Motion som nygravid med mensvärk ?

Lyraolissy

Trådstartare
Jag har en sån hiskelig mensvärk som kommer och går och har även haft lite brunt gammalt blod i trosan vissa dagar , blääh !
Men jag mår bra i övrigt.
Hur mycket motionerar ni som gravida ? Tänker särskilt i början men även längre fram ?
Jag vill fortsätta gå på gymmet men det spänner liksom i magen vid många övningar, är det farligt ? Eller kan man köra på som vanligt ?
Undrar också en lite pinsam fråga om sex , igår hade vi sex och han fick gammalt svart blod på sin snopp, men det kom inget på papperet.
Blev så,orolig.

Vill inte fråga på familjeliv eller liknande man blir bara mer orolig där.

Min läkare sa idag att jag får löpträna fram till v 30-32 men sen bör jag lugna ner mig med just löpningen. Och såklart med sunt förnuft och så länge det känns bra.
Jag är bara i v. 7-8 men är på gym , rider och löptränar. Pulsen är betydligt högre än normalt så löpningen blir något långsammare och jag har inte varit sugen på tuffa intervaller men distanserna är desamma som vanligt. När illamåendet släpper hoppas jag hinna köra lite intervaller innan man blir för otymplig.

Träna så länge det känns bra och lyssna på kroppen skulle jag säga :)
Jag springer inte så ofta i vanliga fall, så det har jag skippat helt som gravid av förklarliga skäl. Däremot försöker jag gå en timme om dagen och åka på spinning åtminstone någon gång i veckan. Sist tog jag i så jag höll på att svimma när jag klev av cykeln, så framöver ska jag ta det lite lugnare (går in i v. 20 den här veckan).

Jag red så länge det fungerade med bäckenet, var på träningsläger medan jag fortfarande räknades som "ruvande" (gjort IVF) men visste ju att jag var gravid då, v5.

Känns det bra, kör på. Om inte, sänk nivån tills det känns bra.

Jag tränade på ungefär som vanligt (konditionsträning och gruppass på Friskis) fram till ett par veckor före RUL, sen slog foglossningen till och jag kunde glömma typ all träning som inte var bicepscurls. :p

Jag slutade rida ganska omgående. Jag vart så rädd för att ramla av och är man rädd är man som bekant ingen bra ryttare.

Annars har jag tränat gravidpilates och så går jag väldigt mycket på jobbet, snitt runt 20 000 steg. Går promenader utöver det när vädret tillåter.

Jag blödde också mycket i början vid sex. Var jätteorolig. Jag kan ju inte svara för dig men för mig så berodde det troligen på att slemhinnorna vart extra känsliga. Det tog några gånger och en vääääldigt varsam sambo så har vi kommit på hur vi ska slippa det. Jag behöver vara plaskvåt eller glidmedel så blöder jag inte.
Men om du är orolig så ska du ju naturligtvis ta upp det med bm.

Edit: såg nu att ditt blod var gammalt svart. Mitt var nytt. Det kanske är bäst att prata med bm om du är orolig.

Jag tränade på så mycket jag orkade under min graviditet. Planerade att åka Vasaloppet i v. 12 men flåset försvann i v. 7 så då sålde jag startplatsen. Hade också några blödningar när jag åkte skidor men det var knappast för att jag körde för hårt. Kring v. 15 började jag känna av fogarna vid löpning så då övergick jag till cykling och gym. Cyklade till jobbet fram till v. 30 (6 km enkel väg), var på sista spinningpasset omkring v. 35. Gjorde sista gympasset (styrketräning) V. 40+0. Jag tror man har väldigt mycket att vinna på att fortsätta träna ett par gånger i veckan, så länge det känns bra.

Jag tränade på så mycket jag orkade under min graviditet. Planerade att åka Vasaloppet i v. 12 men flåset försvann i v. 7 så då sålde jag startplatsen. Hade också några blödningar när jag åkte skidor men det var knappast för att jag körde för hårt. Kring v. 15 började jag känna av fogarna vid löpning så då övergick jag till cykling och gym. Cyklade till jobbet fram till v. 30 (6 km enkel väg), var på sista spinningpasset omkring v. 35. Gjorde sista gympasset (styrketräning) V. 40+0. Jag tror man har väldigt mycket att vinna på att fortsätta träna ett par gånger i veckan, så länge det känns bra.

Ja _kan_ man träna är nog det toppen :)

Min läkare sa idag att jag får löpträna fram till v 30-32 men sen bör jag lugna ner mig med just löpningen. Och såklart med sunt förnuft och så länge det känns bra.
Jag är bara i v. 7-8 men är på gym , rider och löptränar. Pulsen är betydligt högre än normalt så löpningen blir något långsammare och jag har inte varit sugen på tuffa intervaller men distanserna är desamma som vanligt. När illamåendet släpper hoppas jag hinna köra lite intervaller innan man blir för otymplig.
Tänk bara på att hård konditionsträning kan vara mindre bra för fostret eftersom blodet då inte dirigeras om till barnet och det kan få syrebrist. Men då är det riktigt tuff träning.

Jag sprang till vecka 15 kanske, och enda anledningen till att jag slutade var för att brösten gjorde så förbannat ont. Bröstvårtorna brann som eld, och jag kunde inte göra något åt det förutom att springa med händerna i bh:n, och det funkade inget vidare. Så jag promenerade och vardagsmotionerade bara, men med tanke på hur (oförskämt) bra jag mådde så hade jag kunnat träna mer. Jag kunde fortfarande springa till tunnelbanan fram till förlossningen.

Man bör inte ligga över 70% av maxpuls som gravid, har jag fått lära mig.
Har också läst något liknande men är tveksam. 70% är lågt, det är typ jogg i prattempo. Skulle man inte få bli andfådd som gravid alltså? Det skulle vara intressant att höra vad det egentligen finns för forskning på ämnet. Jag vägrar gå med på att simning och yoga är de enda motionsformer som är okej för gravida, vilket man kan läsa både här och där.

Har också läst något liknande men är tveksam. 70% är lågt, det är typ jogg i prattempo. Skulle man inte få bli andfådd som gravid alltså? Det skulle vara intressant att höra vad det egentligen finns för forskning på ämnet. Jag vägrar gå med på att simning och yoga är de enda motionsformer som är okej för gravida, vilket man kan läsa både här och där.

Rekommendationen är säkert gjord med både hängslen och livrem. Hade jag kunnat konditionsträna som gravid hade jag garanterat grävt mer i frågan, nu kom jag aldrig så långt.

Jag sprang till v 16-17 ungefär sen tyckte jag det tryckte på för mycket så jag kände mig kissnödig och gick över till bara promenader. Gick så ofta och långt jag orkade ända fram till förlossningen. Red till v 30 med första barnet och till v 25 med andra.

Man orkar olika mycket. Känns det bra och det inte är skadligt för barnet så kör på, annars trappa ner eller hitta alternativ.

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej hopp på kvällskvisten. vet absolut att ni inte kan svara på om jag är gravid eller inte och de är inte heller min fråga och ett test...
Svar
7
· Visningar
6 422
Senast: Amandas
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 588
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025