Möss på vinden

Sofie.S

Trådstartare
Hör hur det springer i väggen intill vinden :devil:
Förra vintern ställde vi ut råttfångare (sådana som smäller) utan resultat. I ladugården har jag hällt ut bekämpningsmedel i pulverform som visade sig vara väldigt effektivt.
Men, vågar man ha sånt på vinden?
Kommer de små jäklarna lägga sig bland mina påsar med kläder? :nailbiting: Luktar det om dom?
Tips mottages mer än gärna!

Hör hur det springer i väggen intill vinden :devil:
Förra vintern ställde vi ut råttfångare (sådana som smäller) utan resultat. I ladugården har jag hällt ut bekämpningsmedel i pulverform som visade sig vara väldigt effektivt.
Men, vågar man ha sånt på vinden?
Kommer de små jäklarna lägga sig bland mina påsar med kläder? :nailbiting: Luktar det om dom?
Tips mottages mer än gärna!

En sån där gnagarskrämmarfrekvensgrej som en sätter i eluttaget = superbra.
De som bor inne flyttar ut, och det flyttar inte in nya.

Jag gillar inte riktigt konceptet med gift.

Håller med @Inte_Ung. Kontakta ditt försäkringsbolag. I och med att möss kan göra stor skada, allvarlig skada t ex gällande elledningar, så behöver man ta tag i det på en gång.

Håller med alla, ta hjälp att få bort dem innan de ställer till med något olyckligt. Vilda möss gnager på allt (gärna ledningar) och förorenar/markerar revir, så de kan förstöra en hel del om det vill sig illa.

Jag kan väl berätta att jag har en rätt stor erfarenhet av möss och jag vill absolut inte ha in vilda möss bland min population av tammöss eller ha dem springandes bland mina fodertunnor/höbalar/spånbalar mm.

Jag gillar inte avlivning med gift främst för att jag har andra djur som kan komma åt antingen kadavren eller giftet (vissa möss bär med sig bitarna och lägger sedan giftet på olämpliga ställen) och alla möss lägger sig verkligen inte enligt skolboken lugnt och stilla och dör. En mus som har ätit gift är ingen vacker syn och de kan plågas i timmar innan de dör. Jag har också varit med och obducerat många möss och råttor genom åren och sett hur deras inre organ ser ut när de fått i sig gift, så för min del är gift inte längre något alternativ.

Det finns alltså en maträtt som alla mina gnagare älskar och som de kan göra allt för att få tag i och det är pannkakor, precis samma sak gäller för de vilda mössen som ibland vill bo på vår vind och ute i garaget under vintern. Pastej, jordnötssmör, ost, gröt, choklad - jag lovar, musen väljer alla gånger hellre pannkakan före det andra godsakerna. Och det är det som jag utnyttjar, deras stora förälskelse i just pannkaka.

Börja med en rutin att en gång per dygn lägga ut små bitar av pannkaka på ett/flera fat på olika ställen, pyttebitar och bara så ytterst lite att de blir hypergalna över att få tag i godbitarna och att de tar slut snabbt så att endast ett fåtal får smaka. Tänk en tummnagel i storlek som delas i minst 20 bitar totalt - har du då tjugo fat, då blir det bara en bit per fat. Samma rutin varje dag under minst en vecka, kolla så att bitarna verkligen försvinner och minska på fatens antal och bitarnas storlek de tre sista dagarna. Sen slutar man mata helt under 3 dagar.

I och med att du har gjort en rutin att ge dem mat varje dag så kommer de att uppsöka foderplatserna för att se om ny mat finns där. Även om de inte hittar ny mat där så kommer de inte ge upp på en gång

Därefter så preparerar man då vanliga enkla slagfällor med pannkaka och sätter ut dem på exakt samma plats där de senast stod ett fat och mössen blir toklyckliga då de märker att de får sin mat igen och man kan på detta sätt snabbt få bort en hel grupp möss på några timmar.

Många fällor behövs för det här projektet, eller att vittja fällorna ofta är det som gäller.
Möss är smarta små djur och de lär sig snabbt att hålla sig undan från fällorna om de ser att det ligger skadade eller döda kompisar där.
Ibland får man göra lite uppehåll med fällorna och mata på under några dagar igen, detta för att de inte skall lära sig att pannkaka = farligt.

Man bygger alltså upp en förväntan om att få pannkaka (världens godaste gott enligt mössen) varje dag och sedan försvinner pannkakan och de letar och återkommer till foderplatsen under flera dagar och så vips, yes, pannkakan är där igen och tja……

/ kayoba

En sån där gnagarskrämmarfrekvensgrej som en sätter i eluttaget = superbra.
De som bor inne flyttar ut, och det flyttar inte in nya.

Jag gillar inte riktigt konceptet med gift.
Vilken har du? Vi köpte en billig sak på Jula till sadelkammaren, men musskiten skvallrar om att den inte hjälper:down:

Jag har visserligen två dvärgpinschrar som gärna plockar möss när tillfälle ges. Men de har rätt höga krav på bekvämligheter för att hålla arbetsmoralen uppe.

Den här är supereffektiv.
Lite diskmedel i vattnet så ytspänningen försvinner och lite glykol så inte vattnet fryser.
Smeta lite jordnötssmör på burken som bete
Är dock inte säker på vad djurskyddslagstiftningen säger.

Det vet jag inte faktiskt men det borde väl rimligtvis vara så:confused: Vet bara att den är förbjuden om man har vätska i den.
Jo men det är sig förståeligt.
Fast är det 20 grader kallt och en mus faller ner i vatten/diskmedel/glykolblandningen så dör den inom någon minut.

Ringde försäkringsbolaget och som några här skrev, sanering av skadedjur ingår i försäkringen! Så redan imorrn kommer som och hjälper oss :up:

Nu blir jag nyfiken på vilket bolag som kommer :p jobbar själv som skadedjurstekniker. Jag är dessutom miljöriskanalytiker och mycket glad att gift görs svårtillgängligt för allmänheten! Folk läser inte bruksanvisningar och använder grejerna hur som helst utan att tänka sig för! Kan ge otäcka konsekvenser för folk, fä och miljö...

Ang "hink-fällor" är det förbjudet att använda med vätska. I Sverige är det förbjudet att avliva några djur genom dränkning. Eller frysning för den delen.
Tycka vad man vill, men så är det.

Jag förespråkar slagfälla med lämpligt bete.

Det är Anticimex som kommer. :) Blev så förvånad att försäkringsbolaget skickar ut dem gratis, var tvungen att dubbelkolla flera gånger! ;)

Gift lägger jag gärna inte i huset då vi har katter, känns riskabelt om de skulle få tag i mössen.
I hönshuset, i springor och små hål i golvet har jag hällt gift i pulverform då de växer groteskt fort av hönsfodret!

Vi har en del möss på våran vind. Vi har en hink med vatten och lite diskmedel i och en slags ''vippbräda'' som gör att mössen ramlar ner i hinken och drunknar. Låter rätt hemskt, men är väldigt effektivt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 723
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025