Mounted Schooting !

Gordon

Trådstartare
Hej
Ni måste bara testa detta de är jätte roligt.
Och den som nu kommer och säger att de inte är en westerngren får nog ta sig en rejäl funderare.
De kan nog inte bli mer western än så.
Western utrustning på häst och cowboyhatt och chaps,boots osvosv.
Ni som var på RHC kunde läsa lite om de.
Och helt klart dom som har barrelrace hästar har försprång men de är ju mkt viktigt att hästarna är tränade på höga smällar för man använder svartkrut när man skjuter ballongerna. De är 10 ballonger och snabbast tid och mest skjutena ballonger vinner.
Jag ska helt klart testa detta!:banana::bump::banana:
Har du en häst som är BOMBPROOF! Haka då på.

Senast ändrad:
Sv: Mounted Schooting !

Kolla in den 16-17 juli då kommer Larry Townsend m fam hit och har clinic på High Chaparall.
Jag hoppas jag kan komma dit de är planen i allafall. De är gratis för åskådare.
kl. 9-17. Vi ses.

Kolla in den 16-17 juli då kommer Larry Townsend m fam hit och har clinic på High Chaparall.
Jag hoppas jag kan komma dit de är planen i allafall. De är gratis för åskådare.
kl. 9-17. Vi ses.

SUCK!!! Hur ska man hinna med allt som är skoj:crazy:????

Kom mig aldrig för att kolla in deras info.... Nog verkar det skoj allt!!!

Jodå, vi är några som börjar komma iform... börja nu, så har ni chansen att hinna ikapp;)

Rätt adress: www.mountedshooting.se

Kom igen Gordon! Vi vill ha fler att tävla mot!!!

Senast ändrad:

Jodå, vi är några som börjar komma iform... börja nu, så har ni chansen att hinna ikapp;)

Rätt adress: www.mountedshooting.se

Kom igen Gordon! Vi vill ha fler att tävla mot!!!

Jag hade hört att non gang Out Law´s hade start´t S A Mounted Shooting.
Har kollat på www siten men hitta igen mail address som man kan fråga.
Såg the SAMS world chapionship in Scottsdal Arizona for 4 år sen.
Visst inte att den var tillåten har i Sweden.
Kan non e-mailen?
Arizona

SASS Mounted Shooting har poppat upp lite varstans, men det har inte blivit något organiserat av det.

Om du menar e-mailadressen till Swedish Mounted Shooters (SMS):wanted@mountedshooting.se
SMS är f n affiliated till CMSA, men inte på något sätt bundna till enbart dessa. Om det finns intresse kan det bli aktuellt även med SASS.

Jag fick en bunt papper som jag kommer sätta upp lite varstanns här i krokarna.

hejsan!

ja detta är en gren som jag bara MÅSTE vara med i, har inte haft en ridhäst innan men då jag fått hem en nya appaloosa flicka som bara ska ridas in först sen åker vi på träningar i Mounted shooting :banana: jag har sådan lyx att det inte är långt hemifrån till deras träningar!

ska absolut till High Chaparral o titta - ska bli skit skoj!!:bow:

Man skjuter med 2 st riktiga typ colt 45 revolvrar. Man laddar förstås inte med kula utan bara med krut som har en räckvidd på ca 5 m. (Det gör givetvis riktigt ont om man råkar skjuta sig i benet, men man lär inte bli invalid;) )

Det räcker ju inte med att kunna både rida samtidigt som man håller en revolver (som faktiskt väger en del efter en stund), orkar dra hanen först 5 gånger i snabb följd och pricka ballongerna.
Efter den första revolvern är tom ska man ju byta till nästa revolver i full galopp och sedan orka dra hanen ytterligare 5 gånger och skjuta så snabbt man kan på rundown.
Har man inte koll på sin häst, så är man ute direkt!

Man kan ju faktist vara med på clinicarna på någon annans häst :idea:. Det handlar ju mycket om horsemanship inom just timed events, skotträning, banor etc

Kul att det verkar finnas ett litet intresse iallafall! Jag tycker att det är riktigt roligt och utmanande. Givetvis är det extra kul att se dom som är proffs live! Snacka om tempo!:bow:

Du får de och låta så svårt. Tänk på att inte skrämma bort folk nu. De är inte så svårt. Alla är nybörjare på nått nån gång.

Det är ju därför man tävlar i olika nivåer från level 1 till level 6. Level 1 (nybörjarklassen) kan alla vara med i. Man får lov att ta banan i skritt om man vill! (och kanske ändå inte komma sist)

Dessutom är barnen välkomna att tävla i wranglerklassen. I USA såg man hur en liten kille på max 4 år på sin qarter blev "bogserad" av mamma på häst. Runt hela banan skjutandes med sin leksaksrevolver. Gissa om man hade en klump i halsen - tänk när mina barn kan vara med:cry:

Det är ju när man börjar kunna få lite mer fart när utmaningarna kommer, men visst kan alla vara med!!! :bump:

visst låter det kul, fast jag avskyr vapen :D

den som är intresserad kan ju även prova på Horseback achery, nästan samma sak fast med pilbåge, ;)

är det bara patron laddat? eller går det bra med mynnings laddade revolvrar? vapen licens?? har mynnings laddat licens fri.

Det är klart att det är en westerngren men frågan är väl om det är en ridgren eller en skyttegren?

Man använder patronladdade revolvrar, men det är ju inget fel i att träna med mynningsladdat! På tävling ingår ammunition och det är då patroner (krympta i toppen) med löst krut.

Ridgren eller skyttegren? Både och, men eftersom det är högre krav och lagar i skyttet blir det nog mest klassat som en skyttegren. Jämförbart med skidskytte...

Liknande trådar

Trav när man INTE ska göra det??? Ni som varit med på forument länge minns kanske när jag skulle hjälpa min kompis som skulle jobba...
Svar
9
· Visningar
1 451
Senast: jari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka