Motsättningar och fördomar

Frida_s

Trådstartare
Befinner mig i ett hästsverige där pressen att välja sida blir allt större. Har inte upplevt det så tydligt än här nere i skogarna där det främst är islandsryttare som går kurser i AR och övriga drssyrryttare med ett förvånat ansiktsuttryck frågar "Akademisk ridkonst, vad är det?" Men en bekant som flyttat norröver upplyste oss om att där var det verkligen så, man väljer sida och hatar varandra. Sen behöver man inte läsa många rader inne på detta forum för att få bekräftat att det är ett ganska nationellt fenomen.

Tjooohej, det är väl inget nytt förvisso. Visst har väl världen alltid sett ut så, med krig, religioner och annat. Vilken inkomplett varelse människan är..

Satt på en kurs uppe i norr i veckan. Det diskuterades såklart om motsättningarna och den negativa inställningen till AR från vårt lands risportsförbund, eftersom vi befann oss på en ganska aktuell ort i frågan.

Varför finns motsättningarna? "Varför tycker dressyrryttarna och svenska ridsportsförbundet illa om oss?" Är det inte så det brukar låta?

Jag tycker inte det är konstigt alls. Man behöver inte lyssna noga för att upptäcka att det är ömsesidigt. Var tror ni allt skitsnacket började? Vilka var det som började använda "vi" och "dom", uttryck som "ridskoleridning", "vanlig ridning", "tävlingsdressyren" och till och med "dressyrryttarna" , men en MYCKET negativ underton??

Vilka är det som hävdar att all annan dressyrridning går ut på att dra ihop hästen mellan skänkel och hand, att alla andras piaffer är framtunga, att det inte finns någon kunskap inom de andra disciplinerna?

Jupp, jag tränar för Bents elver jag också, och finner detta både utvecklande och inspirerande för mig och min häst. Men de personer som haft mest betydelse för min ridning är en hopptränare samt en annan mycket skicklig tränare som dock ej är vidare populär inne på detta forum ;)

Är det inte på tiden att vi svenska ryttare höjer oss något från sandlådenivån och att vi blir insiktsfulla nog att förstå det finns flera sanningar, flera vägar, att de olika disciplinerna endast bygger på människans behov av att sätta namn på saker och att sortera in sig i fack. Tror ni inte att den svenska ridningen skulle bli så mycket bättre om man struntade i allt tjaffs och blandade in lite ödmjukhet istället?

Frida, -ryttare

Sv: Motsättningar och fördomar

Jag tränar också för elever till Bent...och måste erkänna att begreppet "vi" och "dom" följde med konceptet ganska omgående. :crazy:

Till råga på allt förespråkades det ivrigt av en av eleverna som själv inte ens tävlat högre än LC dressyr själv -ändå visste hon allt om skillnaderna som gjorde att "vi" var så mycket bättre än tävlingsryttarna. Det kändes i sina sämsta stunder som att gå på nåt sektmöte. Tyck likadant -så är du frälst...

Tack och lov är inte alla sådana. Min nuvarande instruktör är elev till Bent, men saknar helt begreppen "vi" och "dom". God ridning är god ridning. That´s it. Det spelar ingen roll om du tävlar eller kallar dig AR-ryttare. Vad mycket enklare det skulle bli om inte alla skulle petas in i fack av tillhörighet.

Jag tycker ofta att folk som tävlar kan vara en smula nedlåtande och undra varför man nu håller på med dressyr om man ändå bara stövlar runt på hemmaplan, dessutom med konstig utbildningsgång och annorlunda idéer. Men inte sjutton var det hos dem jag först mötte "vi och dom-fenomenet". Tyvärr. Det kommer från båda sidor.

Senast ändrad av en moderator:

Var på en AR uppvisning för ett tag sen :)
Där påpekades att "dom" inte ens kan hålla reda på 3 gångarter medans is höll reda på 5 gångarter.
Detta då sagt av världens ödmjukaste.

"Vi & Dom"-fenomenet är nog något som lätt uppstår när en grupp väljer att göra "något annorlunda". Oftast är det av ondo men det verkar mänskligt att det uppstår.

Därmed inte sagt att man ska acceptera det och fortsätta trenden. Jag ser tyvärr "kollegor" som ytterligare spär på den här uppfattningen att "vi har rätt och dom har fel", och det gör mig sorgsen. Jag har också gjort mina misstag, någon gång sagt sådant jag senare förstått lätt kunnat feltolkas. Jag är kritisk mot vissa saker inom tävlingsdressyren, eller bättre uttryckt - tävlingscirkusen. Men ju mer jag sett det här problemet komma ju mer har jag försökt komma bort från att prata om skillnaderna som någon negativt. Jag kan gärna prata om skillnader, men då gör jag det helst i form av "man gör annorlunda - därmed inte sagt att det är fel". Ännu bättre är att faktiskt diskutera vad som händer i tävlingsvärlden, för något är på väg att hända och om man inte håller ögonen öppna kommer man missa det. Den klassiska dressyren är på stark frammarsch ute i häst-världen, såväl hos fritidsryttare som tävlingsekipage, och den som tror att man har ensamrätt på den gör en grav missbedömning.

De enda som kan få stopp på den här tråkiga trenden är vi själva - genom att respektera varandra, som personer och som ryttare. Personligen har jag tröttnat på att försvara mig och det jag gör, jag nöjer mig med att se hur jag och min häst utvecklas tillsammans.

"Tror ni inte att den svenska ridningen skulle bli så mycket bättre om man struntade i allt tjaffs och blandade in lite ödmjukhet istället?"

Absolut, ödmjukhet och självinsikt är ngt som saknas många människor idag. :smirk:

precis,alla är inte likadana.. alla vill inte hålla på med AR,dressyr,hoppning,fälttävlan m.m vi har våra egna inritkningar vi fastnat för.

samma är tränarna,dom lär ut på sitt sätt,dom har sina stötte pelare men i helheten är det deras egna ridning med inspiration från grenen.
alla tränare i samma inrikting är inte likadana, vi börjar samma och vi slutar oftast samma men vägen dit skiljer sig.

när jag red dressyr tränade jag för många olika tränare,ingen sa samma saker utan hade deras egna små tricks o knåp.
samma är i AR där har jag än inte mött en tränare som är lik ngn av dom andra.

vad jag menar med detta är att den som inte gillar tex dressyr hade kanske gillat det bättre om man fått en annan tränare som stämt överens med hur du tänker och fungerar.
det gäller att leta,bra tränare är svåra att hitta!!! ;) :)

Häromkring där jag bor är det visserligen en del som är väldigt inskränkta i den inriktning de har, men det är förmodligen för att de är bra på det och helt enkelt inte har kommit på tanken att prova något annat. Övriga håller oftast på med diverse olika saker, iallafall vet jag många som både provat western och barock men som urspungligen (eller fortfarande) är "vanliga" Engelskryttare. Vilket iallafall tyder på att de är öppna för nya saker.

Själv tycker jag mej aldrig ha varit något utav det, kände ingen tillhörighet inom engelskridningen (förmodligen för att jag inte var tillräckligt anpassningsbar för att ta till mej metoder som inte föll naturligt för mej) och så provade jag Westernridning som var lättare och mer logiskt, men ändå inte helt rätt. Så blev det barocken som var mer "rätt" för mej, men ändå inte riktigt. Kanske jag som tjurar och inte vill ta till mej något till 100%? ;) Så nu blandar jag friskt för att få fram metoder som fungerar på min lite knasiga häst :)

Jag håller helt med dig om att det är båda inriktningarna som kastar skit på varandra.

Men jag måste få lägga in en grej bland många otrevliga som jag har varit med om sen jag "bytte" sätt...
Jag hade "utövat" AR elller ja tagit avstånd från en del vanliga tränare i alla fall i ett halvår ca.
Jag visste att jag inte var särskilt bra på AR, men har varit en rätt duktig ryttare inom "vanlig dressyrridning", alltså vet jag någorlunda vägen de använder för att nå samma mål som vi har. Hade valt denna inriktning endast på grund av att min häst "strejkade" när jag red för andra tränare & att jag själv alltid eftersträvat harmoni & ett mjukare sätt att samarbeta med min ponny. Jag var/är en rätt ödmjuk person & har aldrig sett ner på "dom" (hatar för övrigt grupperingar...)
Nåväl jag var på ett konfirmationsläger dit man kan ta med hästarna, vilket lät jättebra för mig & min kompis (som rider "vanligt" & som jag respekterar fullt ut) som har svårt att lämna våra ponnyer.
Jag berättade för ridläraren att jag red AR & att jag än inte kommit så jättelångt, men att jag nu i början ville vara tydlig mot min häst genom att inte hålla på & byta ridsätt hela tiden. (antagligen var jag rädd för att min häst skulle bli grinig igen & att jag inte ville sitta där & försöka blanda stilarna när jag ännu inte var tillräckligt utbildad för de typerna av moment som jag visste ingick i denna ridlektion.) Senare när jag diskuterade med mina lägerkompisar berättade de vad ridläraren hade sagt när jag då blev placerad själv på en ridbana bredvid hennes där hon undervisade. Hon hade snackat bakom min rygg & det kändes väldigt otrevlit då jag verkligen gått in för att vara trevlig & tillmötesgående mot henne. Bla när de andra eleverna frågade vad AR var så var det nån flamsridning som en gubbe vid namn Bent höll på med. Den gubben kunde förvisso rida ganska bra, men det jag visade upp var bara hemskt.
Hur kul är det att få höra??!! Jag satt & skrittade lugnt på långa tyglar vad hon hade sett!
Kan ju tillägga att jag åkte hem efter en vecka (lägret var 3 veckor långt) pga att jag inte klarade av att se den misshandel & vanvård de hade mot djuren & se den hemska undervisnig det faktiskt blev av det, fanns ju fler orsaker oxå som dålig hygien & mat för oss människor.

Så även om detta bråk är ömsesidigt mellan inriktningarna så har jag själv mest stött på skit från tävlingsridningen vilket är väldigt tråkigt!
Däremot ju mer utbildad jag blir inom ämnet desto mer respekterad blir jag. Men jag tycker det är hemskt att bara för att jag var ung & nybörjare så skulle jag betraktas som en snorunge, utan att jag någonsin var det minsta uppnosig eller påstod att allt annat var fel, vilket det i mina ögon aldrig varit då jag inte tyckte att jag red "fel" förut.
Men de personer jag har mött som varit väl utbildade inom sitt ämne & helt utan vilja att vinna makt & känna att de var bättre än mig har varit helt underbara. Dessa har funnits inom alla olika inriktningar & de har aldrig ifrågasatt min ridstil utan bara viljat ta del av vad de ansett vara godbitarna ur mitt sätt, precis som jag alltid viljat göra av dem.

Oj blev lite långt... :smirk:

Hmm, jag ser inga fel på "dom" andra. Du säger dig vara duktigt på det andra. Men okunskapen lyser lång väg. Tex. kan man inte bli duktig på AR eftersom det inte finns.
Du kan bli bättre än du har varit tidigare på att rida och hantera häst. Men blanda aldrig ihop detta med dom och vi.
För vad gör du? Jo talar om för alla att du är duktigare än andra.

Antti skrev:
Tex. kan man inte bli duktig på AR eftersom det inte finns.

Vad är din inställning till NH? Det kallas ju också ibland felaktigt för en ridstil. Blandas ju ofta ihop med western. *nyfiken*

Kan man kanske dra paralleller mellan NH vs Western och AR vs Klassisk dressyr!?! :idea:

mvh Jessica

vem är du att klassa att AR inte finns?? det finns lika mycket som western,dressyr o hoppning.
bara för att du inte gillar AR betyder inte det att världen går under.

Jessica skrev:
Vad är din inställning till NH? Det kallas ju också ibland felaktigt för en ridstil. Blandas ju ofta ihop med western. *nyfiken*

Kan man kanske dra paralleller mellan NH vs Western och AR vs Klassisk dressyr!?! :idea:

mvh Jessica

Hm, det var en intressant tanke. Kanske är det så att vi rider klassiskt men hanterar hästarna enligt AR. Du och jag Jessica säger ju ofta att för oss är AR att vi nu mycket mer ifrågasätter den egna ridningen. AR har startat tankeverksamheten och viljan att förbättras på hästens vilkor. En spännande resa där man helt plötsligt inser vad lite man faktiskt vet, trots 27 år inom hästsporten.

Mvh//LG

Ja, det skulle inte förvåna mig ett smack om hela det här kriget ang ARs vara eller inte vara grundar sig på att vi värderar själva uttrycket "AR" olika. Vi lägger in olika betydelser i olika ord och definierar samma sak på olika sätt.

Det absolut första man får lära sig när man ska skriva en akademisk rapport eller avhandling är att definiera sina begrepp. Att inte göra det är ett generalfel. Alla som läser behöver inte hålla med om definitionen men de som läser förstår i alla fall vad författaren menar. På det viset kan många missuppfattningar undgås

mvh Jessica

Hade jag inte valt snabbsvarsknappen, så hade du fått en bugande gubbe du också. Du är så kloooooooooook Jessica :-).

Snälla, kan inte någon skriva en definition på AR, så kan vi andra kolla om vi faktiskt utövar detta eller inte.

Vilket som så är jag glad att jag fann den ridstil som jag definierar AR under!

Mvh//LG

(lånar knapp)

Måste man definiera en ridstil för att den ska finnas? Finns den inte redan iochmed att mna praktiserar den?

Måste jag kalla min ridstil något för att den ska vara bra?

Att hantera hästar enligt AR, är det detsamma som att låta dem stå inne eller i minimala hagar för att jobbas en kort stund om dagen på bana och aldrig ridas ut på?

Finns det folk som med lätthet och en glad häst kan rida både hopp, dressyr, western och ehh.. skolor i långsamt tempo på stångbett (glöm den definitionen ;) ) utan att behöva använda olika hjälper beroende på vilken typ av ryttare man vill tillhöra just för dagen?

Finns det en sorts ridning där man kan komunicera med hästen och få den att utföra allt ovanstående? Måste vi döpa den ridningen till något, måste någon definiera den

?

Bottnar inte motsättningar och fördomar i nån slags sjuk lojalitetstanke? Om vi alla hade självkänsla nog att bara vara lojala mot oss själva och våra hästar kanske det skulle se annorlunda ut? Har själv många gånger "chockat" folk genom att vara "illojal". Tror dock att de flesta insett att det inte var illojalitet det gällde utan bara ett försök till objektivitet...? Om du går på kurs eller lektioner för någon behöver du inte vara lojal i det hänseendet att du skippar din egen tankeförmåga och värdegrund och helt anammar tränarens världsbild. Du betalar för varje enskild lektion. Du tar med dig det du vill ta med dig. Resten har du rätt att lämna. Kan inte tränaren acceptera detta, byt tränare! Jag vet faktiskt tränare som kan vara stenhårda och kontrollera sina elevers vardagsliv närapå till vad de äter till middag och vad de döper sina barn till. Har ännu inte stött på sådana människor inom "barock"-området, dock... Kanske därför jag trivs rätt bra i den miljön? :angel:

Jessica skrev:
Hmm.. får man röra om lite till i grytan då och hävda att om det är som du säger då är NH = AR! :devil:

/JES
NH om hästen själv får välja

Det är mycket lätt gjort att bli "frälst" i sin nya värld så att säga. Jag tror det är ganska mänskligt. Jag upplevde detta ibland när jag började med islandshästar - dels fick man uppleva att storhästryttare (eller ryttare av "vanliga" hästar som man kan kalla det) uttryckte fördomar:
- jaha, har du skaffat en sån.... varför skaffar du inte en riktig häst?
- Själv vill jag ju tävla - det där med att rida i skogen är inget för mig! (jag har själv aldrig tävlat som storhästryttare, men fastnat mer för träning o tävling när jag började med islänning)
- Ja, det där är väl kul om man gillar att rida ut.... de verkar ju snälla och så...
Indirekt märkte man att många trodde man ridit i 1-2 år för att man nämnde ordet islandshäst och förvånade miner kunde höjas när man pratade om skänkelvikningar, öppnor o slutor.

MEN; jag mötte också en hel del fördomar bland islandhästfolk:
- De stora bruna - de bits o sparkas ju bara!
- Jag vill inte ha en sån där lat, tråkig halvblodshäst!
- Det HÄR är ridning - det är HELT annorlunda än att rida på vanliga hästar (sagt på en turridning (där jag var med ett gäng duktiga dressyrtjejer) av en rätt okunnig turledare som inte ridit särskilt många år... )

Till viss del kan jag tycka det är okej med lite "gnabb" OM det är mer på skämt!

Senast i vintras var jag uppstallad hos en tjej som ridit "ridskoleridning" hela sitt liv. Hon har ett varmblod, en bruksnordis och ett russ. Hon och jag hade VÄLDIGT mycket gemensamt i våra tankar kring just dressyrridning som intresserar oss båda. Vi hade mer gemensamma ståndpunkter än jag tex haft med vissa islandhästmänniskor. Tackolov så finns ju såna här personer i alla läger - som är öppna för erfarenhetsutbyte, som inser likheterna istället för olikheterna, som inte dömer ut någon för att den pysslar med "fel ras" eller "fel disciplin".
Man får helt enkelt lyssna på dem och ignorera de andra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka