Morotsäckar

S

salwi

Hur förvarar ni era morotsäckar (de i orange nät)? I vilken temperatur?

Har märkt att jag har förvarat dom alldeles för kallt nu, vet inte exakt temperatur, men det var som tur är var det inte mycket kvar som blivit förstört.

Sv: Morotsäckar

Lägger mina i en svart fodertunna med lock och ett lager spån längst ner.
Sen förvarar jag detta i stallet under en bänk.
Trots 15minusgrader är morötterna perfekt och jag köpte hem 30kg som hållt otroligt bra. :)

Har min morotssäck i sadelkammaren, det är ca 6-7 plusgrader där och det har gått bra hela förra vintern.

Dock står morötterna på en upp och ned vänd plastback som det är hål i botten på, för när de stod direkt mot betonggolvet blev morötterna i botten lite halvdana.

Har torrboll där inne och lägger aldrig in fuktiga täcken så det är torrt och fint.

I vilken temperatur som helst i en förbrukad frysbox med lite spån i botten. Isolerar jättebra!

;) Krocket

*kl*

Är det farligt att ge hästarna frysta morötter? Jag upptäckte att morötterna frusit igår och vågade inte ge av dem till hästarna. Nu har jag lagt säcken mellan två halmbalar och hoppas på att de tinar.

Jag har min säck i sadelkammaren som är uppvärmd till ca 10 plusgrader (ibland aningen mer)och morötterna har hållt jättebra!

Vi har dem i förrådet där det är ca +5-8 grader skulle jag tro. De står på en filt med en filt över sig och brukar hålla väldigt bra.

Jag har mina ute i stallet, på en lastpall med ett vintertäcke över (ca 300 g skulle jag tippa på :p ). Det fungerar fint. Inte hela världen om det är någon morot som ligger längst ut som är lite småfrusen. Mina hästar käkar dem ändå.

Varför skulle det vara farligt att ge dem frusna morötter? Alla hästar äter det nog inte men med tanke på hur mkt skit de stoppar i sig ute i hagen (gammalt gräs som legat i leran, frusit, tinat och sen frusit igen typ) så tror jag inte att ett par kalla morötter är någon fara. Isglass :D

Det är nog där felet är, de står emot betonggolvet. Ska ordna en bättre lösning till nästa säck. :)

Jag vet inte varför det skulle vara farligt egentligen, men jag har för mig att jag har hört någon säga typ "tänk på att förvara dem så att de inte fryser" och sen har jag väl inte tänkt på att fråga då, men kom till att tänka på det nu när de verkligen frös...

Fast de ser fina ut ändå och borde ju vara bättre om de är fina men frysta, jfrt med om de har förvarats fuktigt och blir alldeles mjuka och man får skära bort svarta fläckar... (händer iofs inte så lätt hos mig, jag har rätt torr luft i stallet).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 933
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
524
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?