Motivera en shettis ;)?

bettysmatte

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder. Hur motiverar man en shettis till att jobba och få lite bättre kondis? Vi har en sällskapsshettis som vi också ska börja köra med. Problemet är att hon inte verkar vara särskilt välvilligt inställd till att jobba... Hon har fått promenera med min man när jag rider min unghäst, men hon verkar inte tycka att det är särskilt kul precis. Hon kan småtakta brevid i början en liten stund, men sen blir hon bara seeegare och seeeeeeegare. Till slut rör hon knappt på fötterna. Att jag och unghästen går först och börjar trava rör henne inte i ryggen! Hon är så nöjd så nöjd att lunka på hundra meter bakom med min man.

Vad göra?? Jag vill få upp flåset på henne, mycket för hennes egen skull så att hon får bättre kondis och håller sig friskare (förhoppningsvis). Men det är inte kul att känna att man tvingar ut hästen på de mest urtråkiga saker. Förslag någon?

Sv: Motivera en shettis ;)?

bettysmatte skrev:
Ja, som rubriken lyder. Hur motiverar man en shettis till att jobba och få lite bättre kondis? Vi har en sällskapsshettis som vi också ska börja köra med. Problemet är att hon inte verkar vara särskilt välvilligt inställd till att jobba... Hon har fått promenera med min man när jag rider min unghäst, men hon verkar inte tycka att det är särskilt kul precis. Hon kan småtakta brevid i början en liten stund, men sen blir hon bara seeegare och seeeeeeegare. Till slut rör hon knappt på fötterna. Att jag och unghästen går först och börjar trava rör henne inte i ryggen! Hon är så nöjd så nöjd att lunka på hundra meter bakom med min man.

Vad göra?? Jag vill få upp flåset på henne, mycket för hennes egen skull så att hon får bättre kondis och håller sig friskare (förhoppningsvis). Men det är inte kul att känna att man tvingar ut hästen på de mest urtråkiga saker. Förslag någon?

gör roliga saker, och olika saker varenda dag, se till att hon tycker OM att vara med dej, pyssla, kela, sen när du vet att hon vill vara med dig kan du börja jobba, gå korta turer i skogen, kanske gå själv någon gång utan araben? jag tror att om du bara varierar arbetet så kommer hon blir motioverad, största anledningen till att hästar blit omotiverade är att de får göra samma trista grejer om och om igen.

Arab? Jag har en haflinger :D !

Hon ÄLSKAR att bli kelad med och borstad. Det gör vi redan, och det är hon helt med på. Det är jobbet hon inte gillar, men det blir kanske bättre när vi fixat storleken på vagnen och kan börja köra henne på allvar...

Hon kanske har så dålig kondis att hon blir trött så fort och då ska hon ju inte gå längre än utan bara små korta sträckor i taget. Det blir ju tråkigt om man vet att man skall blir helt slut varje gång man går utanför hagen.

Om det inte är det så skulle jag kolla upp så att hästen inte ex. är allergisk eller har järn/kopparbrist vilket kan leda till snabb orkeslöshet.

Är det inget av det så skulle jag börjar fundera på om hästen bara var bekväm och träna enl. med småsträckor itaget. Men en häst som orkar onormalt lite är det ofta nåt fel på.

Hade också en tanke på att hon kanske var i så dålig kondis att hon inte orkar hålla samma takt som dina andra häst. I början kan precis allt vara jobbigt för en otränad häst - mitt fullblod som har vilat i ett år blir svettig under schabraket av att gå nerför en cirka 400 m lång backe (som man måste gå nerför för att komma ut på stigarna i skogen) som trots allt inte sluttar sådär jättemycket. Och när man sedan ska gå tillbaka uppför på hemvägen får man räkna med minst 10 minuter! Fånigt va? Men det är bara konditionsträning och åter konditionsträning så löser det sig. Samma med din shettis, kanske? (Utan att ha sett henne, alltså!)

Det rör sig inte om några jättelånga sträckor (max ett par km) och vi skrittar i stort sett hela tiden. Hon kan visst rejsa på rätt bra i hagen med kompisen när andan faller på, så jag lutar åt att det nog mest är att hon blir uttråkad.

Ett par km är kanske lite i våra ögon men i en häst långt om man har noll kondis. Ett och annat race i hagen är en helt annan sak.

Jag har samma problem som dig, en mer eller mindre död häst på 3 -år som tycker att allt jobb är jobbigt när jag är med eftersom han även måste anstränga sin hjärna då, även att han ibland kan dra ett race i hagen och busar till. Han visade sig ha lågt HB och koppar och står nu på tillskott så får vi se om han "piggnar" till och hittar orken för tänkande arbete.

min shettis longerade jag, löshgoppade, gick trickbanor, tömkörde, hade honom bakom vagnen när jag körde fjordingen, det finns massa sätt att aktivera en shettis :)

Jag håller med Bison, finns hur mycket som helst att hitta på! Övar mycket psykträning med mina, inte bara kondition, det bygger upp en bra relation som gör att de är med på andra saker bättre. Lek med presenningar, broar, paraplyer, plastband och annat "läskigt". Ta kortare rundor i skogen med lite klättra och lyfta benen övningar så får det något att tänka på, inte bara plan grusväg. Sen går det ju att dra "timmer", alltså små stock med dem, jätte roligt! :D

Här är min b-ponny Texas, han ÄLSKAR att göra sånna saker :)
2832651.jpg

Liknande trådar

Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 434
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Tre och en halv vecka har förflutit sen jag bröt armen. Sen jag skrev mitt förra inlägg här så lugnade nervsmärtan ner sig lite, och...
Svar
0
· Visningar
375
Senast: cassiopeja
·
Ridning Vårt shettis sto, 7 år, är mest körd. Har haft henne i snart 1,5 år. Jag har kört henne, promenerat och tömkört längs med vägar och i...
Svar
8
· Visningar
1 428
Senast: Lindon
·
Hästhantering Hej allihopa! OBS: JAG ÄR INTE INTRESSERAD AV ATT FÅ HÖRA FRÅN NÅGON ATT JAG SKA "GE UPP" OCH SÄLJA HONOM OCH KÖPA EN ANNAN HÄST. JAG...
2
Svar
25
· Visningar
5 443
Senast: Maaddeh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras