'Motorn dör' vid uteritt..

Alexandra_W

Trådstartare
Jaha, nu har jag lyckats skapa mig ett problem jag absolut inte ville ha...

Valacken är ju en arbetsnarkoman, född sån. Har alltid tyckt dressyr är roligast av allt men all träning har varit kul, så även uteritter. Som, kanske ska tilläggas, står för 95% av vad vi gör typ.. (100% vintertid).

Han blev ju triangelmärkt i maj 2004, vilade hela sommaren och sattes igång till hösten. Gick ganska sparsamt och bara rakt fram ute. Verkade - förvånande nog - nöjd och glad med det. Gav mig den bästa julklapp jag kunde få genom att böjas UA 20 december 2004 (det trodde ingen skulle ske). Jag trappade upp träningen en aning efter det, men fortfarande bara ute och på rakt spår. Hästen nöjd.

Senvintern 05 började jag kräva lite mer 'jobb' (dressyrinriktat) på våre uteritter och det fungerade fint. Hästen milt sagt glad (vi hade ett antal pass som var mer bus än vettigt..)

Vi tränade på och han kändes finfin, men höll mig fortfarande undan böjda spår/ridbanor som pesten.

Kom en period i april när han kändes rent hemsk, ingen bjudning och kändes oren. Var rejält orolig jag gått över gränsen och bokade vettid. Strax innan den (som var första veckan i maj) så lossnade det och min pigga, glada och fräscha herre var tillbaka. Böjdes UA igen i början på maj.

Började lägga in liiiiite böjda spår, korta snuttar, i början på maj och han kändes urfräsch, tyckte fortfarande ute var roligt med.

Sen har sommaren gått och han har ridits ganska ordentligt (för att ha en triangel på bakdelen) och en del på bana men ffa ute. Tävlat blåbärstävling i både dressyr och hoppning. Fått börja hoppträna med och tycker det är skitkul.

Men nu har jag fått PROBLEM..

Han verkar kommit fram till att uteritter är BLÄ.
Jag kan rida på vallen och ha en pigg och glad häst, styr jag ut på vägen så dör motorn och han blir en perfekt karikatyr av en gammal slö ridskoleponny.
Jag har provat låta honom vila, jag har skott honom igen (gått oskodd sen i våras men med boots fram vid ridning), jag har lagt på havre etc. Ingen skillnad.
Det FINNS en massa energi där, som man kan leta spöken med t ex. Och om jag verkligen galopperar igång honom (läs nån kilometer eller så med BUSGALOPP) så kan jag få igång motorn. Men jag kan inte gärna rida så varje pass.
Har åkt iväg till nya ridvägar med honom och han var pigg och glad tills vi vände, då dog motorn och han ville ideligen vända om 'bortåt' igen.
Har försökt rida dressyr på uteritterna men det gör det bara marginellt bättre. Provat låta honom göra som han vill (välja form, tempo, väg etc) på uteritterna med men fungerar inte heller =/

Jag har lagt in en ny hälsokoll med böjprov nu (men den har inte varit än) för att utesluta att han är ofräsch. Jag kan ju inte garantera att han inte är det men jag TROR nte det iom att han känns fräsch, han är hur pigg och glad som helst när vi 'tränar' (dvs rider dressyr etc) och han busar och har sig i hagen.

Så, det verkar inte bättre än att jag gjort en träningsnarkoman version 2.0 av honom. Och jag kan ju inte 'vända på steken' och rida honom på bana 75% av tiden och ut 25% av tiden. Så hur i helsike ska man få uteritterna roligare? (Då när vi åkte till nya roliga ridvägar fanns det små terränghinder med, men inte ens de var roliga på 'hemväg'.. :crazy:)

SÄLLSKAP skulle säkert muntra upp det hela, men det finns ingen här jag kan rida med..
 
Sv: 'Motorn dör' vid uteritt..

Du kan väl gå promenader med honom??
Leka i ett skogsbryn, träna lite NH??
Där får han ju också träning, för hjärnan.
Bara hitta på roliga saker i skogen eller så kolla honom hos vet igen. Det kanske är något som är fel eller så mår han helt enkelt inte bra av att inte få jobba. Det får man ju ta, så är det bara. Hästar är ju olika. Testa dej fram, tycker han om att jobba i paddocken så gör det, 1-2 uteritter i veckan kanske??
Lycka till.
 
Sv: 'Motorn dör' vid uteritt..

Du kan väl gå promenader med honom??
Leka i ett skogsbryn, träna lite NH??

Promenade, longering, tömkörning, 'lekar' etc tycker han är ungefär lika kul som att se målarfärg torka. SÄkert en aning färgad av mig som inte tycker det är mycket roligare. Vi brukar plocka svamp och så ibland och det tycker han är helt okej, men det är mys och inte 'jobb' (för honom) liksom.

Bara hitta på roliga saker i skogen

Som VAD? Det enda han kan tycka är roligt just nu är att leka stigfinnare, dvs rida 'rakt ut i skogen', dock har vi tyvärr inte mycket skog som lämpar sig för sådant utan uppenbar risk för benknäckning och vrickning etc. Och det är kul som 'omväxling' så men inte 'hela tiden' (återigen enligt hästen alltså). Och jag kommer inte på mycket mer kul vi kan göra på uteritterna för han ska bli nöjd, därför jag sliter mitt hår och ber om hjälp ;)

eller så kolla honom hos vet igen. Det kanske är något som är fel

Som jag skrev i mitt inlägg så ska han få en rutinkoll igen, men den har inte varit än. Vet har lyckats paja ryggen men är förhoppningsvis snart i skick att böja igen. Jag TROR dock inte det är någon ofräschet på gång, då brukar det märkas först i t ex galoppen och på böjda spår. Men han ska kollas såfort vet kan.

Det får man ju ta, så är det bara. Hästar är ju olika. Testa dej fram, tycker han om att jobba i paddocken så gör det, 1-2 uteritter i veckan kanske??

Pga av hans triangelmärkning eller snarare anledningen till den ska han ju inte gå så mycket på böjda spår och vi balanserar redan på 'gränsen' tycker jag. Det jag menade med att jag ju tyvärr inte KAN vända på steken och låta honom gå 75% på banan och 25% i skogen typ, vi är rdan på den där banan/de där böjda spåren mer än vi borde =/
 
Sv: 'Motorn dör' vid uteritt..

..du skriver ju att du provat rida mer "dressyr" vid uteritterna, men det är väl det ända jag kan föreslå likväl - dvs att rida ännu mer "planerat och strukturerat" när du rider ut.

Min herre uppskattar visserligen "lull turer" också i skog och mark, men är dock en arbetsnarkoman även han - så det roligaste för honom när man rider ute är att som sagt "träningsrida". rider därför väldigt planerat även ute, tempoväxlingar, fattningar från halt och skritt, uppsamligar. har "fasta punkter" jag bestämmer när jag gör detta, dvs inte bara som det faller sig, utan mycket planerat... gör honom uppmärksam och rolig och glad! Funkar även att "intervall" rida när underlaget tillåter, tex mjuka sandvägar, där man kan ligga på i trav och galopp, lägga ner, samla upp, öka, minska i längre sträckor i trav och galopp.

har även haft tidigare hästar med samma stuk, som detta funkar utmärkt på. gäller bara att "mentalisera" dem till att "OJ, WOW vad vi trääänar när vi är ute i skogen/på vägen" - så jobbar de på som små nissar sen :D
 
Sv: 'Motorn dör' vid uteritt..

mackan skrev:
..du skriver ju att du provat rida mer "dressyr" vid uteritterna, men det är väl det ända jag kan föreslå likväl - dvs att rida ännu mer "planerat och strukturerat" när du rider ut.

Klippt lite.. Men som sagt, jag har provat det, det är trååååkigt säger han.. Mööjligen om han får galoppjobba och göra byten etc hela tiden så. Men i övrigt så kan jag rida i princip SAMMA dressyr efter väg som jag skulle gjort på banan men skillnaden är att på banan är den en pigg, glad häst som verkligen jobbar, efter väg är det en häst som förvisso lydigt gör det jag vill men utan större entusiasm (numera).. =/

Och jag förstår helt ärligt inte riktigt var skillnaden är och var den här uterittsdöden kommer från. Visst,d et blir 'sämre' kvalitet på en del grejer när vi rider ut och dressyrar eller gör det på banan iom att det bara blir 'rakt fram efter väg' ute (även om man kan rida en del sidvärtes och skolor etc med efter väg). Jag MISSTÄNKER att svaret är någonstans där, att det på något vis (säkerligen mycket beroende på MIG) blir 'standardjobb' ute och 'roligare' jobb på banan. Vi har ju ridit ut i en förbaskad mass år nu liksom, och skött större delen av dressyrträningen där ;) Och är det något han kan lessna helt på är det sånt han anser är 'gammal skåpmat', haft problem sen han var ung med attityden 'okej matte, jag KAN det här nu, vad ska vi göra nu?'. Hinla käckt (inte) med en unghäst som hela tiden ville mer och nytt. DET är iaf lättare nu ;)

Men jag är klart bekymrad över den annalkande vintern när det BARA är ute som gäller..

Och det blir ju nästan lika illa som att rid apå banan att sitta och öva byten osv för han ska vara nöjd ut. Han ska inte hålla på med sånt i någon större utsträckning.. (På banan är han nöjd med 'lägre' nivå på själva jobbet än ute)

Och här gnäller folk om 'ridhusdöden' hos deras hästar..bah.. :devil: Men jag tror nyckeln är i att ridbanan är mer sällsynt förekommande än ute, alltså är den roligare per automatik..
 
Sv: 'Motorn dör' vid uteritt..

Ok jag fattar.....

men: om du har "tur" kanske det är så att när vintern kommer och hindrar dig från annat än att rida i skogen, så käckar han upp sig igen... dvs nu har han den andra träningen som kontrast, och tycker den är roligare... men om han bara har skogen ett tag, så kommer kanske energin tillbaks.... :confused: vet inte - det är svårt det där, en del arbetsnarkomaner vill ju helt enkelt inte GÅ i skogen på heltid...
 
Sv: 'Motorn dör' vid uteritt..

Lösning på problemet (som dock eg inte löser något, men bekräftar att det ÄR uttråkning som är orsaken):

Tag ett stycke unghäst som handhäst och skritta ut i 45 minuter (några korta snuttar trav med) och voila, motorn fungerar igen.

Men det löser ju tyvärr inget. JAG skulle för min del kunna ha lilltjejen med som handhäst alla uteritter och både skritta, trava och galoppera med henne 'på släp'. Men hon ska inte mer än skritta. Och en skrittur är liksom inte mer än vila ju för herrn, så problemet kvarstår egentligen. Så, jag vet orsak, jag vet verkan men fortfarande inte hur jag löser det =/ (Har ju tyvärr ingen att rida med här, dvs sällskap)
 
Sv: 'Motorn dör' vid uteritt..

Finns det verkligen inget annat stall i närheten där det finns någon att rida med?? Annars om du har plats i ditt stall så kan du ju annonsera att någon kan få stalla sin häst där.

Knepigt det där, vad berodde triangelmärkningen på då? (kanske stod i trådstarten men jag är senil... :angel: ) Har veterinären sagt hur länge du måste ta det så här lugnt med hästen?

Hoppas att det löser sig i slutändan för er kram! :bump:
 
Sv: 'Motorn dör' vid uteritt..

Har inga svar, vill bara ge lite medlidande.
Har en shettis som är sådan...
JObbar man henne på plan, med kärra eller tömkörning, ja då bjuder hon på och går jättebra.
Även om man hoppar henne (i lina) går det kanon och hon är pigg och glad bara hon får börja jobba (bara springa runt runt är inte kul).
Men när man är ute och kör eller hon är med ute som handhäst, ja då går det helt utan motor, hennes kropp är närvarande, men inte hon på nått sätt... :smirk:

Om man busgalopperar långa sträckor med henne (tar ett tag att få igång henne, men som handhäst har hon inget val) ja då blir hon nästan för pigg istället, dansar, bockar och är jättepigg länge.
Hemvägen, sista springbiten liksom, då kan hon också piggna till något, men inte mycket...

Jag har inte "tid" tyvärr att sitta på plan med henne speciellt ofta då jag tyvärr av tidsnöd måste ta med bägge hästarna samtidigt ut... så jag känner mig ganska låst...
Min andra häst älskar ju uteritterna och hatar att arbeta istället :cool: ... lite bättre för mitt intresse i alla fall :D .
 
Sv: 'Motorn dör' vid uteritt..

Finns det verkligen inget annat stall i närheten där det finns någon att rida med??

Andra stall finns det två i närheten. I det ena så rids det inte (jag vet inte riktigt vad dehar hästarna där till, två jättefina, välstammade quartrar som dessutom är välutbildade), i det andra vet jag inte om det rids längre, frun i huset brukade rida sitt halvblod (de har fler hästar) förbi här rätt ofta förr men inte sett henne på två år nu. Jag red med henne en gång då för flera år sen men sa sen ifrån, stort halvblod på 170 som 'flängrids' passar liksom inte med D-ponnyarab steg- och fartmässigt =/ Så nä, finns ingen jag lyckats lokalisera iaf tyvärr.

Annars om du har plats i ditt stall så kan du ju annonsera att någon kan få stalla sin häst där.

Provat det men härute där du kan hyra ind in häst hos grannbonden för 500 spänn inkl allt så är folk inte villiga att betala vad analyserat foder etc kostar. De som är det har eget stall eller står på anläggning.

Knepigt det där, vad berodde triangelmärkningen på då? (kanske stod i trådstarten men jag är senil... :angel: ) Har veterinären sagt hur länge du måste ta det så här lugnt med hästen?

En skelettdefekt i hasleden med tillhörande kronisk ledinflammation. SOm uppenbarligen inte var så kronisk, men defekten är ju kvar. Vet trodde aldrig nånsin hästen skulle nå den här nivån igen, det är i princip ett MIRAKEL. Så de tror ingenting och de tycker egentligen ingenting heller utan tycker att det är ju JAG som känner hästen och uppenbarligen gör jag rätt eftersom hästen är fräsch och att jag får gå på känslan helt enkelt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 414
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp