Mörka (marin) ridbyxor tillåtet på lokal

MoQ

Trådstartare
I gamla TR stod det att ryttaren skulle bära ljusa ridbyxor,men idag när vi var på lokal hopptävling kommer ett par ryttare (som brukar tävla regionalt/nationellt) med marin ridbyxor!
Ser verkligen tråkigt ut och jag tycker det börjar bli för slappt med klädseln på tävling.
På klubbtävling är det helt OK,men från lokal och uppåt anser jag att Ridsportförbundet skulle införa krav på ljusa ridbyxor och kavaj igen!
Lite stil får det väl ändå vara och en markering av skillnad träning/tävling.
Kan tilläggas att i alla fall den ena ryttaren också förra året tvlade regionalt med bara klubbjacka.Usch och tvi!
Hoppas på bättring!

Sv: Mörka (marin) ridbyxor tillåtet på lokal

jaha?
själv har jag ridit i blå ridbyxor och blå collegetröja på reg. hoppning (iofs för att kavaj mm befann sig i sthlm och jag i småland...) men det gick det med :D
jag tycker att lokal och regional är såpass låg nivå att det är ok med lättare klädsel, det är ju ofta träning för ryttare och/eller häst
tycker att det är bra att svrf för en gångs skull har gjort något som faktiskt gör det lättare för de som vill tävla :)

vill man se kavajer och vita ridbyxor kan man ju alltid gå på dressyrtävling :idea: :angel:

Tack och lov för ridjackor! Det finns inget fulare än kavaj och säkerhetsväst.

Jag tycker att det är bra att klädseln inte är så strikt längre på just den nivån. Det är många som tycker att det är onödigt att slänga ut tusentals kronor för att deras barn kanske tävlar några gånger per år på lokaltävling och speciellt om man sedan växt ur kläderna på nåt år.
Man kan se snygg och prydlig ut, utan att ha ljusa ridbyxor och kavaj.

Det är ju fulare att ha en säkerhetsväst under en ridjacxka än över en kavaj, det tycker iaf jag , man ser typ handikappad ut om man har västen under!:idea:

Jag tycker att det är bra att alternativet finns men själv klär jag mig alltid i ljusa ridbyxor och har nästan alltid kavaj.
Tycker det känns respektfullt mot domare, banbyggare och arrangörer mf + att jag tycker om att göra mig och hästarna fina. :D

Det är klart det är bra med ett alternativ till kavaj för de som inte äger tävlingskläder, men jag klär mig iaf i ljusa ridbysor, skjorta och kavaj, även på lokal.

Tänk så har man inte råd att köpa.. Jag rider i röda ridbyxor.. Och om man matchar det med vojloken så blir det snyggt men något som är värre är när man kommer på en lokal tävling med allt ROSA det är ju bara så hemskt :crazy:

Rosa är ju jättefint! Min häst (stor häst) kommer få ha rosa på sig när vi åker på tävlingar :rofl: Iof i transporten men ändå. Rosa är FINT!

Fidelity skrev:
Rosa är ju jättefint! Min häst (stor häst) kommer få ha rosa på sig när vi åker på tävlingar :rofl: Iof i transporten men ändå. Rosa är FINT!

Neej det e super fult med rosa på en Storhästar ponny är helt okey...:rofl:

Såvitt jag vet så har det aldrig funnits några regler om vilken färg ridbyxorna ska ha, inte ens att de ska vara ljusa. Vem bedömer vad som är ljust? Och hur tror ni militärerna gjort i alla tider?
Nä, färgen har alltid varit fri.

Däremot som Prince Fair skrev att hon ridit i collegetröja, är inte tillåtet, i TR står det rid- eller fritidsjacka men tröja är inte OK.
I småland kanske de inte är lika nogräknade som hos din gamla hemmaklubb, för där brukar de vara petiga! ;)

Jag har tävlat i tröja flera gånger, frågade överdommaren om man fick det och hon sa att man fick, har ridit med det på flera tävlingar.

Jodå Lena. Tröja är tillåtet. Det står: Fritidsjacka/tröja eller ridkavaj. Nationell och däröver krävs ridkavaj. Men du ska ha polotröja eller skjorta med krage under.

ja det är lite trist när man tävlar i "vanliga" kläder...blir inte samma "status" på det hela..känns lite oseriöst liksom..men ändå skönt att det inte är ett TVÅNG att man MÅSTE ha det....men det vore "kul" om folk satte på sig snygga kläder för tävlignens skull..så at det ser emr proffsigt ut..

men det finns en regel,där man får ha vilken färg man vill ha på byxorna-sålänge dom är ljusare än kavajen...

de e väl också tvnget att va långärmade tröjor/jackor..... för säkerheten... el????:confused:

jag tycker att man ska använda ridkavaj om man har det, man ska inte behöva köpa om man ska tävla en gång typ. Om man licks har kavaj så är det snyggare och ser mer seriöst ut. Med eller utan säkerhets väst tycker jag.

det är bra att det finns altenativ för dom som inte har kläder, men det sänker somsagt statusen lite på tävlingen, tycker jag.
själv har jag alltid "tävlingskläder" förutom på klubbisar.
tycker om att göra mig (& hästen) fin. :D

Nikkis skrev:
men det finns en regel,där man får ha vilken färg man vill ha på byxorna-sålänge dom är ljusare än kavajen...
Delvis knapplån:
Nejmen nu får alla här ta och ge sig med sina egna påhitt om vad som står/har stått i TR, det finns ingen regel om färg på ridbyxor i någon gren och det har mig veterligen aldrig funnits! Oavsett status på tävling ska tilläggas.

Däremot ger jag mig vad gäller tröjan... ;)

Liknande trådar

Dressyr "Moment 210 Ryttarens klädsel och utrustning 1. Klädsel 1.1. Klädsel under ritten är riddräkt med huvudbonad. Riddräkt består av...
Svar
3
· Visningar
1 255

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar