Mounted Shooting

Sv: Mounted Shooting

Vi har varit på VM!!!:banana:

Åkte till Montana i norr för att träna en kväll och sedan vidare ner till Amarillo i söder. (Åkte genom Wyoming och såg "a whole lot of nothing"...).

Tävlingen verkade lovande till en början, men vi måste helt enkelt ha mer tävlingsrutin för att kunna hävda oss. :o

Det var ialla fall kul att även träffa folk från Canada, Tyskland och ända från Alaska!

Vi håller träningar en gång i månaden nu under vintern...

Ja, nu är vi inne i mars och säsongen bör väl snart dra igång även för mounted shooting? Jag undrar också varför det är länge sedan någon skrev om mounted shooting på denna tråden? Har intresset svalnat för sporten eller har hästarna fortfarande vinteruppehåll? Jag satt på läktaren vid förra årets tävlingar men är nu sugen på att prova tävla själv. Eftersom jag är ganska ringrostig och har ny häst känner jag mig lite osäker med skjutningen, men har hört att det finns funderingar på att ha en klass för time only, (där jag ska slippa skjuta). Det känns som jag vill börja i den änden. Är det fler som skulle tycka att det är ett bra alternativ för att börja med mounted shooting?

Vinter Ida :cool:
The Outlaw Gäng har det bättre over there i värmen.
Allt kommer igång så fort snön har släpt.
Kan bli en sen vår.
Az

Ja, det verkar helt klart vara ett lågt intresse för tillfället. Synd, hade hoppats på lite fler deltagare på tävlingarna i år. Kanske det hjälper lite med en time-only klass??

Ska man kunna satsa på att hålla tävlingar, introduktioner och utveckla en organisation så måste det finnas fler som är intresserade. Det är inte kul att alltid vara samma gäng hela tiden på tävlingarna.

Undrar vad som gör det tungt?
För dåligt intresse överlag? Uppfattas som svårt och krångligt? Många som tränar hemma, och som inte syns än? Sen säsong i år? Ingen att lära sig av? Bor långt från etablerade klubbar?

Ja, varför? Kommentarer välkomnas!!

Bort från sista årets sjukdom som sätter skäpp i hjulet på allt är det nära tränings mjölighet just här.
Och ett j-vla lång vinter.
Vill gärna komma igång det här året och se om hästen dugga till, att bränna av älg studser runt gården är inte samma som att sitta i sadeln med en 45kal.
Az

Ja, det skulle ju vara kul om du kommer igång!!!

Vi skulle vilja anordna lite fler tävlingar, men då måste det finnas tillräckligt många deltagare (för veterinärkostnaden). Än så länge är det inplanerat en tävling i juli i Sverige, som jag vet om.

??? Vetrenärkostnad???
Explain Please!!!!!!!
Az

Eftersom det är en tidsgren finns krav på officiell veterinär på tävlingarna.

En tävling tar ofta lång tid (särskilt eftersom vi får dela med oss av en del utrustning) och ofta under 2-3 dagar, så det blir dyrt för arrangerande klubben om man inte har samarbete med en större organisation (som t ex HC).

Eftersom det är en tidsgren finns krav på officiell veterinär på tävlingarna.

En tävling tar ofta lång tid (särskilt eftersom vi får dela med oss av en del utrustning) och ofta under 2-3 dagar, så det blir dyrt för arrangerande klubben om man inte har samarbete med en större organisation (som t ex HC).

Aha, I see.
so pole bending och barrel racing kravs veterinär uppsikt oxå.
Reining????
Roping???
Az

Japp, barrel, pole och roping. Det finns dock en del undantag bl a ridgrenar i western och hoppning på lägre nivå etc.

Det är en utredning på gång om att ändra lagen. Hoppas att det ger några ändringar så att också små organisationer/klubbar har en chans...

Sen kan jag väl tycka att det är mindre risk för skador i nybörjarnivå i MS än t ex i hoppning på klubbnivå... på VM i USA med runt 300 deltagare hörde jag bara talas om ett par mindre incidenter, dock med lyckosam utgång, och detta var i de högsta klasserna där det ställs höga krav på både häst och ryttare. Detta trots att dom är lite galna däröver! Vad gör man t ex inte för att kunna vara med - en tjej i level 4 tävlade med brutet och gipsat ben:bow:. Eller kanske är det sporten:idea:... sambon tävlade ju med flera brutna revben:angel:

Hej! kul att se att tråden har vaknat till liv igen^^ tror nog det varit så dött pga den långa kalla vintern, vi som inte haft tillgång till ridhus har inte kunnat göra annat än skritta och därför precis börjat sätta igång hästarna igen:S Hörde att Jägersro är intresserade av att vi ställer upp på en tävlig på American days i år, hade tydligen varit det som publiken gillade mest förra året, hade varit riktigt kul , är ju helt perfekt underlag och ett bra ställe att få ut information till folk så att vi kanske får fler intresserade^^

Ja, vintern har verkligen varit seg, men det börjar bli dags att komma igång igen...

Vad tror ni om en "time-only" klass? Något som är av intresse?

Jag tror att det kan vara ett bra sätt att komma igång med sporten.

Exallent Idea:
Om vi kunde få RHC intresserad?
Az

Ja, tror att det kunde va bra med en "time only" klass, skulle t.ex. göra det möjligt för mig att vara med med min häst som ännu inte vant sig vid skotten:D tror även att det skulle vara fler som vågar prova att vara med men vi får nog göra rätt mycket "reklam" för det och verkligen få ut det till alla isåfall:D

Ja, de som inte har helt skottsäkra hästar kan vara med och det ger också lite tävlingserfarenhet.

Sen är det verkligen något att träna för, det är trots allt inte skyttet som är det svåraste - det är ju själva kombinationen av att rida rätt väg samtidigt som man måste fokusera på något annat.

Vi kommer hålla en tävling i juli, och har då funderingar på att erbjuda en time-only klass där också juniorerna är med. Då rider man samma banor som de som skjuter och gör vapenbyte mm, men man siktar bara (och kanske klickar).
Man skulle även kunna välja att bara rida banan, men då får man 60s rundor.

Precis, tror det skulle vara lagom att göra som i wrangler klassen, att man "bara" rider och klickar:D men det är klart att man måste träna för det med men eftersom de flesta inte har tillgång till vapen så är det ju mycket lättare än att behöva skotträna en skotträdd häst:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 491
Senast: Krumben
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 027
Senast: Lycan
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka