Motion till årsmöte i BRF

marsve

Trådstartare
Hej!

Nu har jag googlat så att ögonen blöder men jag hittar inte svaret på min fråga: Om en motion inkommer till styrelsen i rätt tid före årsmötet, måste motionen behandlas på årsmötet eller kan styrelsen välja att strunta i den, behandla den senare eller vad de nu kan hitta på?

Sv: Motion till årsmöte i BRF

Kommer motionen in i rätt tid,från någon med behörighet (ex medlem) så är styrelsen skyldig att ta upp den under posten inkomna motioner.

Tack! Har en misstanke om en motion som jag lämnat in inte kommer att behandlas men då vet jag vad jag ska säga på årsmötet om det verkligen blir så. Handlingarna inför årsmötet har inte kommit ännu så jag får se...

Om du har möjlighet att exempelvis göra en print-screen av mailet (om du skickade in motionen så) så tycker jag att du ska ta med det som "bevis" på att du skickat in motionen i tid, utifall de hävdar att du inte gjort det. Riktigt illa om de väljer att strunta i en motion!

Hej!

Nu har jag googlat så att ögonen blöder men jag hittar inte svaret på min fråga: Om en motion inkommer till styrelsen i rätt tid före årsmötet, måste motionen behandlas på årsmötet eller kan styrelsen välja att strunta i den, behandla den senare eller vad de nu kan hitta på?

Jag har inte sett några stadgar där det stått uttryckt att inkomna motioner måste behandlas - eftersom det är så självklart!!

Däremot står det i de flesta stadgar när motioner ska vara inlämnade för att tas upp på årsmötet.

Hamnar den inte på dagordningen måste du ta upp frågan på årsmötet. Och eftersom årsmötet är en förenings högsta beslutande organ borde det vara årsmötet som avgör om motionen ska tas upp - ifall nu styrelsen undviker att göra det.

Rättar mig: det är inte styrelsen som tar emot motionen, det är årsmötet. Du skriver till årsmötet, inte till styrelsen. Styrelsen kan bereda, men inte stå som mottagare.

Jag har inte sett några stadgar där det stått uttryckt att inkomna motioner måste behandlas - eftersom det är så självklart!!

Det behövs inte eftersom det är omskrivet i Lagen om ekonomiska föreningar:

6 § En medlem har rätt att få ett ärende behandlat vid en föreningsstämma, om han begär det i den ordning och inom den tid som kan vara bestämd i stadgarna. Saknar stadgarna sådana bestämmelser, skall medlemmen skriftligen framställa sin begäran hos styrelsen i så god tid att ärendet kan tas upp i kallelsen till stämman. Den som har uteslutits ur föreningen saknar rätt att få ärenden behandlade vid stämman även om han ännu inte har avgått ur föreningen.

Tack alla! Jag är revisor i BRF så gissa om det kommer att ta hus i h-e om just min motion (som tydligen är den enda som kommit in) inte tas upp på årsmötet! Om någon har en länk till en lagtext eller motsvarande vore det guld värt, men annars kan jag nog stå för mig själv! ;)

Vad handlar din motion om? Jag är väldigt nyfiken!

Själv är jag rätt irriterad över flera motioner som kommit in som handlar om ekonomi. Allt som togs upp på ekonomimötet för två månader sedan då bara 20 personer dök upp. Hur många som bor i Brf vet jag inte, men det är iaf över 300 lägenheter. Intresserad men inte engagerad. Dessutom med en ton som att styrelsen hållt det hemligt! Irro!

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 071
Senast: KesoNeso
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var det årsmöte för partiet. Jag höll inte på att hitta dit för det stod fel gatuadress i kallelsen. Sen när jag googlade på...
Svar
4
· Visningar
605
Senast: Wille
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 946
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 791
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30