Morris and Nolan

Daimie

Trådstartare
Nu kommer det en återförsäljare för M&N och provar ut sadel till min arab. Hon har väldigt gott rykte och jag har blivivt informerad om vilken utbildning hon har osv...på den punkten känner jag mig trygg och hoppas att något ska passa.

Nu vill jag bara veta massor om M&N dressyrsadlar (gold collection antar jag att det är). Positivt och negativt? Vad tycker ni om sadlarna?

Sv: Morris and Nolan

Haha är alla så trötta på mina sadelfunderingar:) Jag klandra er inte, är väldigt trött på detta själv:devil:

Har hon bara M&N? Att ta ut en sadelutprovare som bara har ett märke är inte det bästa. De förespråkar sitt märke och vill sälja...

Jag gillar inte M&N, det är stora klumpiga sadlar. Man blir totalt låst i sadeln (både säte och skänkel). Deras kilbossor täcker hela min häst...

Men det finns många som avgudar sina M&N också.

Jaså jag har hört att de ska vara ganska korta? Jaja det återstår att se...
Japp hon har bara M&N, så vi får väl se om det passar...har provat oändliga modeller innan...men det är ju inte det det handlar om utan hur sadlarna är...

jag älskar mina M&N :love: har aldrig sutti i någon så underbar sadel tidigare, och då har jag ändå testat väldigt många olika märken och modeller.
Jag har både en gold collection dressyr och en gold collection hopp till min arabflicka. och sen har jag en äldre dressyrmodell som heter grenadine till min andra häst.
Dom har ju jätte stora och bra stöd och man sitter verkligen som gjuten i dom, och jätte fin läderkvalité, den gamla som är ca 12år gammal har inte så mycket som en repa eller ett märke i lädret.
det ända jag tycker är lite synd med gold collection är att stropparna är klumpiga och känns som om det är sämre läder än i övriga sadeln, så jag har planer på att byta ut dom. annars har jag inget negativt att säga om dom.
och jag upplever dom verkligen inte som långa

Åh vilken ängel du är, nu tändes mitt hopp igen:bump:! Jag kräver dock lite större sits för jag tror du har en 16...härligt med mycket stöd det behöver jag...lite problem med ryggen osv...

Sadeln kommer användas till både dressyr och distansridning faktiskt, dressyrsadlar är poppis där för deras bogfrihet:idea:....

Hoppas bara nu den passar fröken arab annars blir jag riktigt trött...:crazy:

Jag hade en M&N förrut som jag sålde. Hon som köpte den hade också araber. Enligt henne fanns det inga bättre sadlar. Kanske passar de extra bra på just araber.

ja det stämmer mina är 16", så lite större är ju en 17" eller större men att beskriva dom som jätte stora tycker jag är en överdrift.
min sadelutprovare sa att M&N är en av dom få märken som ofta ligger bra på araber, så det finns nog hopp om att det ska gå att hitta en passande till din.
jag kan knappt rida i några andra sadlar nu efter att min rumpa har vant sig vid M&N, alla andra sadlar är jätte obekväma i jämförelse.
ska ha ut sadelutprovare på tisdag för att prova ut en hoppsadel till min andra häst, och jag hoppas inerligt att en M&N ligger bra på henne.
lycka till med utprovningen!

jag har letat sadel i ungefär 9 månader till min häst och provade ganska nyligen en M&N gold collection.

Jag tycker inte alls sadeln är mjuk att sitta i.
gelsits,,,,men det känns ju inte direkt.
stöden tycker jag ser större ut än vad det känns.
jag kände mig mycket obekväm i sadeln oc det va en av dom sämre jag ridit i av alla jag provat.

nu upplever alla olika...o det viktigaste är ju att sadeln passar hästen!! en häst med mindre steg kanske känns bättre med den, det kan jag inte svara på. Men jag gillade den inte alls.

antar att du är ute efter rak bom, så prova gärna en crown jessica! (underbar sadel även om stöden inte är dom allra största) Dom har ju inte så jättelång anläggningsyta.

Det är de underbaraste sadlarna som finns. Så grymt sköna, och man sitter helt perfekt om du frågar mig:d
Nu är vi ju givetvis byggda olika men jag ääääälskar MN:love:

hur många olika modeller finns det i M&N?
jag har som sagt bara provat gold collection.
den kanske skiljer sig lite till övrig/övriga modeller?

Tack för tipset ska kolla in crown lite också om det inte funkar.

Att sadeln upplevs hård eller mjuk spelar faktiskt inte så stor roll för mig, är van vid att sitta i stenhårda bladsadlar och vänjer mig väldigt snabbt.

Förresten vad menade du med att den kanske passar bättre till en häst med mindre steg?

Jag hade en M&N förrut som jag sålde. Hon som köpte den hade också araber. Enligt henne fanns det inga bättre sadlar. Kanske passar de extra bra på just araber.

Det kan man ju hoppas:), min häst har en ganska utpräglad "arabrygg" och det finns något sådant:) trots att hon är partbreed men till största delen arab med egyptlinjer(tror jag)

hästen jag provade den på har stor gång....
då kändes sadeln stötig på ngt vis.
hästen verkade dock tycka sadeln va ok.
det va jag som kände att jag fick dålig balans i den.
kändes som jag satt utanpå sadeln och inte i.
och då hade jag ändå rätt sits storlek osv.

jag har en arab i familjen nu också...men provade den inte på den hästen. Hon har lite annan typ av gång och det är möjligt att sadeln kanske känts bättre att sitta i då.

Har haft en M&N hopp som jag äääälskade! Helt perfekt hoppsadel på alla sätt och vis. Mycket kort (kolla på min hemsida) 18" var väldigt rymlig (mer som 18,5") och under 45 cm lång. Tyvärr växte ju hästen ur den på typ en månad... Och det fanns ingen som ville ta in en bredare bom. (hade 33 bom på min)

Dressyrmodellerna är inte lika rymliga och är lite längre, men hittar du en som passar bra så går det ju att göra dom något kortare i anläggningsytan genom att stoppa dom med mjuk stoppning baktill (dvs om det inte går att specialbeställa med kort bossa)
Just det, de äldre modellerna (både hopp & dressyr) är både kortare och rymligare i bomvidderna.

Jag har precis köpt en Morris and Nolan gold collection dressyr till min ena pålle.
Jag är inte så stor i kroppen men har alltid ridit i 17 sits och tog det nu med men tycker att den är lite stor i sätet.
Väldigt mjuk i sitsen om man jämför med tex Passier Optimum som jag har till min andra pålle.
Jag gillar ju inte allt för långa kåpor så jag tycker att dom är i längsta laget på M&N men det är en grymt skön sadel som ligger kanon på min ena pålla. Jag sitter rätt utan att jag tänker på hur jag ska sitta.
Red med den på andra pållan och gillade den inte alls, så sadlen är ju olika att sitta i beroende på vilken häst man har den på.
Men kort och gott så gillar jag den och kan påverka hästen på rätt sätt.

Har kikat på din hemsida, ja den M&N hoppen låg verkligen bra på din kille...vad synd att han växte ur den...men vilken muskelutveckling! Kul!

Ja kan tänka mig att hoppen har lite mer utrymme än dressyren med tanke på det mer flata sätet...har knappt aldrig ridit i hoppsadlar men får väl ge det en chans också:)

Jag tänkte att jag nog skulle beställa lite kortare kåpor vid eventuellt köp...gillar inte heller långa kåpor utan vill ha närkontakt med skänkeln...

Ja, precis innan jag hittade den (beg) så köpte jag ju min bomlösa + att han släpptes på bete i väldigt kuperade hagar. Ingen bra kombination om man vill ha kvar sin bomsadel ;)

Dressyren känns inte bara mindre pga sätet, för sätet är egentligen inte så djupt, mest trångt bara av någon anledning...
Just det, enda nackdelen som var med det exemplaret jag hade var att sätet var lite halt när det var osmörjt. Vet inte om det var pga färgen, (att de pga det behövde använda ett slätare läder) för jag har provat andra M&N hoppsadlar i svart och mörkbrunt som har haft ett annat läder (schrumpf läder) fast det har varit samma årsmodell. Schrumpflädret ger kanonbra grepp, men det jag hade i min sadel gjorde det lite halt i oskodda ridbyxor. Har dock aldrig sett det släta lädret på annat än hoppsadlar i fudgefärgen, men ifall man kan välja läder i sitsen så välj inte den släta om du vill få bra grepp.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag hade en sadelutprovare här idag. Jag har en dansk oldenburgare kraftig modell som är svår att hitta sadel till. De var bara en...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 336
Senast: phie
·
Utrustning Hej! Är det någon som vet längden på anläggningsytan på en morris and nolan gold collection? 17 tum helst.
Svar
1
· Visningar
790
Senast: Jeffa
·
Utrustning Nu är det då dags för den enformiga hoppryttaren att köpa sig en dressyr sadel. Har engång i tiden haft en Morris & Nolan (gold...
Svar
0
· Visningar
665
Utrustning Hej! Ska köpa ny hoppsadel till pållen, men är lite lost i vad jag ska välja. Lutar dock mer mot en begagnad, får ju mer för...
Svar
2
· Visningar
1 578
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka