Motbetingning

GardenAngel

Trådstartare
Jag har börjat träna motbetingning med Alice! (Ja, det var på tiden!) Igår tränade vi med bilen, för hon tycker den är obehaglig men blir inte låst av den. Hon hoppat in när jag ber henne men hela kroppsspråket lyser av "Jag är otrygg nu", och så vill jag ju inte ha det. Igår kom vi så långt att jag kunde sitta i skuffen och ge godis och hon hoppade upp med framtassarna. (Hon hoppade in två gånger men det var tveksamt om det verkligen var av egen vilja..)
Förhoppningsvis kommer vi kunna förändra känslan för bilar och göra henne lugn och trygg runt dem, för att sedan fortsätta motbetinga andra rädslor och osäkerheter.

Men iom att jag inte jobbat med motbetingning medvetet förut så ville jag göra en tråd om det så kan ni få berätta om hur ni jobbat med det! Känner mig lite osäker inför konceptet, men vet ju att det funkar egentligen.. Men, har ni mågra solskenshistorier? Där hundar har blivit hjälpta att hantera rädslor (eller "dåliga" beteenden) genom motbetingning. Stora som små. Har ni några tips/råd/fallgropar som jag kan ta med mig i träningen?

Det största berget för oss kommer ju bli att motbetinga främmande människor, som är Alice absolut jobbigaste och svåraste rädsla.

Bra trådinitiativ! Borde också börja träna i bilen med min hund så kommer följa den här tråden. Han har aldrig varit helt bekväm i bilen även om han åkt så gott som varje dag sen han var liten, men jag har nog inte tagit mig tid att träna det ordentligt eftersom det ändå fungerar.

Upptäckte i helgen att min hund är rädd för/inte gillar när folk (bara okända människor dock) bär på barncyklar/trehjulingar Han morrar, gruffar och skäller.
Får väl ragga okända människor att komma bärandes på barncyklar (hej jag ska träna min hund, har du lust bära runt på den här cykeln :up: )
Vet ju att det fungerar med motbetingning på honom, även om jag inte då jag gjorde det visste om att det var en träningsmetod och att det hade ett namn :D

När jag har problemhundar som inte vill klippa klorna, jobbar jag nästan uteslutande med motbetingning. Då har jag lite regler.
-Det jag använder som belöning ska vara ultimatsuperduperextra liksom. Just till klosingarna använder jag ofta kattmat. Viktigt är då att hundägaren inte fipplar med kattmat i andra situationer, utan kattmat använder vi bara till kloklippningsträning.
-Viktigt med ordningen. Hunden måste tänka: "Klotång,jippiiii, för nu kattmat!" Inte "Kattmat, dööööö, snart klotång."
Sen har jag alltid klicker, men det är ju en smaksak.

Då kan det bli:
1. Lägger fram klotången, hunden tittar på, klick och kattmat
2. Tar/håller i tass,klick kattmat
3. Klipper i en liten pinne, klick osv
4. Klipper en klo, klick osv.

Längst kan faktiskt nr. 2 ta. Att man i lugn och ro får hålla tassen.

Min ena kelpie är så hjärntvättad att när vi möter en hund som gör utfall så får han en superhög belöningsförväntan och är jag inte tillräckligt snabb så självbelönar han sig genom att bita i kopplet (vilket också har varit den vanligaste belöningen). Samma hund var skottberörd som ung men det gick snabbt att klicka bort.

Schäfern på min profilbild blev tränad på liknande sätt att acceptera andra hundar, från att ha velat döda alla hon såg så kunde hon t o m tävla i lydnad när vi var klara.

Sedan finns det också fall när det inte fungerar att de får bestämma så mkt själva. Min andra kelpie är inte precis rädd eller arg för något men kan vara lite impulsiv och tappar hjärnan ibland. Han mår bäst av lite mer styrning från min sida i de fall han börjar varva. Har även sett att en del andra hundar som har lite dåligt med "av-knapp" börjar varva när de får för fria tyglar. Men man kan ju modifiera träningen lite där så de inte får allt för mycket att välja på, och när jag störningstränar använder jag alltid den här metoden oavsett hund.

Jag använder ganska mycket motbetingning med min hane. Hundmöten, människomöten, kloklippning, viss annan hantering. För mig innebär det dock inte att han får fria tyglar. Mycket styrning tillsammans med positiva erfarenheter och nya alternativa beteenden är nyckeln för oss.

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
819
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 409
Senast: fixi
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 366
Senast: Migo
·
Övr. Hund Vad gör man då? Jag vet att det är min utmattningsdepression som talar nu. Men jag kan inte rå för att jag känner mig kvävd och låst av...
Svar
17
· Visningar
4 036
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka