Motivering till höhäck

G

GoMatte

Undrar vad era spontana motivering är för att lägga höet i någon form av häck i hagen? Våra är jätte geggiga nu efter allt regn och jag vill inte att min häst ska behöva äta höet från en lervälling på marken.
Behöver motivation till mina stallkompisar så att det faktiskt lägger höet i häcken. Men jag har egentliga inga super förklaringar på lager.

Sv: Motivering till höhäck

Det är större risk att hästarna får med jord ned i magen när de försöker ta de sista stråna?
Det kan de väl mig veterligen få väldigt ont i magen (kolik?)av.

Jag har löst det problemet med att ha ett badkar till varje häst. Badkaret sår i lutning med proppen ur och sen lägger jag hela dagens hösilage i karet. Jag tycker det funkar bra! Problemet blir om de blir fulla med snö men det är ett senare problem...

En annan aspekt är att man faktiskt förlorar ekonomiskt på att trampa ner hö i geggan, bättre att få allt i magen!

I jorden finns också bakterien som kan ge botulism.

Mindre spill blir det väl också i häck. Hos oss lägger det ut en hel rundbal i häck, blir inte mkt spill alls.

Enkelt... man ska följa lagen...

3 § Djur ska ges tillräckligt med foder och vatten och
tillräcklig tillsyn. Fodret och vattnet ska vara av god
kvalitet
och anpassat efter det djurslag som utfodras.

Hö som ligger i geggan (alltså såpass att hästarna inte kan välja att äta rent hö) är inte av god hygienisk kvalitet. Jag säger lite emot mig själv här eftersom jag inte fixat foderhäck själv än, men det är högt upp på prioriteringslistan, det lovar jag. Nu lägger jag höet på större flata stenar som redan finns i hagen, men känner att det inte är någon höjdarlösning i längden.

Har ni varsin hage eller hästarna gemensamt i hagen?

Jag förstår helt och fullt varför du inte vill lägga höet i geggan efter regnet. Det är ju inte särskilt trevligt för någon att äta geggig mat.

Varför skulle de INTE lägga höt i höhäcken?

Tack för era svar. Varför jag misstänker att vissa av mina medmänniskor, kommer ha lite att invända/protestera mot höhäcken:
1. De måste gå längre upp i hagen. Dvs kan inte slöppa höet direkt innanför grinden.
2. De måste gå i geggan
3. De måste röra armarna lite extra för att fylla upp häcken.

Människan är naturligt lat. Vissa är mer än andra.
Jag tycker dock inte att man ska kompromissa med djuren välbefinnande.
Djuren skall gå före allt annat.
Våra hästar står två-två under vintern. Hagarna är egentligen under all kritik, men som en fattiglapp som inte har råd att bygga eget stall får man ta vad som erbjuds. Det finns dock många fina bitar med kollektiv stallet också.

Min häst brukar normalt komma springande och möta mig i hagen. Det har han slutat med nu. Han står och trycker i den bortre änden av hagen, där det är torrast. Det är även där jag vill placera häcken.

Kom gärna med fler slagkraftiga argument!

Mitt bästa tips är att du ställer en sån här hölåda precis innanför grinden. Då håller sig fodret hygieniskt utan att någon behöver gå långt in i hagen för att lägga i det där.
Det får plats fler än en häst att äta i en sådan samtidigt, om de bara är goda vänner.

holada.jpg

Vilken smart låda! Var har du fått tag på den?

För övrigt var ju badkar oxå ett toppentips, sådana brukar ju "drälla" runt stall ändå så det blir ju ett väldigt billigt alternativ. :) Att jag inte kommit på något så enkelt själv. Har oxå funderat på höhäck nu en period medan det är geggigt ute, på vintern funkar det ju ändå eftersom det är fruset på marken och med snö.

Vanlig pall med pallkrage.

Vi har inte särskilt geggigt i hagen, men vill inte ha upp jord i fodret av snålhet och omtanke om oss och hästarna. Antingen äter hästarna det och då är det en kraftig hälsorisk för dem (där kolik för mig är det mildaste och botulism det grövsta, bägge dödliga).

Om hästarna INTE äter det ska vi gå ut och mocka upp blött foder ur marken vilket varken humör eller rygg pallar.

Alltså blir det fodring i häck.

Ur hygienisk synvinkel är det ju jättebra med tanke på att hästarna inte får i sig jord. Vi lägger ju höt på ett ställe där hästen i vanliga fall kanske inte hade valt att beta. Dessutom är det arbetsbesparande och ekonomiskt eftersom det inte blir nåtot spill som måste slängas. Smidigt att kunna köra ut hö för ett par dagar i sträck (våra har fri tillgång och häckar med tak på). Ser absolut ingen anledning till att inte ha häck! Något jag dock vill göra är att grusa den plats där häcken står, blir väldigt upptrampat just där.

mindre hö går ju till spill, det blir inte nedtrampat eller får ligga i leran. Mindre risk för att hästarna ska få i sig jord.

Badkar hade nog inte funkat för oss. Mina hästar klättrar i badkar :crazy:... Kan bara hoppas att det inte gör det om jag bygger om sådan låda som ameo har!

jag såg ett sto som stod i en sån låda i dag ( vi har många) , vad trodde hon? Att hon skulle få allt hö själv?

Jag har 2st lika dana som Ameo fast den ena har 3kragar så att ponnyn inte når ner i den = han får inte i sig onödig mer än vad han behöver.
Sedan har jag satt en wira i botten så att fodret inte trillar mellan pallslanorna.
Dessa fungerar alldeles utmärkt och kostar inte många kronor heller:laugh:

Badkar hade nog inte funkat för oss. Mina hästar klättrar i badkar :crazy:... Kan bara hoppas att det inte gör det om jag bygger om sådan låda som ameo har!
Lastpallar är skapta för att hålla för stor belastning, de håller nog även om hästen skulle kliva i dem...
Jag har 2st lika dana som Ameo fast den ena har 3kragar så att ponnyn inte når ner i den = han får inte i sig onödig mer än vad han behöver.
Sedan har jag satt en wira i botten så att fodret inte trillar mellan pallslanorna.
Dessa fungerar alldeles utmärkt och kostar inte många kronor heller:laugh:
Så här har jag gjort i botten, av samma orsak.
pallkrage1.jpg

Jag har aldrig haft några hästar som klättrat i lådorna, använder dem till shetland och halvblod.

Sen lite halvt OT, så förstår jag inte varför så många är så rädda för att låta sina ponnyer äta ordentligt med grovfoder... Mina shettisar har fri tillgång hela vinterhalvåret och ja, de är runda och goa men inte mer än så!

Vet inte om det med mängden grovfoder var till mig, men jag kan ju svara ändå :)! Har en shettis som mycket väl skulle kunna gå på fri tillgång. Hon äter sig mätt, sedan är det bra. Ibland oroar jag mig t.o.m. för att hon inte får i sig tillräckligt. Det måste vara JÄTTEGOTT om hon ska äta riktigt bra...

Men så har jag en haflinger också som verkligen INTE kan gå på fri tillgång. Tyvärr för hon är också ett matvrak. Hon ser redan ut som hon svalt ett par badbollar nu efter sommaren. Det jobbiga är att hon inte bara blir lite "rund och go", utan rent ut sagt farligt fet. Bildbevis från slutet av september:

P9230039.jpg

Liknande trådar

Foder & Strö Nu börjar det närma sig ev. Hästköp för mig. På vissa av stallen jag kollat på så sköter man foder och strö själv. Detta har jag lite...
Svar
7
· Visningar
1 270
Senast: Yrja
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö Jag behöver feedback angående utfodring på marken på lerig lösdrift. Jag har nyligen flyttat mina hästar till en lösdriftsanläggning där...
Svar
13
· Visningar
1 513
Senast: bettysmatte
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII

Omröstningar