej alla bukefalister! Är det någon här inne som har erfarenhet av att reklamera en veterinärundersökning? Jag har varit och gjort en...
2
Svar
31
· Visningar
4 482
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 625
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 433
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka