Morris & Nolan - skillnad mellan olika modeller?

Aleel

Trådstartare
Bakgrund: Har en ponny med bred och kort rygg, överbyggd och många sadlar glider fram. Varit hos sadelutprovare och fått lite allt möjligt utprovat, tyvärr har inget fungerat i längden.

Jag har provat en stallkamrats Morris & Nolan som faktiskt låg kvar där den skulle trots att bomvidden var för vid, annars har 9 av 10 sadlar åkt fram. Den sadelutprovare jag åker till har inte Morris & Nolan så därför frågar jag här istället. Av vad man läser här och på andra sidor så ska de passa breda hästar med kort sadelläge. Den jag provridit var en hopp i strl 33 (dock var han rätt tjock då), har även lagt på en dressyr i strl 31 (då han låg på normalvikt) som såg ut att ligga väldigt bra. Red dock aldrig i den då sitsen är för liten för min rumpa.

Har dressyrsadlarna längre anläggningsyta än hoppmodellerna? Är det stora skillnaderna mellan de olika modellerna?

Tänker lite så här, om jag lyckas hitta en hoppvariant som passar min häst, kan jag då bara rakt av anta att dressyrvarianten i samma strl också passar? Om man då bortser från att de alltid skiljer lite från sadel till sadel fast de är samma modell och storlek.

Sv: Morris & Nolan - skillnad mellan olika modeller?

Jag har inte jätte bra koll på detta men jag vet att för kanske 5-6 år sedan gjorde M&N om sina bomvidder, så om du tar en sadel som är säg 7år gammal i bomvidd 31 och en sadel som är 2 år gammali bomvidd 31 så är det inte samma vidd på dem.

Har de blivit vidare eller smalare i bommvidderna?

Ahh, okej. Det vissta jag inte, tack! Nån som vet vad skillnaden blev, smalare eller vidare? Andra skillnader i uppbyggnad eller utförande av deras sadlar?

Har försökat googla information men hittade en riktigt dålig sida på svenska. Ska försöka ta mig igenom sidor på engelska också.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 310
Islandshäst Hej, jag börjar bli riktigt förtvivlad :cry: Har en liten islandshäst med väldigt kort rygg, ca 36cm sadelläge, hög rumpa, obefintlig...
Svar
6
· Visningar
2 935
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III