mörka fläckar - golden retriever

B

Buppisen

Hur många av er har en/känner till en Golden som visar drag av det "svarta arvet", dvs med mörkare (svart) pigment på olika ställen? Hur har det påverkat er på utställningar?

Min pojke har ett svart V på sitt högra öra som blir tydligare och tydligare ju äldre han blir. Huden under är närmast blåaktig. Är nu 4,5mån. Den mörka fläcken syntes bara liiiite när han var riktigt liten..

Senast ändrad av en moderator:
Sv: mörka fläckar - golden retriever

många kikar - inget svar? *puttar*

Är det här alltså något som skulle vara vanligt på Golden?

Den enda Golden jag vet som hade överpigmenterad hud på
några ställen samt lite "märklig" färg på pälsen där, den visade
sig ha en underfunktion i sköldkörteln. Men det är ju något
annat det.

Det låter ju mer som att det är väldigt koncentrerat pigment just där?

Vet ej hur vanligt det är.

Har pratat med en del personer som varit goldenägare sen mååååånga år tillbaka och de har aldrig hört talas om det. Det gällde också vår instruktör på goldenklubben i gbg. Däremot var det en uppfödare (sedan många många många år tillbaka) på goldenklubben som berättade om det sk "svarta arvet", dvs att vissa golden får små minnesanteckningar om att de egentligen härstammar från svarta vovvisar.
Hade tyckt det var intressant att höra hur utbrett detta är... har sökt på nätet och inte hittat någonting alls!!!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 959
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka