Mounted Shooting

S

StinaM

Det är mounted shooting på ranch team challenge i år. Någon som sett en sådan tävling? Det verkar vara en sorts barrelrace med prickskytte på balonger. Ser kul ut på bilderna. Är det barrelraceryttare som även tävlar i detta.

Sv: Mounted Shooting

Japp!
de är jätte roligt jag var på Clinicen förra sommaren när Larry var här och skott tränade hästar och vi fick lära oss hur det går till.
Men man ska inte ge sig på detta hemma själv för då kan man förstöra sin häst för livet.

Googla Sweden Mounted Shooters så får du veta mer eller gå via länk från www.whao.se

Observera att det endast är laddat med svartkrut och inte "riktiga skott" . Som Gordon sa. Prova inte detta hemma på egenhand!

Men coolt är det!!!!

Jo, det finns många barrelraceryttare som även tävlar i detta. T ex Tammy Townsend har varit en av topparna inom Barrelrace i USA, nu är hon bland top 10 inom Mounted Shooting.

Men inom mounted shooting finns f n 60 olika banor, och banorna som ska tävlas på lottas fram samma morgon. Så det krävs verkligen att man kan styra hästen bästa vägen genom banan, samtidigt som man ska träffa ballongerna.

Det roliga är att det finns 6 olika nivåer, så att alla kan vara med även som helt nybörjare. Men som Gordon säger - vid skotträning bör man först veta hur man ska göra... en del hästar accepterar det direkt, andra tar längre tid men det viktigaste är att inte skrämma dom.

Kolla även på www.cmsaevents.com . CMSA är den största organisationen för mounted shooting.

Tack för alla svar!
Jag jobbar så konstiga tider så jag har inte hunnit vara in och titta förän nu. Har oxå suttit och frusit på Axvalla i två dagar. Kände mig ganska ensam på läktaren men det var kul att titta lite.
Ska nog åka och titta på Mouted shooting i alla fall.

Jag önskar alla som ska ställa upp på High Caparal den 14-16 augusti lycka till! Givetvis kommer jag att titta och heja på er alla.
Jag kommer även att titta på uppladdningarna inför tävlingen, både nu i helgen och på tisdag/onsdag. Har man börjat intressera sig för denna sport vill man inte missa något tillfälle att vara med.
Har man provat en gång är man fast.
Lycka till, shooters!!!!

Jobbat igen, puuuuh.

Verkar bli mycke folk på HC igen. Skulle boka stuga förra veckan, allt va slut.
Läste lite mer på SMShemsidan och RTCsidan. Verkar bli kanonkul grenar.

Jaa, Mounted Shooting e verkligen ngt av det roligaste man kan hålla på med, iallafall enligt mig: ) Fast som ngn sa tidigare, definitivt inte ngt man ska prova på hemma; )

Har sett fram emot den här tävlingen i ett helt år nu men så ska såklart lilla damen gå och trampa av sig skon och bli lite små halt men har varit hos hovslagaren nu så vi får väl hålla tummarna för att hon mår bra tills imorron: )
Lycka till allihopa!

Jag håller tummarna för er, att hästen blir bra!!! Vi hade ju lite otur i söndags...

Vi ses!

Tack! Ja, nu blev hon ju bra som tur va^^ ville mest tacka alla som var där för en kul helg med mkt god stämmning: ) Ja, det va ju även lite otur med några hästar som blev halta och så i helgen men allt löste ju sig alldeles utmärkt till slut: ) får verkligen se till att genomföra detta nästa år igen, och förhoppningsvis även några fler tävlingar innan dess; )

Stor tack till SAA Riders:
Good Job, härligt att se nogra kiddy´s med :bump:
Az

Jag är helt klart mest stolt över våra juniorer!!! Själv var jag mer nervös när det var deras tur än när jag skulle in...

Dom kommer klå oss med råge om några år:bow:

You bet they will, fördelan är att dom lära sig att rida riktig western, neck rein so they can do the job. (har sett att det bli samra och samra med det i vår western gäng, 2 hand lådi bil slit o dra)
Har inte varit med och sett SAS sen 2000 i west world Phx. AZ
Har varit sjuk hella summern, hoppas att testa den nya häst med 12 gage och se hur han fungera, han har aldrig bry sig om när dom spränger berg ovan för oss, för se.
Good Job, hoppas att ses nästa år.
Az

Arizona: Du har aldrig funderat på att skriva på engelska? det skulle göra det lite enklare (åtmindstonde för mig) att hänga med i vad du skriver: )

Sure we can do that.
Sorry your horse pull´d a shoe, bummer, right before the show :(
Next year you´ll be in the saddle shooting ballons (hope me & Amigo will be there too).
Is it the Swedish Law that say´s the kiddy´s cain´t shoot?
I saw 15-16 year olds over there putting the ol folks too shame, dern they were good.
Az

Tjo! Var där och kollade. Såg riktigt riktigt kul ut!!

:laugh:

Alla var riktigt duktiga på tävlingen och gjorde sitt allra bästa. Att stå bland publiken och se framstegen som gjorts från förra årets tävling och veta hur vägen dit varit, gjorde att man inte kunde hålla tårarna borta. Självklart är juniorerna väldigt duktiga och vann våra hjärtan men utan deras tränare hade de inte varit där de är. Tack!!!!
Ja, i Sverige måste man vara 16 år för att få skjuta, men de älskar denna sporten trots att de måste vänta med skjutningen från hästryggen.

Oj, den här tråden har dött ut lite nu : ( Ngn som vet om det är nått nytt på gång eller det ska va paus under vintern?: )

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 491
Senast: Krumben
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 027
Senast: Lycan
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka