Mor/dotterhäst???

Sv: Mor/dotterhäst???

Det stämmer inte, svensk ridponny är en egen ras där flera olika ponny raser medverkar!

Har du en haflinger, fjording eller islandshäst korsning registreras hästen som just korsning!

är inte alls insatt så nån annan kan kanske förtydliga!:)

Mycket märkligt då att min är reggad som svensk ridponny:confused:
Och att en häst som har travare till mamma och knubstraper till pappa är reggad som svensk ridponny.

Det är inte så att den bara är registrerad i ASRP, det innebär inte att den är en svensk ridponny!
Står det Svensk ridponny i passet måste det blivit nåt fel!:)

Saxat direkt från deras hemsida!

En ridponny är en ponny vars avelsmål är baserat på dess egenskaper. För att få kallas Svensk Ridponny ska ponnyn vara registrerad i ASRP och vara fallen efter en hingst som ASRP har godkänt eller efter en godkänd renrashingst från en ras som ASRP har erkänt.

Svensk Ridponny är uppbyggd av ett antal raser som ASRP har erkänt. Raserna är Connemara, New Forest, Russ, Dartmoor, Welsh Cob och halvblod som grundmaterial.

Som förädlare räknas Engelskt, Angloarabiskt, Arabiskt fullblod, Shagyaarab, redan konsoliderad Ridponny samt welsh sek A, B och C.

Har du funderat på att skaffa en arab? Då kan ni välja om ni vill ha en med ponny mått eller lite större,o araber brukar fungera super till barn.Dessutom om hon vill tävla så är ponnyaraberna väldigt duktiga på tävlingsbanan.

Som alltid när det kommer sånna här trådar så måste jag rekomendera Welsh Cob. En mångsidig häst som passar till allt från skogsmulleridning till avancerad träning/tävling och körning!

Vi har en häst (149 cm i mankhöjd) och min mamma kring 60-70 kilo rider på henne utan problem, hästen är inte alls kraftig, men inte tunn heller. Jag är nästan tio nu och jag rider på henne nu korta rundor själv, och det är inga problem. Så jag tycker att ni borde köpa en häst som är en större D-ponny, som är viktbärande eller en liten häst på 149, kring det. Om ni köper en häst/ponny på 149 cm i mankhöjd, tänk också på att om den är snäll, bra första ponny/häst, mycket trafiksäker, lagomt gammal och just i eran typ så är den ju perfekt! Ni kan kolla på hastnet.se och hastannonser.se om ni hittar en häst eller ponny som skulle passa er i rätt pris och län! Och tänk vad ni ska ha den till, om dottern ska tävla så måste man kolla på en lite annan typ av ponny/häst. men om den bara ska mulla på i skogen så gör det ingenting att den har en skada som kanske bara går upp på höga hinder eller så, man vet ju aldrig vad man hittar för något och ni kan ju testa att ha hästen på prov en tid och se om den är rätt.
Det är också bra om man köper en lite mer gammal och erfaren skogsmulle som kanske vill ta en litet skutt då eller då, men mest ha en kompis i skogen. KOLLA ALLTID OM PONNYN/HÄSTEN ÄR TRIANGELMÄRKT! (det betyder att hästen har en gammal skada så att den helst inte ska ridas alls, kanske står enligt lagen, annars får den mest bara skritta och trava och motstå att hoppa hinder varsesig stora eller små.

Lycka till med att hitta rätt häst eller ponny! :D

Tack för alla tips och råd!

Funderar på att försöka hitta en foderponny till att börja med för att se hur det fungerar. Har ju aldrig varit hästägare...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 256
Senast: Johannna1
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 673
Senast: Jadzia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar