Q
qrumelur
Har mor/farföräldrar några RÄTTIGHETER jämtemot sina barnbarn?
Tex. umgjängesrätt och sånt?
Tex. umgjängesrätt och sånt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, inte ett dugg och aldrig!
+1 på den
tiotiotio
Nej, inte ett dugg och aldrig!
Däremot tycker jag att barn bör ha viss rättighet till sina mor/farföräldrar eller liknande, ett bra skydd och kontaktnät helt enkelt.
Självklart måste man se till helheten, men ja ..
Däremot har vi som jobbar på familjerätten skyldighet att driva ärende i domstol på uppdrag av mor-/farförälder som inte får träffa sitt barnbarn.
Denna lag infördes för fyra år sen och mig veterligen har inget rättsfall ännu drivits till sin spets, d v s ändrat de tidigare förhållandena.
Man får se till barnet behov först och det finns absolut omständigheter som gör att det är direkt olämpligt. Men föreligger inte någon egentlig olämplighet riktat mot barnet så anser jag fortfarande det jag skrev innan.
Naturligtvis måste väl alltid BARNETs behov komma i första rummet.
det är långtifrån alla föräldrar som kan skilja på sina egna och sitt barns behov.
Men en spädis kan knappast ha behov av att träffa farmor och då borde rimligtivis inga såna krav kunna genomdrivas rättsligt, likaså borde tex inte en mormor som aldrig träffat sitt 4-åriga barnbarn kunna kräva att få det eftersom det inte finns en etablerad relation.
Barnet tas om hand av faderns bror som anses mest lämpad enligt sociala myndigheter eller vem som nu avgör sådant (inte testamente kan tilläggas, föräldrarna kan inte säga vem som får hand om barnet)
Ja det kan man ju tycka. Men frågan i det här fallet var ju vilka juridiska rättigheter som mor/farföräldrar har och det är inga. Barnet har däremot rättigheter. Juridiskt sett vore det ganska märkligt om andra än vårdnadshavarna kunde ställa krav på regelbundet umgänge.Jag anser de har rätt till det sammanhanget.