Morgonen eller kvällen?

W

worthless

När tycker ni att det är bäst tid att komma till det nya stallet när man flyttar hästen? Jag hade planerat att komma på kvällen och ställa hästen i boxen direkt för natten men är så osäker på om det är en bra ide eller inte.

Hästen har bara kanske en halvtimma till stallet så det är ingen lång resa alls.
Vad är bäst tro? På morgonen eller kvällen eller spelar det ingen roll? Jag är så osäker på vad som är bäst för hästen. Hur brukar hästar ta det att komma in i boxen direkt? Jag har alltid kommit till nya stall på morgonen nämligen.

På kvällen är det ju lugnt och stilla i stallet, sen är jag där på morgonen vid utsläppet hade jag tänkt mig.

Sv: Morgonen eller kvällen?

När vi hämtat hem häst, har vi alltid tagit hem på dan, så att hästen får gå ut i hagen i dagsljus.
Men vi har och andra sidan alltid tagit hem vid betessäsong.

Vi har släppt hästen i en mindre platt hage, låtit den kolla runt och sen släppt in de andra efter hand.

Jag har fått hem nya hästar på kvällen, då har dom fått bekanta sig lite med varandra i stallet under natten och det har gått jätte bra att släppa ihop dom i hagen på morgonen efter :)
Jag tror inte att det finns något rätt eller fel i det. Man får göra de som passar en bäst :)

På kvällen om de ska stå i stall. Då kan de stå inne och bekanta sig med stallet och övriga hästar lite innan det är dags samt lugna ner sig lite innan det är dags för att komma ut i hagen.

Jag kan tycka det är smidigt att låta dem stå i stallet över natten så de kan kolla in varandra lite på håll.

Annars funkar det på dagen också men då hade jag helst velat låta den gå ensam en dag först innan hopsläpp med andra hästar

Jag har låtit mina gå ute i hage på dagen i gamla stallet o flyttat på kvällen så det är box när vi kommer fram. Tycker det blir lugnare så.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka