Motionstips för gravid matte o hennes häst?

W

Westergaard

Hej! Jag undrar om någon har några bra motionstips för min häst då jag är gravid i 8 månaden och inte rider mer? Han är en unghäst på 4 år, som skulle behöva stimulans och bibehållning av kondition.

Detta är vad jag gör nu:Longering ett par ggr/vecka (med inspänningslinor och utan) promenader i terräng (så långt jag orkar) för att försöka att ej skapa mer rädslor, löshoppning då och då (blir ej så avancerat , har ej ordentliga hinder, ännu) och fri longering på ridplan..Tilläggas kan att han går i hage på dagarna med hästkompis.
Har någon något mer tips? Har så dåligt samvete..när jag inte hinner eller orkar som jag borde. (Nämnas kan att det inte finns några medryttare , har försökt men förgäves och vill ha en erfaren isåfall...)
Blir ca. 4 ggr/vecka något för häststackaren..men orkar ej mer. Har någon något bra tips på effektiv träning som kan göras från backen? Ideérna är slut...:cry:

Sv: Motionstips för gravid matte o hennes häst?

Hej
Känner igen mig i dig! Är i vecka 28 och har inte ridit på MÅNGA månader. Kan inte heller röra mig så mycket pga foglossningar men detta gör jag med min 13-åring: 4ggr/vecka tränar vi något av följande
- Natural horsemanship från marken med repgrimma och låååångt grimskaft (alltså ledarskapsövningar i olika varianter) samt löslongering så att han får springa och jag vila på stol i mitten av paddocken :angel:
- Promenad i skogen
- Tömkörning i alla gångarter (håller på och lär oss !) samt löslongering...

Framför allt ledarskapsövningar tycker jag att du ska satsa på med din unghäst. Läs mer om detta i LIsbeth Johnssons bok " Horsemanship i praktiken" (tror jag den heter). Kanonbra.

Sedan har jag fattat det som att unghästar inte ska tränas för ofta då de behöver tänka / vila emellan gångerna... Så ha inte fööör dåligt samvete :0)

Hej
Sitter i samma situation som du, är gravid i v 30 och har ett 4-årigt sto. Jag red/tränade henne fullt ut hela sommaren så vi kom så långt som möjligt i hennes utbildning innan jag i mitten på september slutade rida då jag inte ville riskera ramla av med stor mage. Och nu tränar jag faktiskt inte henne alls, den dagliga skötseln bara. (Hinner/orkar inte så mkt mer när jag har en 2,5årig dotter oxå)
_Jag tycker_ att 6 månaders vila och eftertanke inte alls är skadligt för en 4-åring och har inte alls dåligt samvete för det. Tycker det är bättre att hon vid så unga år får tid att bearbeta det hon lärt sig tidigare och utvecklas klart fysiskt.
Detta är vad jag anser, hoppas att du kan släppa det dåliga samvetet och njuta av slutet på din graviditet och det kommande barnet.

Jag tycker gott att du kan ställa av hästen. Den är bara 4 år och behöver vila. Dessutom så är ju snön snart här och då rider man ju mindre. Jag ställer av mina på vintern. Annars så kan du ju köra in henne.

Jag tycker det låter hur bra som helst det du gör nu. Hallå du är ju faktiskt gravid i 8:de månaden eller hur? Hästen tar inte någon skada av att stå lite då och då och när vintern kommer kanske du inte kan göra så mycket med hästen iaf (om du inte har ett ridhus såklart) :bump:
NH är väldigt bra, jag tror själv det ger väldigt mycket speciellt hos en 4-åring.

Lycka till med allting :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! jag är gravid i vecka 33 nu så inte så långt kvar nu men min stora fråga är hästen, Jag har haft medryttare på han ca 4 dagar i...
Svar
13
· Visningar
2 920
Senast: hast_galen
·
Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 527
Senast: Wildhearts
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 036
Senast: Vogue
·
Träning Hej! Jag vet kanske inte hur jag ska formulera mig för att detta ska låta vettigt. Vi tar det från början. Jag började rida ett...
Svar
13
· Visningar
2 928
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka