morrande cockertjej

I

izabell

Jag har en 8 år gamal cockerspaniel tik. Hon är snäll och trevlig men så fort det är en annan hund i närheten morrar hon hela tiden.. De går inte att få tyst på henne. Vi har precis fått en shäfer hane som inte vågar gå nära henne nu. Hon gör inget förutom att morra. Är det nån som har tips på vad jag kan göra?
 
Sv: morrande cockertjej

Många cockrar är väldigt verbala i sina lekinviter, så min första fråga är om hon morrar med betydelsen "stick och lämna mig ifred" eller "kom igen och busa med mig". Jag har två cockrar som låter som tasmanska pungdjävlar när de leker, och för en ovan hund låter det farligt till att börja med. Snart nog brukar det dock gå över och leken tar full fart med tillhörande ljudeffekter, men det kan ta några dagar.

Som varandes en dam med 8 år på nacken kan det ju faktiskt också vara ett sätt för henne att säga "lämna mig ifred". Är det så hon menar är det ju bara bra att schäfern inte vågar gå nära, det är ju liksom hela vitsen. Så länge hon inte vaktar sak eller person så skulle jag inte bry mig om morrandet. Vill hon leka och bara är väldigt verbal så kommer schäfern på det så småningom. Betyder morret "lämna mig ifred" lär schäfern sig det också, och då kommer hennes behov av att morra avta.
 
Sv: morrande cockertjej

Skulle också tro att hon vill vara ifred, speciellt om schäfern är en vild unghund. Många gamla "kärringar" blir ju lite sura med åren. Min tik är supersur då och då, men hon har också ont i ett ben vilket ju gör att hon är ännu mer mån om att inte bli nedtrampad av de andra hundarna.. Låt henne vara, hon måste ju få säga ifrån..
 
Sv: morrande cockertjej

Hon vill bara tala om att hon är äldst och var där först. Det lägger sig så småningom när schäfern insett det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
759
Senast: Fetaost
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 590
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
1 077
Senast: Emmi
·
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
602
Senast: Harrysen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp