motionera tillsammans

linnsan

Trådstartare
har lite tips om man vill få upp sin egen o sin hästs styrka o kondis..
1.cykla..både du o hästen kommer tycka att det är jobbigt..
2.jogga i skogen o löpträna
3.stå i fältsits..i både skritt trav o galopp
4.när du rider så kan du gå av o springa lite bredvid
5.gå ut o gå
6.gå ut o klättra tillsammans
7.simma tillsammans
kom gärna med mera tips:)

Sv: motionera tillsammans

Min häst har problem i ryggen nu så det är ingen ridning för tillfället. Har funderat på att cykla med henne, men det känns som att det jättelätt kan hända olyckor då? Cyklar ni på vägar och sånt?
Vet inte om jag vågar mig på det..

Hej!

Jag joggar med min tjej! Toppenkul!! På väg bort från stallet är jag pigg och hon har ingen större lust då får man liksom dra henne med sej (men det blir bättre och bättre) och på väg hem vill hon hem jättefort och då är hon tokpigg, jag är trött och hänger ibland i manen på henne.. Funkar super! Och skoj sätt ätt förbättra min inte existerande kondition..
/ Lavinia, men en underbar vit springare..

jag cyklar på grusvägar o nu när snön försvunnit så ska jag även börja cykla i skogen..funkar jätte bra för mig o min pålle..o eftersom att han bara är 4 år o jag inte kan rida så hårt än så fungerar detta(alla saker som jag har skrivit ner) o körningen bra som konditions träning..:idea:
man kan ju även cykla på vägar så kan ju pållen trava/galoppera i kanten..

Senast ändrad:

visa:gå med cykeln först med henne jämte o se hur hon reagerar..jag tror att de flesta hästar kan lära sig det..bara man tar det lungt i början...med min pålle gick det jätte bra första gången för jag travade då me:angel: fast han är visserligen väldigt lugn av sig..

Hon ar ganska spattig av sig i vanliga fall.. Men borde ju funka iskogen, da ar det ingen risk att nan annan an jag skadas iaf :p

vi cyklade igår säkert 7-9 km..vi var mycket tröttare än hästen..jag o en kompis var det o så tog vi med oss pållen:idea: ..han tyckte detta var jätte skoj:) vi travade nästan hela tiden och galopperade ibland..:D

Låter mysigt :D ska testa när det går att cykla baki skogen igen. Vill inte köra "testrundan" på trafikerad väg :p

Tömköra i skogen är helt suveränt tycker jag. Gärna i lite backig terräng med mkt rötter osv så både hästen och du måste lyfta på fötterna.
Hästen blir oftast piggare än om man går bredvid = jobbigare för dig.
Jogga är kul också men det brukar inte gå så bra med min, hon blir så het och jag orkar inte springa och samtidigt dra i henne.. cyklar vi så drar hon iväg också och det är fan läskigt sen tycker hon det är äckligt om man håller i manen och åker med... har kört omkull 3 ggr med henne så jag har lagt ner cyklingen för hon lyssnar fan inte :D
Och med valacken som hoppar åt alla håll funkar det absolut inte att cykla, vill inte ens testa..

ja tömkörningen hade ja glömt men det gör ja med min ponny me...både i skogen och dressyr pass på åkern..o det e jobbigt om man har en pigg pålle..:D

Kompisens pålle sprattlade till, fastnade med ena bakbenet i cykelns bakhjul och skenade 25 m med cykeln hängande i bakbenet. Lång konvalecens bidde det av den cykelturen, så cykel går bort för mig...
Tömkörning i endurospår = lysande konditionsträning för lat ryttare och bra styrketräning för pållen!

vad e endurospår?
stackars häst:( ..min pålle får springa med huvet jämte mitt huve så då hamnar bakbenen utanför cykeln om han ngn gång skulle få ett ryck..inte för att jag tror att han skulle få det eftersom att det har hänt ytterst sällan i all annan hantering..

Var detta till mig? I alla fall var det "bara" 25 m (eller kanske 50?), konstigt nog stannade han då ägaren vrålande "stanna!!!". Tack och lov att han inte sprang längre med tanke på de skador som uppkom när han fastnade med benet i cykelekrarna. Han blev rädd för ett rådjur som plötsligt hoppade över vägen.
Ett endurospår = ett spår i skogen där man tränar enduro (terrängmotorcykelkörning typ), spåret går mitt i terrängen och är snirkligt och backigt!:D

ojdå, då vågar jag då inte cykla :crazy: Men har nån nått tips om vad man kan göra med en häst i "vila". (Får inte arbetas)

linnsan skrev:
visa:gå med cykeln först med henne jämte o se hur hon reagerar..jag tror att de flesta hästar kan lära sig det..bara man tar det lungt i början...med min pålle gick det jätte bra första gången för jag travade då me:angel: fast han är visserligen väldigt lugn av sig..

Jag hänger i grimskaftet ibland....kom ihåg att byta sida bara!:idea:

Usch vad otäckt!! Vet en tjej i klubben som åkte spark med hästen i vintras, och hästn fick i frambenet framför sittplattsen.

Själv när jag cyklar med min hästar så har jag för säkerhets skull alltid med ett spö som jag kan peta till hästen på bogen om den kommer för långt fram för att minska skaderisken. Har än inte behövt att använda det fast jag cyklat i ca. 5 år med hästarna, fast jag är säker på det - lämnar jag det hemma så kommer jag garanterat att behöva det ;) Sen vill inte jag ha hästen jämsides ifall den skulle slänga sig åt sian eller så, utan på sidan längre bak funkar bra för mig :D

Hej!

Där jag hade praktik för några år sen hade dom betet en bit bort och cyklade med ponnyerna. Rekordet låg på 5 (ja 5) ponnyer på en person och cykel... Men det hade visst inte gått bra hela vägen, nån hade tydligen tröttnat och sprungit sin väg...
4 ponnyer vet jag att dom klarade..

Jag brukade cykla med min, men hon är så cool att hantera från marken så det är inget större problem.. Har inga bra cykelvägar nu, men som sagt gjorde vi det till och från beteshagen och så.. Annars brukade jag ta med min sambo eller mamma på cykel och jag red, så fick vi alla motion.. (här vill nog mamma att jag ska inflika nåt om att plocka svamp och bär med häst..)..

Annars kan man ju lära hästen trick så den har nåt att göra om den inte ska tränas..

/ Lavinia, som har 1 veckas leda häst framför sej..

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 625
Senast: Freazer
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama