Mössa - ni som tävlar hoppning?

fejko

Trådstartare
Min häst är extremt ljudkänslig så jag funderar på att köpa en huva till henne. Nu undrar jag om det finns något man kan stoppa i öronen för bara bomull kan väl inte dämpa ljudet särskilt mycket. Vad har ni för erfarenheter? Hjälper mössan?

Sv: Mössa - ni som tävlar hoppning?

E det riktig kris brukar jag ha fetvadd innanför mössan. Inbillar mig att det fungerar, men rider helst utan så att de vänjer sig vid ljud från början. Jag har ibland mössa om jag måste ut i regnet också för att skydda öronen på hästen. En och annan insektskänslig häst har fått ha mössa under "myggsäsongen". Blir lite lugnare då.

Nu har inte jag använt mössa på tävling, utan vid klippning... och av de erfarenheterna så hjälper bomull och mössa. Men inom travet så finns ju massor med likande grejor... Fast bomull och mössa brukar funka.

Jag har inga erfarenheter av att ha bomull i öronen på hästen när jag tävlar, jag ville bara göra dig uppmärksam på att det inte är tillåtet att ha det.

fejko skrev:
Min häst är extremt ljudkänslig så jag funderar på att köpa en huva till henne. Nu undrar jag om det finns något man kan stoppa i öronen för bara bomull kan väl inte dämpa ljudet särskilt mycket. Vad har ni för erfarenheter? Hjälper mössan?
Tvättsvampar (under mössan) har vi ibland använt på galoppörerna, känns lite säkrare för man vet att ingen "glider in" i örat och man kan klippa till dom i bra storlek..
Men det ultimata måste väl vara att köpa riktiga öronproppar som travarna har och klippa bort snöret?

toughcookie skrev:
Tvättsvampar (under mössan) har vi ibland använt på galoppörerna, känns lite säkrare för man vet att ingen "glider in" i örat och man kan klippa till dom i bra storlek..
Men det ultimata måste väl vara att köpa riktiga öronproppar som travarna har och klippa bort snöret?

Men tydligen får man ju inte ha det när man tävlar hoppning :confused:

Bomullen får man väl ha står inget om det i tr??

men det står." blinkers och huva är förbjudna dock får insektsskydd anvnvändas."

Men var och varannan rider ju i Luva räknas den då som insektsskydd? eller är det någons slags skillnad på "mössan =luva och en huva??

ja det finns nog inte så mkt mygg inne på scandinavium i april!:D

Det basta du kan kopa ar sadana dar proppar som man har till travarna. De ar gjorda i ett bra material, samt de har snoren sa att de ar latta att fa upp igen. Dessutom kan man anvanda dem hur manga ganger som helst, och det kan man inte med bomullen.

Precis vad jag tänkte på.. :rofl:

fejko skrev:
Men tydligen får man ju inte ha det när man tävlar hoppning :confused:
Jag har inte TR tillgängligt men har svårt att tro det inte är Ok i hoppning. Som någon annan sa, hästarna i världstoppen har knappast huva pga flygfän på inomhus tävlingar!

Du kan ju först prova med att bara ha själva huvan på. Det funkade jättebra på min som också är lite känslig för ljud o diverse grejjer. Jag vet inte varför det funkade, men kanske den avleder koncentrationen från vissa grejjer till att den har nåt på huvudet. Funkar det inte ändå så tryck i lite bomull eller såna "ploppar" som dom har på travarna... Jag har använt mig av bomull dom gångerna som det har varit riktigt illla och det hare aldrig varit någon som har kollat det.

ja men varför skulle det inte vara ok att döva vart står det?
hittar nämligen inget om det. Är det inte så att de gör skillnad på huva och Mössa /luva? för en sån som blinkers sitter i e ju också en typ av huva?!!?

Jag har inte TR här, jag kollar när jag kommer hem. Jag har varit med om att överdomaren kollade alla hästar med luva så att de inte hade bomull i öronen.

Jag hittar det inte heller i TR, så jag får väl ta tillbaka att det är förbjudet. Men jag skulle ändå akta mig.

Det finns "gummiöron" som man har under luvan, ser ut som bananer ungefär eller som......du vet.

vad var det för tävling du varit på där de kollade då lok, reg?

Ja ska höra med överdommaren i helgen och se vad han säger.

Det var en nationell ponnytävling.

Skriv gärna här vad han säger.

men många som använder huvva har det bara för att det är snyggt också.. har svårt att tror att det hjälper jätte mkt med bara lite tunnt tyg om den är väldigt ljudkänslig men jag skulle nog satsat på "travploppar" eller klipp till vsampar.. det funkr nog bättre än bommull...använder nästan alltid huvva närja tävlar men mest för att det är snyggt med ett matchande schabrak....

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
913
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 108
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka