Mörk transport.

T

Tjalfe

Nu har jag haft jätte mycket problem att lasta min häst. Har inte kommit iväg någonstans och mitt dyra ridhus-kort börjar rinna iväg.:(
När vi hämtade honom för några månader sen var det inga som helst problem att lasta honom. Han hade fått vara "stöd" åt 1-åringar som ska åka transport dom första gångerna. Men någon månad efter jag fått hem honom skulle vi åka iväg till ridhuset och det slog tvärstopp. Han vägrade gå in. Nu har vi tränat en hel del så nu får vi in honom utan problem, behövs inget tvång utan han går in själv.

Problemet är att få honom att stanna kvar. Han stannar inte där inne någon längre stund även fast det är massa med godis och mys där inne. Försöker man hålla emot honom så får han panik och kastar sej ut. Att fälla upp luckan är omöjligt, han vräker sej ut direkt!

Mina ideèr och även tålamodet börjar ta slut nu. Vi har än så länge ingen egen transport hade tänk köpa egen framåt sommaren då ekonomin förhoppningsvis tillåter. Så just nu lånar vi en MÖRK skrammlig gammal enaxlad Tranesläp. Eftersom det inte har varit några problem att lasta hästen tidigare, kan det vara transporten det är fel på?
Har funderat på att låna en nyare från något företag så vi får prova. Tror ni det kan funka bättre i en annan eller har det inte någon speciell betydelse?

Har ni några andra tips angående vårat lastproblem?

Har ju tränar för en NH-tränare(som buke redan har fått säga sitt om i en tidigare tråd;)) Som anser att enda sättet är att binda hästen i ett träd(lääänge och då menar hon länge, inte bara några timmar) tills hästen har lärt sej att det inte går att slita sej loss om man sitter fast. Det här går emot alla mina känslor(kan man säga så?) så jag vill helst undvika in i det sista att göra på det sättet. Tycker inte alls att det känns rätt att bryta ner en häst så på det sättet. Men är det verkligen enda utvägen?

Sv: Mörk transport.

Jag kan inte säga att det hjälper med en annan transport, men det är iallafall värt att prova! Hyr en boggi, inte jätte ny men ok att åka i, välj gärna en som är lite ljusare innuti! har han blivit skrämd någon gång när han har lastats? Något som har hänt när ni har kört? Hur länge har problemet varit? Nä jag skulle då aldrig vilja utsätta min häst för att stå bunden många timmar vid ett träd :eek:.
Har du möjlighet att låna transporten och ställa den i hans hage? Börja gärna med att utfodra i transport och när han har hajjat att stå still och äta sin krafft och ev något kilo hö i transporten så testa vad som händer när ni fäller upp lemmen! Och var då 3 st minst!
Annars du kanske skulle testa en transport med dörrar bak! Hoppas du kommer att lösa det här!! Kommer följa tråden!
//Katarina :bump:

Den vanligaste orsaken till att en tidigare lättlastad häst blir svår efter ett ägarbyte är föraren av bilen. Det är en svår konst att köra på rätt sätt så att hästen inte upplever obehag. Så om du ska byta något är chauffören istället. Eller om det är du själv som kör, lära dig att på rätt sätt.

Det är min pappa som kör och han är en jätte bra förare(har kört väldigt mycket bil). Han är väldigt rädd om hästen. Kör sakta, bromsar in försiktigt och svänger sakta, ser upp för stora hålor o.s.v. Han är även van att köra hästtransport så en bättre förare kan jag inte få.

Enda gången som vi själva har lastat den här hästen var ju när vi hämtade honom. Det var en 10mils resa och efter någon mil sprakade han två gånger plus rörde sej lite så transporten gungade, men resten av vägen hem var det jätte lugnt i bak. Och han var cool-lugn när vi kom fram. Inget stressad och backad lugnt ur, inget svettig heller. det var dock väldigt mycket trafik när vi körde... Blev omkörda hela tiden...

Innan du säger något så ta och åk med en bit i släpen och känn hur det känns. Sedan kan du säga att han kör bra. Det är väldigt svårt att avgöra innan man gjort det.

Ska jag skaffa en ny pappa istället då?

Nä men om det är där felet ligger så kan lära sig att köra på ett sätt som inte upplevs som obehagligt för hästen. Ett sätt är att sätta en kamera i släpen så att man se hur hästen reagerar för olika saker i körningen. Även vana djurbilsförare kan på det viset lära sig bli bättre.

min häst total vägrar gå in i släp som är mörka men sätter du ett ljust framför henne så går hon in rirekt. sen kan jag säga så här lastar man in henne i ett en axlat släp e hon orolig så fort hon går på rampen men med boggi är hon cool lugn.

Köpte en transport med fronturlastning..
Har inte haft problem sen dess..

Kan det vara så att han inte vill backa ut?
Kanske rent av är van att ha det så..

Nä men om det är där felet ligger så kan lära sig att köra på ett sätt som inte upplevs som obehagligt för hästen. Ett sätt är att sätta en kamera i släpen så att man se hur hästen reagerar för olika saker i körningen. Även vana djurbilsförare kan på det viset lära sig bli bättre.

ja men nu har ju ts fått ett problem, och det är ju att hästen inte går in i släpet, sen kan det till viss del bero på föraren, men som ts beskriver att hennes pappa kör så tycker iallafall jag inte att som det låter som det är problemet! Därimot kanske hästen innan har varit van att åka boggi släp! och då är det stor skillnad att åka 10 mil med boggi och 10 mil enaxlat!

Kan det vara så att han inte vill backa ut?

Backa ut gör han ju hela tiden, det är ju det som är problemet i det hela.

Tidigare åkte han i en boggievagn ja! Men ej med frontutlast så det är inget han är van vid.

Den dagen vi ska köpa eget så blir det en boggie helt klart!

Min häst slängde sig ut och ville inte stå kvar i transporten,
satte sig på bommen och kom farande som en katapullt när man
började fippla med låsen bak vid luckan. (innan man ens öppnat)

Tack vare fronten så kan han gå helt lugnt ut och är inte rädd för
att stå i transporten och knallar in av sig själv, lugnt och fint.

Det kan vara det din häst vill.. men det kan oxå bero på mkt annat..

Lycka till!

Men han kanske märker av att du tvekar. Om du går före honom in och bara går på så kommer ju han att se att "aha, matte går in och jag är trygg med henne så då gör jag likadant". Samma sak när du är inuti transporten. Börjar du locka och pocka allt för mycket kanske han tappar koncentrationen på dig och börjar känna sig otrygg. Låt allting bara flyta på. Gå in, sätt för bommen och stäng luckan.

Kan det vara något? Annars vet jag inte riktigt. Inte kul med hästar som kastar sig ut ur transporter.

Min häst höll vi på att försöka lasta i 4 timmar utan att få in henne. Så nästa dag tog vi linor och till slut gick hon in... Men det känns fel. Nu har jag löst den konflikten med henne och hon litar på mig med en gång, eller eventuellt med en liten övertalelse. Alltså att hon stannar på rampen, jag backar ut henne, låter henne gå runt mig ett varv och sedan raka vägen in igen.

En gång halkade hon och gick omkull när vi skulle backa ut från transporten och efter det fick jag in henne men sen kastade hon sig ut av ren panikångest. Hon litade på mig när vi gick in och ville verkligen göra som jag, men sen blev hon rädd när hon väl var inne och kastade sig ut.

Då fick jag hjälp av en duktig person. Hon satte på henne longerlina, gick in och stannade där. När Ella sedan backade ut höll hon bara kvar henne i longerlinan (så hon inte skulle sticka iväg och gick bestämt in igen).

Efter två gånger slutade hon kasta sig ut och var trygg med oss igen. :)

Kanske vore nått?

Min första fråga är:

Har du inte bom bakom hästen fastsatt innan du fäller upp luckan?

//Domino_s

Har ju tränar för en NH-tränare(som buke redan har fått säga sitt om i en tidigare tråd;)) Som anser att enda sättet är att binda hästen i ett träd(lääänge och då menar hon länge, inte bara några timmar) tills hästen har lärt sej att det inte går att slita sej loss om man sitter fast. Det här går emot alla mina känslor(kan man säga så?) så jag vill helst undvika in i det sista att göra på det sättet. Tycker inte alls att det känns rätt att bryta ner en häst så på det sättet. Men är det verkligen enda utvägen?
Jag fick en häst med samma problem. Den kunde inte stå bunden och fick inte tränas på det sätt du beskriver så då gjorde jag tvärt om mot att binda vid ett träd.
Hästen fick full frihet i alla lägen vilket först innebar träning att absolut stå still vid allt handhavande.
Jag körde henne helt lös i en modern transport utan mellanvägg men med bom fram och bak. Hästen (Morgansto 14 år) kunde tom vända sig om hon ville. Efter en tid kunde jag binda upp henne i transporten och sedan även köra med mellanvägg.
Körningen var med fingertoppskänsla i början och så fort jag hörde (eller såg med kamera) det minsta oro sänkte jag farten eller stannade.
Vill du veta mer om det här så gå till www.horsemanship.europaslapet.se
Numera funkar hästen perfekt.

Senast ändrad av en moderator:

Om hästen är rädd för transporten är ett av de största misstagen man kan göra att dra/försöka hålla fast den när den backar ur.
Är chockad att din NH tränare uppmanar till sånt, det är så långt ifrån vad NH förespråkare brukar lära ut i samband med lastning som man någonsin kan komma.
Varje gång en rädd häst vill backa ur trailern och ngt försöker hålla fast den, får den en bekräftelse på att det ÄR obehagligt och farligt i trailern och att den inte har ngn flyktväg. Så länge hästen är rädd bör den får backa ur, helt odramatiskt, och sen på igen.

du har nog dessvärre en del lastträning kvar, men det brukar reda sig ganska snabbt bara man jobbar metodiskt och tränar regelbundet, så att hela grejen blir avdramatiserad.
träna på att ta in och ut honom, halvägs in, halvägs ut osv. du ska kunna reglera stegen hästen tar. när hästen svarar på det är det läge att stänga, för då är den tillräckligt trygg.
så länge det handlar om att måsta "överlista" hästen och få igen bakluckan, så är det mindre lyckat, då handlar det bara om kortsiktiga lösningar från gång till gång att det "kanske" funkar denna gången.

I min erfarenhet spelar det ibland jättestor roll med en last obekväm häst, om trailern är ljus och luftig.

Min häst beter sig definitivt olika med olika släp. De gånger jag hyrt ett Kylingesläp kan jag lasta honom själv. Har jag det släp jag oftast använder (ett mörkare Värmlandsvagnen-släp) måste vi vara två. Och senast jag försökte få honom att åka smalt i det släpet stod jag fyra timmar innan han gick på. (Sen dess har jag lånat en längre bom de gånger jag använder det släpet, och då funkar det.) Samma förare i samtliga fall (jag själv), och jag har varvat släpen, så det är inte så att han ändrat sig åt ena eller andra hållet, utan det är släpen som skiljer.

(Värmlandsvagnen kan jag hyra på gården; Kylingesläpet finns fyra mil bort och mycket dyrare. Men den dag jag köper eget släp så vet jag vad jag ska leta efter.)

Kan du byta släp så gör det är mitt tips, med andra ord. Fast jag vet att det inte alltid är så lätt...

Min första fråga är:

Har du inte bom bakom hästen fastsatt innan du fäller upp luckan?

//Domino_s

Nej det finns inga bommar bak på den här gammla transporten. Dessutom har vi tagit ur mellanväggen nu pågrund av att han absolut inte ville gå in när den var där + att jag inte gillar att transportera med mellanvägg.

Ska förhoppningsvis låna en transport från ett företag i helgen som är ljusare, stadigare och med bommar bak.

Om hästen är rädd för transporten är ett av de största misstagen man kan göra att dra/försöka hålla fast den när den backar ur.
Är chockad att din NH tränare uppmanar till sånt, det är så långt ifrån vad NH förespråkare brukar lära ut i samband med lastning som man någonsin kan komma.
Varje gång en rädd häst vill backa ur trailern och ngt försöker hålla fast den, får den en bekräftelse på att det ÄR obehagligt och farligt i trailern och att den inte har ngn flyktväg. Så länge hästen är rädd bör den får backa ur, helt odramatiskt, och sen på igen.
.

Jag håller aldrig emot honom när han backar ut. Jag har ett långt grimskaft på honom så när han backar så får han göra det samtidigt som jag står kvar i transporten(jag går alltså aldrig ur). han stannar oftast precis utanför och efter att ha stått där och funderat ett tag så går han åter in i transporten, stannar där en kort stund och sen backar han ut igen. Så håller det på. Men han väljer själv att gå in när han väl gör det, det finns inget tvång ifrån mej.

Tränaren tänkte ju inte binda hästen i transporten utan i ett träd utanför. För att hästen ska lära sej att om man sitter bunden så går det inte att slita sej loss. Då är det bekvämast att släppa efter så man slipper trycket i nacken.
Visst det kanske funkar bra, men det känns helt fel för mej att göra på det sättet.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 361
Hästhantering Jag ska försöka få in en mycket reaktiv häst som jag haft på foder, i en transport. Han är ganska van vid att åka och enligt ägaren går...
2
Svar
27
· Visningar
3 766
Senast: inaa
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 064
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama