Motion vid spatt och/eller gammal skada

drysno

Trådstartare
Tänkte fråga era åsikter angående massörens "utlåtande" idag.
Vår islandshäst har på senare tid rört sig litet spändare/styvare än tidigare så vi beslöt anlita en massör som är känd för att väldigt bra kunna påpeka hästens problem.
Hennes "dom" var följande: hästen har:
A) en stor, gammal skada vid höger bakknä. Nå tvärgående ligimment (???) som brustit. Reagerar med smärta på behandling av området. Hon kunde inte säga hur gammal skadan var, men enda vi kan komma på är en sparkskada som hästen hade just där för över 1år sedan. Då var hästen halt o ömmade i ca en vecka - annars har hon aldrig rört sig orent eller haltat - inte heller nu.
B) spatt på samma bakben (höger).
Till följd av de här två "skadorna" har hästen belastat sig ojämt - har betydligt mindre muskler på höger sida bak o inga alls på höger lår... (Inga andra massörer har påpekat att det skulle vara fråga om så stora skillnader.) ryggen är spänd och hon använder den inte i trav o galopp.
Massörens råd till oss om fortsättningen var:
Hästen MÅSTE utveckla muskler bak o i ryggen, alltså mycket galopp(fattningar), massor med klättring, ojämn terräng osv så hon börjar bygga muskler ordentligt.
Efter att massören åkt dök det (förstås) upp en massa frågor i huvudet på en:
A) kan man faktiskt vara säker på att hästen har spatt på basen av en yttre undersökning?
B) har alltid förstått att spatthästar skall röra på sig, men att man skall undvika onödig belastning av spattbenet (i synnerhet branta backar).
C) om hästen en gång använt sig fel o fått spänningar o ojämn muskelutveckling pga smärta orsakad av skada (och spatt?) skall man då verkligen ÖKA belastningen av bakdelen utan att åtgärda själva orsaken (skada/spatt) på nåt vis? Finns det inte risk att hästen vid större ansträngning får MER problem med ojämn belastning?
Vet ju inte om det egentligen går att göra nå´t åt den gamla skadan. Visst förstår jag att hästen behöver använda bakdel och rygg för att bygga muskler, men det känns nog litet avigt att helt kallt anstränga håästen mer än tidigare. I själva verket har vi nu under hösten försökt aktivera bakdel och rygg mer (i kuperad terräng har vi alltid ridig mycket...) och hästen har blivit sämre...
Om ni nå´ åsikter om allt det här skulle jag gärna läsa dem, för nu är jag ganska konfys :confused:
 
Sv: Motion vid spatt och/eller gammal skada

Min häst har/har haft spatt, men detta konstaterades på vetklinik. Det går att känna spattknölar men jag skulle aldrig lita enbart på vad en massör säger. Jag använder själv massör till mina hästar men uppsöker alltid veterinär om massör skulle hitta något.

Skulle det vara jag så skulle jag boka tid på klinik för undersökning och ev ta några plåtar.

Mitt råd som jag fick när hästen fick spatt var korta promenader i 2 månader och gå i mindre hage. Sen bygga muskler igen som hon tappat av att inte gå ordentligt så jag tog det försiktigt i några månader till. Men som sagt vi uppsökte veterinär och tog 2 plåter tror jag det var ca 2000 :-

Lycka till!!
 
Sv: Motion vid spatt och/eller gammal skada

Tack för kommentarerna :) Jo, vi kommer nog säkert att åka till kliniken och kolla upp om hästen verkligen har spatt. Har förr hört om massörer som misstagit sig angående detta...
Undrar fortfarande vad ni tycker om tanken att bara sätta igång (eller i vårt fall närmast fortsätta med) "hårdträning" av bakdel o rygg i sådant här fall. Finns det inte enligt er risk att man åstadkommer mer skada än nytta med det? :crazy: Om man nu utgår från att hästen ev. har spatt och/eller att den gamla skadan orsakar smärta/snedbelastning.
 
Sv: Motion vid spatt och/eller gammal skada

Har nu kliniktid till nästa veckas torsdag så hoppeligen får vi då bekräftat vad hästen egentligen har/inte har för "fel". Tills dess kanske vi trots allt satsar litet mer på markarbete o.dyl. . Då ser man ju också bättre hur hästen använder bakben o rygg samtidigt som belastningen inte blir så stor. Radikalt branta backar, galoppfattningar från ryggning, band från sadeln runt baken för att få hästen att samla sig ordentligt o.dyl råd vi fick av massören får nog vänta tills vi vet mer...
(Så hoppas man ju fortfarande att det skall komma fram att massören har fel åtminstone angående spatten :o)
 
Sv: Motion vid spatt och/eller gammal skada

Ingen som har nå´ mer att säga angående massärens motionsråd? Idag tömkörde och longerade vi hästen. Försökte verkligen se om hon använde bakbenen olika, men kunde inte upptäcka nå´n större skillnad :confused: Tja, vi är väl inga experter precis, men skulle inte massören ha gett sin "dom" skulle jag inte tro att hästen felar nå´t överhuvudtaget. Inte lätt det här med hästar, inte...
 
Sv: Motion vid spatt och/eller gammal skada

Nej, man behöver ju inte spekulera, men klart man funderar...
 
Sv: Motion vid spatt och/eller gammal skada

KL:

Det minsta man kan begär är att ni tar några bilder av hasen ohc kollar knäet manuellt..

Med det o veterinörens utlåtand eså har ni en klar vähg framför er sedan vad ni bär göra.

länken om spatt är väldigtbra-jag har traumaartros på min och har även följt humansidans rekommendationer o forskninsgresultat med gott resultat.
 
Sv: Motion vid spatt och/eller gammal skada

Jaha, så har vi då varit på kliniken. Hästen ”palperad”, röntgad från olika vinklar + knäet ultrat. Resultat: inga onormala förändringar i varken haser eller knä! Hästen fick tom beröm för att haserna var så ”böjbara”.
Var förstås en lättnad att höra, men man blir ju liksom litet konfys/förbannad över att man tydligen inte kan lita på nåt som sk yrkeskunniga säger.
Veterinären var nog visserligen överens med massören om att hästen anväder höger bak aningen sämre än vänster, men tyckte att det ev kan bero helt enkelt på att det är hästens svagare sida o att hon inte ids ”ta i ordentligt” med den. Vilket förstås leder till ännu svagare muskler på den sidan o så är man liksom inne i en ond cirkel :(
Så eftersom vi nu kan börja öva den där bakdelen utan att vara rädd för spatt o.dyl. skulle jag gärna höra om ni har bra tips på hur man kan bryta den här onda cirkeln – dvs få hästen att faktiskt använda det svagare benet mer än tidigare.
Massören rek ju ojämn terräng och cavalletti, men det finns säkert också andra idéer. Vid tömkörning kan man ju ganska bra ”köra bakbenet under” när man går bakom, men det är ju inte meningen att vi bara skall markarbeta.
Alla tänkbara tips mottas med glädje :bow:
 
Sv: Motion vid spatt och/eller gammal skada

fast även om det inte syns åt på röntgen nu så kan det vara spatt på g....

så glöm inte helt vad massören sa, det kan vara något fel i den leden trots att det inte syns på röntgen (än).

höjda bommar är bra, och rid mkt skolor.
 
Sv: Motion vid spatt och/eller gammal skada

Jo, är helt medveten om att begynnande spatt inte syns - det påpekade veterinären också. Som islandshästägare får man tyvärr mer eller mindre gå o vara beredd på att spatten kan dyka upp så den risken finns nog alltid med i beräkningarna i alla fall hos oss :crazy: Oberoende om hästen är frisk eller inte vet man ju aldrig hur mycket "tid man har" om man skall uttrycka det krasst.
Men å andra sidan påstod sig massören känna förbeningar som tydde på spatt - o nå´ såna fanns i alla fall inte! Så för tillfället är vi glada för att dagsläget inte är värre än det är :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 883
Hästvård Tappar snart hoppet helt och hållet och just nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra längre. Min häst (en 5årig korsning, överväxt...
2
Svar
23
· Visningar
3 663
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 139
Senast: skuggi
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp