Mössa till häst

Pathmaker

Trådstartare
Det finns ju huvor till travhästar som man kör in bomull i öronen och huvan uppepå, men så finns de huvor som man ofta ser att hoppryttare har. Dem är stickade och ser ut som mössor för hästar (hoppas ni vet vad jag menar)
Min fråga är; fungerar dem huvorna som är stickade (som kan köpas på ex. H**ks) som ljuddämpande för hästen eller är det bara estetiskt? :confused:

Sv: Mössa till häst

De är mot insekter, en del hästar blir väldigt irriterade av surr kring öronen och gör hela ridturen till ett evigt skakande.

Nej de är inte ljuddämpande som travmössorna. De som travhästar har är gjorde av tjockare material. De på tex hööks är bara i tunt tyg och skyddar mot flugor.

Men varför i hela friden har hoppryttare dem då inne på hoppbanan? Inte en enda fluga kan väl flyga ifatt där xD

Om man har en lite ljudkänslig häst som vissa dagar reagerar när man rider på olika ljud etc, kan man rida med en sån huva som travhästar har eller är det ingen bra ide? Tänker på att det kanske tar bort allt ljud så ifall det dyker upp ex. En bil bakom kanske hästen hoppar till för att den inte hörde bilen före att den såg den eller liknande.

Travhuvor utan gummiöron eller tussar ljuddämpar dock inte heller fantastiskt bra och tar definitivt inte bort allt ljud. Det där är mer placeboeffekt, i mitt tycke, så vill man bara dämpa litelite funkar nog en vanlig travhuva bra.

Själv trycker jag bomull i öronen på min skvättiga häst när vi rider ut, då hör hon men går inte på tårna och kastar sig för minsta lilla. Funkar bra.

Jag tycker det är bättre att träna och vänja hästen vid olika ljud, det går mycket väl att göra. När det gäller uteritter osv.

Det är nog inte så bra att ha rejäla proppar i öronen, som du skrev, kan den ju då blir rädd för cyklister, bilar osv för att den inte hör dom och så dyker de plötsligt upp.

När jag har bomull i öronen på min häst har jag alltid en sån hoppluva över så inte bomullen ramlar ur. Brukar ha det vid hoppning för att min häst ogillar andra hästar på framridningen och de ljud de gör, hon blir mer fokuserad på mig med bomull. Har det även vid transport för att minska buller.

Många hoppryttare har nog bomull i öronen under luvan (på hästen då) för att dämpa ljuden så att de kan koncentrera sig på hoppningen, om det inte är mot TR?

Hopphästar får ha bomull i öronen under luvan. Dressyrhästar får det inte.

Min häst har luva mot knott, blåst och regn. Dessa tre gillar han inte att få i öronen och då är luvorna perfekta, han kan fortfarande höra när jag skäller på honom ;)

Hahaha! xD

Tack för alla svar, kanske får börja använda det min häst.
Han är inte rädd för mycket, lastbilar och släpkärror är det värsta, men om vi rider ut och det blåser är ALLT farligt! Så det är därför jag frågar ;)

Använder mössa till hästen på sommaren när jag rider i skogen pga alla flugor, fungerar toppen!:bow:

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 152
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 720
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka