Morötter svårsmält för föl?

maria_b

Trådstartare
Någon som vet om morötter är för svårsmält för ett 8 månaders föl?

Min fölunge har börjat få magknip när hon står inne sedan ca en vecka tillbaka. Hon biter och sparkar mot magen i intervaller sedan går det över. Detta har hänt dagligen. Inga andra koliksymtom, det låter från magen, hon bajsar, är pigg och har ingen feber.
Pga skada så går hon på pencillin och metacam. Vi diskuterade med veterinären om det kan vara det som är problemet och fölis känner av. Vi har därför halverat metacamen i två dagar och idag var sista dagen på veterinärens inrådan för att helt sluta, för att se om det är den hon reagerar på. Pencillintet måste hon fortsätta med ett tag till. Jag började ge henne Andapsin när magproblemet började ifall det var magsår, men det har inte blivit nån märkbar skillnad.
Fölis är ute 4-6 timmar om dagen i sjukfålla.

Men sen kom jag o tänka på att hon får morötter vid varje fodring eftersom hon älskar det. O då dök tanken upp att det kanske dem som är svårsmälta och det är därför hon får knip?:confused: Jag har inte tänkt på det innan då hon ätit morötter minst 1,5 månad och jag inte märkt nått problem tidigare. Jag har nu även slutat med morötterna men om magknipet upphör så vet jag ju inte om det beror på dem eller metacamen så då kanske jag kan prova med morötter på nytt o se hur hon beter sig eller nått.

Vad tror ni är den största sanorlikheten till magknipet? Är det en så enkel förklaring som morötterna så får jag vänta att ge det till hon blir äldre. Hellre att hon blir utan sin "favoriträtt" än att hon inte tål medicinen iallafall!

Någon som varit med om liknande?

Mvh Maria

Sv: Morötter svårsmält för föl?

Passar den bättre under hästvård så flytta den gärna dit!

Mina föl äter också morötter, mest för att de ska hinna lära sig det innan avvänjningen. Jag haraldrig märkt att någon skulle reagera på det.
Jag tror att med allt som ditt föl varit med om så är risken istället överhängade att hon har magsår eller magkatarr. Speciellt som magen för överigt verkar normal. Av nyfödda föl så har det konstaterats att över 80% har magsår av stressen att födas bara. Det går över av sig själv i de flesta fallen när fölet kommer till ro. Men ditt föl har ju tyvärr haft en del problem på vägen och viss medicinerning gör ju inte saken bättre hellre precis.

Det är ju mga som reagerar på metacam med magproblem så jag skulle tro att det är i medicineringen som problemet ligger.

Morötter är ju mer känt för att ge sprutt på magen än tvärtom så jag tror inte att det är det som ger magknipet. Till min fångis som inte tålde betfor under rehabperioden i box fick jag ge morötter istället för att hålla igång magen trots boxvila och butta.

Så jag tror tvärtom att du ska fortsätta att ge morötterna och att magproblemen försvinner när medicineringen slutar.

Svara er båda!

Ja då kanske det är metacamen eller magsår då som jag tänkte från första början! Då lär ju iallafall fölis bli glad om hon kan fortsätta att äta morötterna eftersom hon älskar dem! Så fort man går förbi morotssäcken så gnäggar och mumlar hon:D

Men jag avvaktar några dar nu när jag tagit bort metacamen också. Sen så om magproblemet upphört så kan jag ju tillsätta morötter igen o se hur hon reagerar.

En annan fundering när jag ändå har en tråd om henne. Fröken behagar inte dricka ur hink utan dricker i princip bara ur vattenkoppen. Fler som varit med om liknande? Byter vatten i hinken dagligen men hon dricker inte iallfall. Ställt ut vattenhink i sjukfållan o den skiter hon fullständigt i. Däremot den tröga vattenkoppen älskar hon! Tänkte köpa en ny vattenkopp som är lättare att trycka på och som ger mer vatten i minuten så jag är säker på att hon får i sig tillräckligt iallafall.

Prova att servera henne ur lite olika hinkar. Mina hästar ratar vissa hinkar som är i plast (speciellt när de är nya). Tydligen luktar viss plast mer än annan. Det kan vara lukten som hon inte gillar.

Jag har också hästar som inte vill dricka ur hink. Inte bara föl utan i alla åldrar. De rör nästan inte sitt vatten inne utan vill istället dricka i hagen.
Jag tror att det är smaksak från häst till häst. Vatten lär smaka olika på olika ställen också. Så det är klart att hinken kan sätta smak och lukt på vattnet.

Hon har haft olika hinkar men det spelar ingen roll. Lilla tjejen började redan vid nån månads ålder att göra som morsan och börja använda vattenkoppen. Hon drack dock ur hink lite grann men det var istort sett bara morsan som använde hinken. I höstas så stod hon inackorderad i ett annat stall och där hade de bara hink så då drack hon ju såklart ur den. Men sen när vi tog hem henne igen i samband med skadan så föredrar hon helt klart vattenkoppen! Hon hade dock en tvåveckorsperiod i vintras då hon helt plötsligt började drick ur hinken igen men sedan lade av på nytt för återgå till koppen.

Aja, det går ju knappast nån nöd på henne! Hon kanske helt enkelt anser sig vuxen nog att klara sig utan hink:p
Dock trodde jag att hon skulle dricka ur den i hagen, men icke då:eek:

Ja hon kanske helt enkelt är kräsen nog att hon vill ha superfärskt vatten o därför tar koppen, men då borde hon ju ändå dricka ur hinken när den är nyfylld. Men då är inte min gumma ensam om sin idé då! Lika så så börjar hon med att krafsa ut allt hö i hela boxen när man lägger in det, o sen så är hon för kräsen hör att äta det som sedan är nertrampat i spånet:devil: Mkt spill blir det, men hon äter iallafall med god aptit och får i sig ca 10-11kg hö om dagen + 1kg lussern.

Liknande trådar

Hästvård Några av er kanske har läst om min fölunge (numera åring) som hela tiden drabbas av otur och är skadad och sjuk om vart annat. Opererad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
7 798
Senast: maria_b
·
N
Hästmänniskan Hej! måste få skriva av mig, vet inte om detta hamnar rätt eller om de finns någon tråd alls för detta. Men det börja me att jag hade...
Svar
7
· Visningar
1 624
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama