Motion morgon eller kväll, kolik.

Rare

Trådstartare
Behöver lite råd. Förra vintern fick min häst kolik. Ganska allvarlig som slutade med x antal dygn på djursjukhus, men allt slutade bra då tack och lov. Sen dess har jag varit väldigt noga med att hon får motion på em/kvällen. Har inte jag kunnat vara där på em så har jag fått be om hjälp av syster/föräldrar så någon kan promenera henne på kvällen. Nu har jag fått en nytt jobb vilket innebär en del kvällsjobb. Jag får då rida på morgonen, sen går hon i hage som vanligt fram till 16.30. (Vill bara poängtera att jag inte är intresserad av att byta stall/släppa på lösdrift, etc. Utan det är utifrån hur situationen ser ut nu som jag behöver råd)

Hur noga är ni med att hästen inte står helt still efter hagvistelse fram till utsläpp morgonen efter? De går i hade ca 10h, får mat morgon, lunch, insläpp, kväll. Jag tänker blir risken för kolik betydligt större om jag rider på morgonen och sen har jag ingen som kan hjälpa mig att promenera henne på kvällen? Hon äter mycket hö, lusern, betfor, linfrö. (Blev jätterörigt, men vet inte riktigt hur jag ska förklara)
 
Tyvärr inte. Hon har redan fått "förlängd" hagtid. De andra hästarna går in kl 15, men hon och hagkompisen går in ca 16.30 i och med att hagkompisens ägare slutar jobbet och kommer och rider då. Det är ju så att man får kompromissa. Dessutom känns det tveksamt hur mycket de egentligen rör sig i hagen vintertid. Min häst är inte en haghäst...skulle nog gärna gå redan kl 13 om hon fick bestämma!
 
Vilken typ av kolik hade hon? Om hon får linfrön så hjälper det ju för att hålla igång magen. Tror inte det gör något om hon står inne så länge sålänge hon har mat och vatten så hålls magen igång! Min förra fick tarmvred och han reds på morgonen ibland och det fungerade bra! Han åt linfrökaka varje dag, mycket hö och alltid vatten :) Men tarmvred kan man ju oftast inte göra något åt iofs.
 
Hon hade gaskolik --->tarmvred. Behövdes dock ingen bukop. Jo det handlar om strödagar här och där jag kommer jobba. Jag tänker att alla har väl inte möjlighet att motionera sina hästar på kvällen jämt?
 
Vad åt hon när hon blev sjuk?
Vad sa kliniken?
Mat o vattentillförseln, avmaskning är nog så viktigt.

Kli kan ge stor gasbildning.
 
Min häst har rejäla problem med magen och haft förstoppningskolik x antal gånger.

Han rids för det mesta på fm men går ute till kl18-21 beroende på väder.

Jag har inte upplevt någon skillnad på hans mående om han rids på fm eller em. Men då går han ju ute längre än din. Går det inte att ordna med längre utevistelse?

Vatten i hagen är superviktigt även på vintern, gärna tempererat då de inte dricker iskallt vatten när det är kallt ute. Just vätskebrist är en vanlig orsak till kolik om vintrarna.
 
Vatten skulle jag också säga är extremt viktigt. Och god tillgång på grovfoder, men det verkar du redan ha.

För övrigt tror jag inte det gör så stor skillnad om du rider på fm. eller kväll, förutom att det förkortar hagtiden ännu mer.
 
Koliken kom i samband med flytt+byte från hö till silage+frost. Som sagt går inte att ordna längre tid i hagen, om hon inte ska stå ute helt själv vilket jag inte tror är något som skulle uppskattas av henne:D

Vatten är jag noga med, ska försöka fixa en såndär isolerad"vattenlåda" så det även finns vatten vid kalla dagar. Ger även extra salt året runt för att jag vara säker på att hon är törstig och dricker. Funderar på ett slow-feed nät att ha i boxen de dagar hon inte får motion på em, vad har ni för erfarenhet av det?
 
Jag tycker att slowfeedingnäten fungerar så till vida att de förlänger ättiden. Däremot vet jag att min hästtandläkare anser att de sliter på tänderna, så vi har gjort stora hål i vårt så att det mer fungerar så att det håller höet på plats än tvingar hästarna att gnaga genom hålen. Du kan inte bara ge fri tillgång på hö och halm inne?
 
Hon hade gaskolik --->tarmvred. Behövdes dock ingen bukop. Jo det handlar om strödagar här och där jag kommer jobba. Jag tänker att alla har väl inte möjlighet att motionera sina hästar på kvällen jämt?

Självklart motionerar inte alla sina hästar på kvällen enbart.. Jag tror inte det kommer bli några problem om det bara gäller strödagar :)
 
Hur kommer det sig att hästar idag ska äta dygnet runt. Ngt som de bara gör under sen vår o sommar för att bunkra upp för vintern?
Jag tror inte att det är bra varken för tänder eller halskotpelaren att rycka i sig maten från de moderna näten.
När jag växte upp o var på stora ridskolor var det Ingen häst som fick kolik annat än av stora maskangrepp. De var inte ens ute om dagarna!
De fick 4 mål mat o stog på torv. Flera av hästarna gick på butta långa perioder. Spiltvila i månader.
Jag upplever att koliken har ökat lavinartat. Kanske i takt med det ökande utfodrandet. Jag har inget vetenskapligt belägg för det, utan det är bara min känsla

I UK skyller man fetman på de regntäta täckena som gör att de aldrig behöver ödsla ngn energi för att hålla värmen.
Ger man mat ute ska det finnas vatten! Året om.
Jag tycker inte att hästar ska bråka om hö-gräs.

Man kan blanda hö o halm väl o få längre ättid eller bara ge halm ute. Då blir det varken bråk, feta hästar eller för den delen törstiga.
 
Hur kommer det sig att hästar idag ska äta dygnet runt. Ngt som de bara gör under sen vår o sommar för att bunkra upp för vintern?
Jag tror inte att det är bra varken för tänder eller halskotpelaren att rycka i sig maten från de moderna näten.
När jag växte upp o var på stora ridskolor var det Ingen häst som fick kolik annat än av stora maskangrepp. De var inte ens ute om dagarna!
De fick 4 mål mat o stog på torv. Flera av hästarna gick på butta långa perioder. Spiltvila i månader.
Jag upplever att koliken har ökat lavinartat. Kanske i takt med det ökande utfodrandet. Jag har inget vetenskapligt belägg för det, utan det är bara min känsla

I UK skyller man fetman på de regntäta täckena som gör att de aldrig behöver ödsla ngn energi för att hålla värmen.
Ger man mat ute ska det finnas vatten! Året om.
Jag tycker inte att hästar ska bråka om hö-gräs.

Man kan blanda hö o halm väl o få längre ättid eller bara ge halm ute. Då blir det varken bråk, feta hästar eller för den delen törstiga.
Jag håller med dig i det stora hela. Om hästar hade kolik mer sällan förr kan jag inte riktigt uttala mig om, men visst, jag minns inte något kolikfall från min ridskola heller (troligen ungefär samma tidsålder som du, 70-80-tal). Jag tror att man tänker lite snett när man till varje pris vill förlänga ättiden med nät men inte fundera på mängden långa fibrer hästen behöver få i sig för att magen ska må bra. Det är ju liksom en kombination som måste till.

TS: Först och främst måste du få hästen att dricka ordentligt och alltid ha tillgång till vatten ute. Utöver det är en halmhäck eller så aldrig fel i hagen som komplement eller ersättning för grovfoder i hagen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
12
· Visningar
1 884
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 920
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 732
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Har i nuläget större raser, men de är alla i, eller närmar sig, pensionsåldern och jag är så sugen på en mindre ras. En mer...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 068
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp