Motorvärmare vs miljö

Fast man ska ju inte ha igång motorn när man skrapar rutorna :angel:

Det som gör att bilen immar igen är ju våran utandningsluft.... :grin:
Jo, men ac;n har en avfuktade funktion inbyggd. Det är därför så många upplever kyld luft i bilen som torr o irriterande.
så blir luften betydligt torrare inne i bilen och rutorna hålls imfria även efter det att en eller två kommer in i bilen, under förutsättning att deras kläder inte är fulla med snö eller genomblöta.
 
Jo, men ac;n har en avfuktade funktion inbyggd. Det är därför så många upplever kyld luft i bilen som torr o irriterande.
så blir luften betydligt torrare inne i bilen och rutorna hålls imfria även efter det att en eller två kommer in i bilen, under förutsättning att deras kläder inte är fulla med snö eller genomblöta.

Fast man ska fortfarande inte ha igång bilen när man skrapar rutorna :laugh:
 
Det blir en miljövinst att ha motorvärmaren på 1/2 timme innan start så fort temperaturen går ner under +5 grader.
Att det sedan blir en samhällsvinst om folk sätter sig i en väl uppvärm is & imfri bil.
Färre sjukskrivningar o färre olyckor.

Plus, att känslan av att kliva in i en bil som är 25 grader varm när det är 25 grader kallt ute är rätt go :)
Absolut.
Fast det var ju inte plus eller minus generellt med värmare som tråden handlade om. ;)
 
Nej motorvärmare v/s miljö. Och vid ca 5 grader + och därunder är det en miljövinst att använda värmaren så....
Njae, funderingarna gäller specifikt dieseldriven motorvärmare vs miljö. Eldriven motorvärmare är ju, som du säkert läst, inte aktuellt här. Frågan är om det finns lika väldokumenterad miljövinst med dieselvärmare.
 
Njae, funderingarna gäller specifikt dieseldriven motorvärmare vs miljö. Eldriven motorvärmare är ju, som du säkert läst, inte aktuellt här. Frågan är om det finns lika väldokumenterad miljövinst med dieselvärmare.
En dieseldriven värmare drar väl inte lika mycket som motorn, men dieselvärmaren har väl inte samma reningssystem som en modern motor
 
Säkert inte. Så frågan gäller väl snarast om det finns någon nettomiljövinst med att använda dieselvärmare, eller om det bara är självbedrägeri och det bara handlar om komfort.

(I praktiken kommer alla förstås att låta de motorvärmarlösa bilarna gå på tomgång medan rutor skrapas och kupéer värms upp, men det blundar naturligtvis inköpsorganisationen för. :angel:)
 
Vi har dieselvärmare på våra nya bilar. Ingen gillar dem. Måste ändå låta bilarna gå på tomgång när det är kallt.
 
Själv kör jag en miljöbil med diselvärmare, som jag via mobilen kan starta innan jag ska köra iväg, går även att ställa in och schemalägga när värmaren ska gå igång.
Och då känner värmaren själv av om värmaren behövs, är det tillräckligt varmt ute går den inte igång
Så har vi med på vår Volvo.
 
Fel. Vi har miljöklassad v70 modell 2015 med diselvärmare. Leasad från volvo.
Fast V70 är inte en modell som är upphandlad.
Sen kan det säkert vara ett eget påhitt att dieselvärmare diskvalificerar en bil från miljöbilsstatus, men det hjälper ju inte.
 
Fast V70 är inte en modell som är upphandlad.
Sen kan det säkert vara ett eget påhitt att dieselvärmare diskvalificerar en bil från miljöbilsstatus, men det hjälper ju inte.
Aha. Trode du menade att volvo inte hade det alls.
Brorsan har v60 m diselvärmare. Även den miljöklassad. Men ni kanske har tittat på ännu mindre modeller? :)
 
Aha. Trode du menade att volvo inte hade det alls.
Brorsan har v60 m diselvärmare. Även den miljöklassad. Men ni kanske har tittat på ännu mindre modeller? :)
Nej, V60 är upphandlad (fast med etanolmotor). I övrigt några varianter av VW Polo och Golf, samt nån Opelmodell som var ointressant av andra orsaker.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp