Mot NOLLTOLERANS av "skitsnack" på läktaren på tävling

Nardini

Trådstartare
Mot NOLLTOLERANS mot tråkiga okonstruktiva kommentar på läktaren! Det sitter faktiskt vänner och anhöriga på läktaren som tittar på sitt ekipage och att få höra hur DÅLIG ryttaren är och vilken FUL häst är inte alls kul, speciellt inte om man till och med sitter och filmar. Till er snackare: 1) För det första vet ni ingenting om ekipagets utveckling och om ni nu råkar göra det så är MOBBING, 2) det finns INGEN som vill veta vad ni tycker förutom ni själva och om ni verkligen inte har något annat att prata om måste era liv vara jävligt TOMMA på kärlek och förståelse, 3) man FÅR FAKTISKT vara nybörjare och göra nybörjar-misstag som att rida fel väg och slå ned bommar. Vi tävlar väl för att det ska vara kul och utvecklande för både häst och människa? SLUTA SNACKA SKIT och SLUTA BRY er om sånt ni inte har att göra med, TACK! /förbannad vän, anhörig & tävlingsryttare
 
Senast ändrad:
Sv: Mot NOLLTOLERANS av "skitsnack" på läktaren på tävling

Folk tycker och uttrycker - det kan man aldrig hindra någon från. Det är jättetrist. Däremot kan du göra som du föreslår - Sluta bry dig!
 
Sv: Mot NOLLTOLERANS av "skitsnack" på läktaren på tävling

Det bästa är väl att öppna munnen och säga till , så lär de skämmas .
 
Sv: Mot NOLLTOLERANS av "skitsnack" på läktaren på tävling

Det bästa är väl att öppna munnen och säga till , så lär de skämmas .

För något år sedan så skulle jag filma min medryttares ekipage vid en dressyrtävling. Under tiden som jag väntade på läktaren så var det ett par kvinnor som babblade högt och verkligen snackade skit om de stackare som red. Sådan är INTE kul att få med på en video...

När det så var dags för mig att filma, vände jag mig om till kvinnorna, visade videokameran och "Bara så ni vet. Nu ska jag filma och filmen kommer jag lägga ut på youtube. Vartenda ord ni säger kommer att höras VÄLDIGT bra! Vill ni inte då är det bra att ni är tysta en stund!"

De höll käften!

/Lizzie
 
Sv: Mot NOLLTOLERANS av "skitsnack" på läktaren på tävling

Haha! Klockrent!

En annan rolig grej är om "den fula hästen som ser helt vanskapt ut och aldrig kan hoppa" vinner både den klassen och den högre som är efter. ;)
Sen när man ser de som snackat efteråt kanske man nämner något så de förstår att de man hört dem. Dubbelt pinsamt..

Samma när man snackar skit om en kallblodstravare som skulle hopptävla. Den vann även den(på klubben med en massa in i heeelsikes dyra hopphalvblod som regelbundet tränades för meriterade tränare). FÖ var det nog samma ryttare som ovan som red den.
 
Sv: Mot NOLLTOLERANS av "skitsnack" på läktaren på tävling

Just i sådana fall så misstänker jag att det handlar dels om svartsjuka och dels om "jag kan göra det bättre än dig" syndromet.
Folk sitter på sina höga hästar.

Folk kan ditten och datten och prata högt om det, men när det väl kommer till kritan... Då jävlar vänder dom på klacken.

Nej, har man inget trevligt att säga eller kan komma med konstruktiv kritik så kan man hålla käften.
 
Sv: Mot NOLLTOLERANS av "skitsnack" på läktaren på tävling

Jag har nog någon gång gjort mig skyldig till att fälla någon mindre positiv kommentar på dressyrtävling, men jag håller med om att man bör vara väldigt försiktig. Jag tycker inte det är något problem om man t.ex. på ett vänligt och neutralt sätt kommenterar en viss rörelse eller en viss grej i stil med "aj då, där fick de inte till halten" eller "blir den inte lite hög i formen ibland?". Det är ju sånt som står med i protokollet sedan. Enstaka sådana kommentarer tycker jag är helt ok, och borde inte såra någon. Men däremot att totalsåga ett ekipage, prata skit om att hästen är ful/vanskapt/fel ras etc eller att ryttaren är helt värdelös, för tjock eller liknande går verkligen fetbort. Väldigt ofta handlar det om attityden bakom kommentaren. Om man har en vänlig ton och uttrycker sig på ett sätt som visar på sympati och förståelse är mycket ok, men om man har en bitchig ton och är ute efter att sänka och såga, då kan även en liten kommentar vara för mycket.
 
Sv: Mot NOLLTOLERANS av "skitsnack" på läktaren på tävling

Jag rider mest western.
"Läktarryttarna" kan även där kommentera. Den elakaste kommentaren jag har hört är i stil med "den där hästen är inte enkel. Det har blivit stora framsteg i galoppen idag"...
så jag tror att det kan vara lokala variationer på kommentarer, och kanske variation beroende på disciplin.
Jag har aldrig varit på "vanlig" engelsk dressyrkurs med läktarryttare förutom enstaka undantag med min kbl-travare. Hästen är dock så pass spektakulär att nedlåtande kommentarer är helt överflödiga. Särskilt när tränaren vitt och brett säger till alla i närheten att "den här är inte ful. Honom vore det roligt att se på tävlingsbanan" - det finns liksom inte utrymme för nedlåtande kommentarer då.

Men jag har förstått att det inte är helt ovanligt inom engelskridningen, både hoppning och dressyr, att ge nedlåtande kommentarer om andras ridning och val av hästar.
Trist och onödigt.
Jag tror som Matmissbrukaren skriver, att det ofta handlar om avundsjuka eller om att hävda att man själv är bättre eller har en bättre häst.
 
Sv: Mot NOLLTOLERANS av "skitsnack" på läktaren på tävling

Jag var med om en rätt kul grej för några år sen..
Skulle göra första hopptävlingen med en ponny, vi startade LC tror jag..
Iaf så hade jag en kompis att filma, och under hela filmen stod hon och hennes kompis och pratade skit om mig..
"hon rider ju inte alls ju! ", "Kan hon inte använda ytterskänkeln eller?"
Såna saker, så inte såå hemska, men ändå inte så kul för en 15årig tjej.. :)
Iaf så kom dom på i slutet av ritten att "ojdå, kameran snappar ju upp ljud också.."

Tror dom skämdes rätt mycket över det!
 
Sv: Mot NOLLTOLERANS av "skitsnack" på läktaren på tävling

Inte för att vara sån men är du verkligen MOT nolltolerans? :D;)

Sorry, kunde inte låta bli ;)
 
Sv: Mot NOLLTOLERANS av "skitsnack" på läktaren på tävling

Kl
Tror som Sagt problemen skulle minska om folk sa ifrån direkt och personligen ... Annars blir det mer som att mata trollen . Ingen säger ngt om skitsnacket när det inträffar, sen snackar man själv i sin tur om förekomsten med andra . Ond cirkel ...
 
Sv: Mot NOLLTOLERANS av "skitsnack" på läktaren på tävling

Det tror jag också på.

Jag har inte varit ut så väldans mycket på tävling, och när jag har varit iväg så har jag ridit själv ( = inte stått bland åskådarna och hört vad de pratat om). Men när jag var funktionär en gång, stod en mor och pratade högt om vilken dålig sits hennes dotter hade dagen till ära. Jag gick förbi henne och muttrade irriterat att "Ja, för den lär ju bli mycket bättre när du säger sådär..!" - hon tittade ner i backen.
Folk får så gärna tycka saker. Det gör jag också. Men man kan uppträda hänsynsfullt - man behöver inte säga allt man tänker. Och framför allt behöver man inte basunera ut det så att det hörs högt och ljudligt.
 
Sv: Mot NOLLTOLERANS av "skitsnack" på läktaren på tävling

kl

fasen vilken märklig mentalitet det är på hästfolk..

Har varit med sambon på friidrottstävlingar och har då aldrig hört att man snackar ner andras prestationer och framförallt sambon gör det INTE.

Skulle ngn snacka ner ex ngt av mina barn så skulle jag bli förbannad tror jag.. eller jag vet att jag skulle bli arg. Inte katten klagar man på barn och ungdomar. Tänk om ngt barn skulle snappa upp det.. usch va ledsna de skulle bli.

Skulle jag nu komma ut med ponnyn och tävla mot storhäst så vet jag att det kommer snackas...
 
Sv: Mot NOLLTOLERANS av "skitsnack" på läktaren på tävling

Men alla vet väl hur lätt det är att rida från läktaren?!;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 446
Senast: Pratsch
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 350
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
669
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 862
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp