Motion av dräktig tik

T

Tie

Hur mycket motionerar ni era dräktiga tikar (eller tikar som förväntas bli dräktig)?;)

Min tik är under helgen parad. Det är ju en stående fågelhund som är i väldigt bra form efter att ha jagat rätt mycket de senaste 6veckorna.

Hur mycke kan jag släppa henne i skogen framöver? Hur skapar jag bästa möjliga förutsättningar framöver för denna tik/valpkull? Vill ju varken överanstränga henne eller låta henne motionera för lite! :confused:

Sv: Motion av dräktig tik

jag motionerar mina som vanligt men sista vackorna brukar de inte orka, man märker det tydligt. Då minskar man bara ner lite och tar det lite lugnare

Ja det var så jag hade tänkt göra. Men då när jag började fundera..... vanlig motion just nu är = jakt. (Räknar inte de vanlig rastnings prommenaderna som motion) Denna hund har enorm jaktlust och tar det inte precis lugnt i skogen. :angel: Det går i hög fart och hon kan jaga många timmar! Då började jag fundera att jaktlusten kanske tar över lite och gör att hon överanstränger sig ........ :confused:

Vi jagar inte med våra dräktiga tikar, utan de får nöja sig med "koppelmotion" ;)

Vi jagar inte med våra dräktiga tikar, utan de får nöja sig med "koppelmotion" ;)

Tidigare så nämnde du att ni jagade med er jämte fram till 4:e veckan och hon fick 7 friska fina valpar ;)

Jo, men eftersom hon fick en blödning i samband med detta, så avstår vi från jakt med dräktiga tikar.

Nog kan du jaga fram till dess hon börjar bli tung i kroppen.
PL

Låter bra det! :) Har ju inte tänkt jaga lika länge och mycke som vi i vanliga fall gör, men iaf några turer/vecka hade jag tänkt de första veckorna......

Hmmm.......jaha då fick man griller i huvudet igen :(

Jagade ni på precis som vanligt? Kan ju bli många timmar i vanliga fall.

En jaktdag för oss är 3-6h ungefär. Jag hade tänkt att man kan kanske iaf vara ute 1-2h några gånger i veckan iom att tiken är van att jaga 3-6h..........:confused:

Hon jagades rätt sparsamt då från parningen, men fick ju som sagt den blödningen vilket enligt veterinären mest troligt berodde på att något/några foster dog/resorberades, så jag chansar inte utan hädanefter får de avstå från jakten.

I övrigt är det som vanligt.

Det är ju just detta som jag är lite rädd.....kan jag sabbotera det hela om jag jagar med henne........ :confused:

........samtidigt att gå från att springa så många timmar som hon hittills gjort varje veckan till "koppel" är ju som om jag själv helt skulle sluta träna och lägga mig i soffan och jäsa. Hon kommer att tappa rätt snabbt känns det som.......

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 153
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 177
Senast: Snurrfian
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 805
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 613
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka