Buck

Trådstartare
i torsdags förra veckan så råkade min häst trampa mig ordentligt på foten, den blev såklart lagom röd/blå svullen med svart nagel osv. inget brutet och ingen spricka men ond ändå. går med kryckor när jag har skor på mig då det trycker på svullnaden, annars kan jag nu stödja på den samt får på mig ridstövlarna igen :banana:( först fick jag tvinga igen dragkedjan så svullen foten var :p).

men men, foten har blivit blåare och blåare(sprider sig) och 2 av tårna tendenserar att domna av när jag har skor(en tå gör det i vanliga fall också när jag rider dock) det jag undrar över nu är 1; kan det bero på dålig blod cirkulation pga svullnaden och alla blåmärken? 2; kan liniment hjälpa ?

har finfina bilder på foten som jag lägger upp senare
 
Sv: mosad fot

foten kan faktiskt vara bruten i alla fall. Min syster råkade ut för det, en häst trampade på foten, röntgen osv. inget syntes så de antogs vara bra. Ny röntgen efter nån vecka, samma sak, allt var bra. efter ett par månader då foten fortfarande inte var bra och tredje röntgen visade sig att den i alla fall varit bruten (nått ben) men att de blivit som ett "hölje" runt med helt ben (svårt att förklara) så de syntes först när de hade läkt ihop
 
Sv: mosad fot

tror att åtminstone inte några tår är brutna(kanske ngn spricka inne i foten med det gör man ju ändå inget åt), kan röra och klämma på alla tåssingar och har kunnat göra det sen i fredags. bara lite svullen och blå. kan stödja på foten och gå normalt utan skor, med skor så trycker det på svullnaden, svullnaden på foten är mindre än hälften mot vad den vara innan(fick inte ens på mig flippflopp XD)..

har inga bilder här, men det konstiga är egentligen tårna som domnar av och att de 3 mitten tårna har fått mycket blåmärken på och mellan sig, har inte varit så värst svullen där eller haft ont. var yttersidan av foten och lilltån som tog värsta smällen.
 
Sv: mosad fot

När jag fick en lårkaka "á la Grande" så domnade min fot ibland pga dålig blodtillförsel i benet stundtals. Inget farligt, men obehagligt. Läkaren rekommenderade mig att köpa Hirudoidsalva som hjälper kroppen ta upp vätskan från hematom (blåmärken) snabbare. Jag trodde det var bara båg, men jisses vilken bra salva! NU åker den på varje blåmärke jag får för de försvinner fortare. Köp den (finns receptfritt på apoteket) och smörj in foten med så ska du se att det lätta om en dag eller två. Smörj tre gånger om dagen. Sen ha foten högt när du kan...:)
 
Sv: mosad fot

tack för tipset :D, ska köra in om apoteket efter jobb! sover med foten på ett berg av kuddar (mest pga att jag är rädd att svarta nageln ska ramla av) :rofl:

hoppas att domningarna slutar sen,, räcker med en tå som blir likblek på vintern :p
 
Sv: mosad fot

Det här hände mig för ca ett år sedan, småbenen i övre delen av foten sprack och jag kan lova att foten var grann. Inget man kunde göra något åt, men jag kollade ändå vilket du också borde göra.
 
Sv: mosad fot

har inga bilder här, men det konstiga är egentligen tårna som domnar av och att de 3 mitten tårna har fått mycket blåmärken på och mellan sig, har inte varit så värst svullen där eller haft ont. var yttersidan av foten och lilltån som tog värsta smällen.

Att de domnar kan ju vara en nerv som kommer i kläm pga svullnaden.

Att blåmärkena flyttar på sig är inget konstigt, blodet kan ju rinna hyfsat fritt under huden, så det rinner väl dit där det finns plats ;)

Jag är nog en sån där som inte bryr mig om att kolla om jag bara kan använda foten. Sist unghästen landade på stortåleden så hade jag ont ett år.. skulle tippa att det nog var en spricka då, men de gör ju inget åt det iaf...
 
Sv: mosad fot

länk till min vackra fots album
http://www.pixbox.se/alb1246666

precis när hästen trampat mig, kylde den direkt i vattenslangen efter det hände så det dövade smärtan.
33214188.jpg

från idag, knappt svullen, lite stel i lederna men kan vicka på alla tårna :D
33214201.jpg
 
Sv: mosad fot

Jag slet av en massa ledband i min fot för många år sedan. Den var helt svart, alla trodde att den var bruten men icke. Tog lång tid att bli frisk ändå.

Min mamma halkade och vrickade till foten lite, den blev lite svullen men hade normal färg men hon kunde knappt stödja på den. Den foten var bruten på två ställen.
Helt omöjligt att säga utan röntgen om foten är av eller ej. Men den ser ganska fin ut tycker jag.
 
Sv: mosad fot

Jag slog i lilltån för 3 veckor sedan.... Åkte till akuten dagen efter och dom trodde det var en ledbandsskada men som tur var så röntgade dom foten och då visade det sej att jag hade brutit lilltåns nedersta led tvärs av.
Tur i oturen är att alt ligger stilla och som det ska så jag slapp få en spik inopererad utan är bara hårt lindad med någon brun specialtejp som jag fick med mej hem.....
Det går att få in foten i vissa skor om jag först pillar bort allt vad sulor heter och har en strumpa som är "lurvig" på insidan.... Men ont som attans gör det trots all annan smärtmedicin som jag redan tar. Det var mest det som gjorde att vi åkte in till akuten en lördag..........

33214989.jpg

Samma dag

33214990.jpg

Dagen efter innan vi åkte till akuten.....

Förlåt trådnappningen :cry:
 
Sv: mosad fot

aj! det var en svullen tå :(. är glad över att mina tår blev hyffsat oskadda, även om foten blir lite sur vid ridning så går det åtminstone, och idag efter att ha spenderat hela kvällen igår med att smörja in med blåmärks krämen så känns mina tår bättre i skorna.

blixten på kameran har gjort att blåmärkena är ljusare än i verkligheten, de var riktigt mörka i början, men idag efter krämen så är de mer ljusa som på bilderna :D. antar att tårna fortfarande är lite svullna, de känns konstiga när jag går barfota, som om de inte ligger exakt så som dom brukar.
 
Sv: mosad fot

Jag blev trampad i vintras med broddar. Röntgade foten och inget var brutet. Jag har fortfarande en röd förhårdnad där brodden tog. Foten var jättesvullen, skor gjorde ONT och huden blev överkänslig, kunde inte låta nedre kanten av byxorna ligga mot foten eller ha täcke på foten när jag sov. Vad som hjälpte mig mest var en elastisk "tygtub" som drogs på foten och gav stadigt tryck, typ stödstrumpa. Det minskade svullnaden och tog bort överkänsligheten i huden.

Som redan nämnts "rinner" blodet nedåt i foten och ut i tårna. Lycka till med din fot!
 
Sv: mosad fot

foten är snabbt på bättrings vägen, blåmärkena försvinner super fort med salvan (rekommenderas!)
fortfarande lite svullen och öm men det är mest på morgonen, när jag sen stått och jobbat några timmar så är den mindre öm ^_^. har märkt att jag är mer stel i vristen av allt hoppande på kryckor och svullnaden men den mjuknar väll till sig sen.
 
Sv: mosad fot

Min fot är lika svullen vilken tid på dygnet tyvärr :cry:

Men blåmärket har försvunnit i alla fall....

Har ett par Blue Wearskor från Jula och mina ridskor från Toggi som jag tagit ur sulorna så jag kan "klämma" ner foten i utan att det gör för ont.....

Dock gör det mer ont att rida än att gå på foten :cry:

Har dock förhoppning på att det kommer gå över inom 1 månad, men det vete sjutton om det verkligen GÖR det.... :(
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu behöver jag bukeexperternas hjälp angående mystisk åkomma. Inte så mystisk egentligen men konstig och jag fattar inte vad som hänt...
Svar
13
· Visningar
1 430
Senast: Caoimhe
·
Kropp & Själ Oktober 2011 så vart jag rejält sparkad av min häst,ren olyckhändelse,men han sopa mig i backen totalt av en smäll. Jag fick världens...
Svar
11
· Visningar
5 513
Senast: kryddelydd
·
Kropp & Själ För 5½ vecka sen åkte jag av en häst rätt okomplicerat, men lyckades trampa ordentligt snett i landningen på vänstra foten. Foten...
Svar
10
· Visningar
4 746
Senast: Minelli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp