Mot debuten 2012

Sv: Mot debuten 2012

Jag måste också ta kortet, har bara för ponny nu.
Men jag har bara två treåringar, den ena är precis inhoppad och den andra inte påbörjad, så vi får se när vi kommer så långt :p Hade ju tänkt göra någon start och kanske satsa på Breeders.

Men gravar är iaf inga problem :love:

DSC06785.jpg

Nä gravar skötte han sjuuukt bra!! Du får gärna låna Lina om du behöver en säker häst att ta kortet på :)

Njae.. Han är ju en hopphäst, det här med terrängen är ju bara en kul grej. Han är inte så värst duktig där faktiskt, riktigt mesig. :p

Vi ska ta kortet så fort som möjligt, vi har stooora planer inför 2012!
Nellisan blir 5 nästa år, och vi ska åka på så många fälttävlingar vi kan och hinner med =D

Jag hoppas på att min Igloo ska vara skadefri ett tag nu, så vi kan komma någon vart. Nu i höst har han i rask följd haft hosta, skrapad hornhinna och virusinfektion, så vi har inte gjort något vettigt sen i september. Men nu är han - peppar, peppar, på gång igen, så snart blir det åtminstone dressyrlektioner. Hopplektioner behöver jag hitta någonstans (det går att hoppa i vårt 12x25-ridhus, men lite trångt är det ju..) men jag vill helst inte dra transporten i för mycket vinterföre (har halkat en gång md hästsläp och räknar inte med änglavakt nästa gång också) så det känns lite motigt - men snart är det vår och då ska vi komma framåt!

hej hej! jag början rida ny häst för 6v sedan och hon ska få testa att vara fält häst om hon nu vill det. då hon inte varit igång fullt ut kör vi kondition och styrka nu. hoppar lite gymnastik hemma och titt hinder :-)
men i feb har jag anmält mig till en 2dagars kurs för Ulf på runsten :-) får hon visa om hon tycker det är roligt.

Hur går det för er andra?

Jag sitter och lusläser TR och får svar på många funderingar, men också ännu fler funderingar och frågor.

Som jag förstår det måste man ha fälttävlanskortet innan start, men man borde alltså kunna anmäla sig innan man tagit det, och sen hoppas att det går vägen...

Jag funderar på om jag ska satsa på att debutera på Udden (och då hoppas att jag lyckas ta kortet innan dess) eller om jag ska rida stilterrängen/terrängprovet för unghästar på Udden och sen satsa på debut på Gärds i midsommar.

Pojkvännen tycker det verkar korkat att lägga tävlingar på storhelgen som påsk, midsommar etc. Jag förklarar att det är ju då man har tid! :angel:

Broddar ger upphov till mycket funderingar, har ju en häst som gärna trampar och sparkar sig. Råkade rida ut en lugn runda i snö/is med broddar och utan boots bak förra vinter vilket resulterade i ett broddtramp i kronranden och ett stort hål i framväggen på hoven i 9 månader framöver medan det växte ut... Inte jättesugen på att rida henne broddad utan boots, men går dressyren på gräs är det inte så mycket att välja på?? Man lär ju inte hinna brodda mellan momenten heller, iaf inte om hoppprovet går på gräs och således kräver broddar.

Tempoträning! Hur gör man? :angel:

Nummerlappshållare kan man köpa på Hööks och medical card beställer du på ridsportförbundets hemsida. Gå in på "fälttävlan" och sen finns det en rubrik där som heter "medical card", där finns länk till webshop och faxnr om man hellre vill beställa så.

Till märkestagningen behöver man skriva ut ryttarbok både för ryttaren och hästen/ponnyn, den finns oxå på förbundets hemsida. Ryttarboken ska man ha med sig på tävlingarna oxå.

Med ett bra gräsunderlag så behövs inte broddar till hoppning och dressyr. Jag vet också att det ibland fungerat att rida terrängen utan brodd.
Är hon lika skadebenägen med riktigt korta broddar?

Tempoträning är väl enklast genom att du mäter upp en sträcka, jag föredrar rakt spår, och sen övar på att rida den på olika lång tid. Då får du in känsla för hur de olika tempona ska kännas.

Blindbrodd funkar för mig i dressyr och hoppning (dvs 7-8 mm utan kärna). Ev lite längre bak i terrängen. Kanske något att testa?

Du kan också ha längre brodd på utsidan och ingen/kort brodd på insidan. Förutsatt att du inte går för mycket på hårt underlag med dem på:)
När jag jobbade i hoppstall broddade vi bara de yttre hålen när det var hoppning på gräs.

För en debutant behöver du inte tempo/intervallträna supermycket.
En enkel övning du kan göra är att galoppera i lite högre än banhoppningstempo i tex 1 minut sedan skritt 1 minut osv. Ett par intervaller sedan ökar man efterhand.
Mät upp en sträcka med bra underlag, förslagsvis 1 kilometer alternativt (vad är det för tempo i debutant 470??) 470 meter för att sedan galoppera denna på 1 minut, då får du känsla för vilket tempo du ska rida i:) Om du har 1 kilometer får du räkna vilken tid du ska rida den på beroende på vilket tempo din klass går i! (står i TR):)

Det går att hitta massa fakta om detta och det finns en hel del olika teorier, mna får prova sig lite fram vad som passar din häst:)

Vi mätte ut 480 m på raktsträcka idag och provade sen att rida den. Om vi rider så fort vi bara orkar så har vi några sekunder till godo innan timern ringer. :angel:

Kan meddela att det suger att använda sin mobil-timer för det här, touchscreen är sådär med ridhandskar. :p

Hahaha det gööör ingenting om man har tidsfel, speciellt inte i början när det är mycket nog att hålla ordning på alla banor och regler osv:D

Näsan är the shit när det gäller touch ;) (Har jag hört, jag lyckas använda fingrarna. Kanske för att jag alltid har varma händer?)

Jag har alltid kalla händer. Lyckades fixa det någorlunda idag, men behöver nog en annan lösning. :cool:

Och jo, jag räknar med tidsfel, ville bara kolla ungefär vilket tempo det handlade om. Låg förresten ett träd över vägen vi tränade på, Chatsi la i stora bromsen direkt och nitade långt innan, känns ju lovande... :grin:

Den gången hon broddtrampade sig i skogen hade vi låga isbrodd med kärna. Hade dessa även på startfälttävlan i maj förra året, vi överlevde då, men hon slog sig nog med skon, blödde på ett ben efter dressyren. Suck.

Elin: Har tänkt göra lite såna intervallträningar, men behöver bättre klocka för det. Vi har kört: Galoppera så fort vi kan, tills det kommer en nerförsbacke, skritta nerför den och sen galopp igen. :angel:
Idag galopperade vi nerför också, men den utmätta sträckan är en gammal banvall, så rak och utan backar. Men med nedfallet träd. :bump:

När man debuterar en häst så är tempot inget man ska fundera över. Du galopperar fram till hindren o ser till att ni kommer över på ett bra sätt, det är Numero Uno!:banana: Efter några starter när hästen själv tar tag i hindren kan du börja rida på lite mer o efter ytterligare några starter kommer du själv ha tempot i kroppen.

Tempot kommer vi inte ha problem med i alla fall, haha!
Har mätt upp att Nellisan kommer max 5 sekunder omkring 1 minut när vi 'söndags'-galopperar 500m ute, haha!
Helt sjukt, för det går verkligen inte fort, men hon kommer så himla långt på varje galoppsprång att hon har som ett inbyggt 500-tempo. Lär ju dock bli knivigt om man INTE ska hålla ett 500m tempo, haha!
Å andra sidan så hoppar hon i slow motion, så det kanske löser sig ändå...? :idea:

Jag bara galopperar. Kommer aldrig bry mig om tiden tror jag. Jag rider i ett tempo som känns bekvämt och som jag tycker funkar för dagen, galopperar på där det går. Tänk inte på tiden utan på att komma runt på ett säkert sätt :) Hellre lite tidsfel än att utsätta hästen för något olämligt. Tidsfel får nästan alla ändå ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka