Mössa - hjälper det verkligen?

alice

Trådstartare
Vid senaste träningen föreslog min tränare att jag skulle köpa en mössa till hästen då hon irriterar sig något grymt på alla flugor, broms o dyl. Öronen går som helikoptervingar, hon ruskar mkt på huvudet och får svårt att koncentrera sig på arbetet. Men hjälper verkligen mössa? Tycker det ser så otroligt löjligt ut, men om det kan hjälpa så får vi väl spöka ut oss. Har aldrig varit med om en häst som varit så grymt irriterad över flygfän. Att skritta ute är i princip omöjligt då hon bara taktar, darrar i skinnet samt vevar rejält med bakbenen och är skitförbannad!

Ni som har irriterade hästar; fungerar dessa mössor???

//Alice

Sv: Mössa - hjälper det verkligen?

Jo då,den fungerar allt! :bump:

jag tycker inte det, kräken surrar ju mest runt nosen och under magen/bogen på hästen, och då hjälper det inte att öronen är täckta....

Centaur skrev:
jag tycker inte det, kräken surrar ju mest runt nosen och under magen/bogen på hästen, och då hjälper det inte att öronen är täckta....
Ja, alltså eg skulle jag ju ha hela hästen inklädd i täcke, alltid, som täcker varenda liten del av henne. Men det är ju inte praktist möjligt! ;) Dom får iaf komma in de timmarna på dagen som är värst.

Helst vill jag inte ha mössa på henne eftersom det ser så otroligt löjligt ut, men kan det hjälpa henne lite är det ju värt att prova.

//Alice - som vill utrota alla mygg, flugor, broms mm :mad:

Ska hon ha täcke näe hon rider? :rofl: Nej, jag förstår att du menar hagen men det va lite kul..

Hööks gräsliga lila täcker även ögonen, den är helt enkelt bäst tycker hästen å jag! Är det gräsligt ute så rider vi med den också, visst ser det knäppt ut, men det bjuder jag på ;)

Lozzan skrev:
Ska hon ha täcke näe hon rider? :rofl: Nej, jag förstår att du menar hagen men det va lite kul..
Fick HÄSTEN bestämma så skulle hon ha täcke vid ridning! :crazy:

//Alice

Klipp ett hål på ryggen av täcket och Volá!

Japps, mössa fungerar såtillvida att de slår mindre med huvudet etc. Dock så känsliga hästar är i princip oridbara iaf för de sparkar mot skap/juver ändå, andra är ganska nöjda bara det runt huvudet försvinner.

Valacken rids med mössa sommartid och det är skillnaden mot att kunna rida elle rinte kunna rida alls.

Finns faktiskt ridtäcken mot flugor (alltså i samma material som flugtäckena) har ännu inte sett det här i Sverige men i Tyskland finns det att köpa. Gissar att det inte är så bra att rida i skogen med ett sådant lär fastna rätt lätt i grenar.

Jag vet att det finns svensktillverkade täcken som täcker hals och bakdel

Bucas säljer ett ridflugtäcke. Såg faktiskt ett idag på Skara hästsport.

jupp, det funkar väldigt bra. =)

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka göra det här så kort som möjligt, men det som hänt är följande: Distriktsvet kom ut i onsdags kväll och tittade på...
Svar
18
· Visningar
1 990
Senast: zesel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka