Mor/dotterhäst???

J

julia123

Funderar på att köpa min första häst och eftersom min dotter också rider behöver det vara en häst vi båda kan rida. Jag är 172cm lång och väger 62 kg. Min dotter är en stor 10-åring (1.50 cm och väger väl ca 38 kg). Kan det fungera att vi rider samma häst/ponny? Har tänkt mig en lite stadigare D-ponny typ Connemara eller New Forest.
Jag har ridt i många år och dottern i 5 år. Vad tror ni??

Sv: Mor/dotterhäst???

Ja en rejäl d-ponny eller en liten häst kan passa er båda.
Det beror mycke på vad ni vill göra med hästen i framtiden. Dottern kanske vill tävla?

Ja, hon vill gärna börja tävla lättare klasser. Idag är hon medryttare på en B-ponny, så att gå direkt på stor häst känns nog lite mycket för henne...

Ja, hon vill gärna börja tävla lättare klasser. Idag är hon medryttare på en B-ponny, så att gå direkt på stor häst känns nog lite mycket för henne...

Jag tycker det låter som om en stor D-ponny skulle passa er båda. En rejäl ponny som kan bära er genom många år. När ni kollar NF ponny (Om ni gör det) Tänk på att det finns väldigt många ponnier idag med förädlade drag! En Connemara eller korsning tror jag är lättare att hitta!

Lycka till!

Varför inte, det är många som väljer att köpa en D-ponny för att hela familjen ska kunna ha användning av den!:)
Kanske en haflinger som är både en trevlig familjehäst och mycket allround!
kika in på haflinger tråden under avel så hittar du massor med bilder mm:D

En connemara skulle nog passa er perfekt! Ev en welsh cob om den inte blir för stark för dottern. Tycker absolut att ni ska satsa på en d-ponny som dottern kan ut och tävla om hon vill det sedan. Lycka till!

en stor rejäl d-ponny. jag hade själv en sån förut och jag är nåra cm längre än dig o vägde väl då lite mindre än du. absolut inte för stor.

Hm, det blir lite ovant att börja rida ponny igen, har ju liksom vant mig vid stora hästar!! Men samtidigt lite mysigt... Dottern vill ju gärna hoppa och jag rider helst dressyr så det blir nog bra. Och skogen trivs vi i båda två!

Jag och dottern, snart 14 år, har en d-ponny tillsammans och har haft honom i 1 1/2 år.

Han är en ganska grov herre på 143 cm och är 16 år gammal. Jag är 162 och väger strax under 60 kg så både jag och dottern kan rida honom utan problem.

Dottern tränar dressyr och har tävlat med honom och kommer att göra det igen så fort hon får möjlighet att träna igen. Ibland hoppar hon men han är lite het då och hon behöver lite mer kusnkap för att det ska fungera helt okej. Jag rider mest ut och tränar då och då för att bli en bättre ryttare.

För oss fungerar det jättebra och vi har haft turen att hitta en häst som vi båda älskar väldigt mycket och som vi fungerar med båda två :love:

Så jag tycker så klart att ni ska prova :banana:

Det blir nog inga problem med en stor och kraftig D-ponny :) Se till att hästen är lättriden och inte så stark bara så inte din dotter får problem.

Möjligen en Haflinger kanske?

Senast ändrad av en moderator:

En d-ponny, eftersom den är för dottern oxå så gärna i äldre modell från 13 - 14 år.

Conemmara tycker jag är bra och allsidiga hästar speciellt om man vill tävla då passar de både till dressyr och hopp (oftast)

Haflinger är fina men jag har aldrig träffat en riktigt trevlig sådan som arbetar fint och har ett familjehäst temperament som en tex conemara, klart att det finns sånna, fjording kan ju bli lite tråkigt min åsikt även fast jag träffat på skittrevliga fjordningar som varit värsta krutpaketen och arbetat som bara fan, fast de har alltid haft ett specielt huvud. (läs temperament och psyke)

En dum fråga kanske men vad är en ridponny?! Är det en ras som heter så, eller? Man ser ju ofta det i annonser men det säger mig ingenting...

En dum fråga kanske men vad är en ridponny?! Är det en ras som heter så, eller? Man ser ju ofta det i annonser men det säger mig ingenting...

En svensk ridponny är en korsningsponny, alla korsningsponnyer reggas som ridponny.

Min ponny som är korsning islänning och ? är registrerad som svensk ridponny, så det kan vara vilka raser som helst.

En svensk ridponny är en korsningsponny, alla korsningsponnyer reggas som ridponny.

Min ponny som är korsning islänning och ? är registrerad som svensk ridponny, så det kan vara vilka raser som helst.

Det stämmer inte, svensk ridponny är en egen ras där flera olika ponny raser medverkar!

Har du en haflinger, fjording eller islandshäst korsning registreras hästen som just korsning!

är inte alls insatt så nån annan kan kanske förtydliga!:)

Om dottern har lite tävlingsambitioner är en stor d-ponny perfekt. En sådan kan ni båda glädjas åt länge. Lycka till !:laugh:

Vår första häst i familjen var just en mor-dotter häst, en connemara på 148 cm. Det funkade bra för oss båda. Kolla temperamentet på ponnyn så att den inte "tar över" när dottern rider om hon inte är så stark. Det bör vara en ponny som dottern klarar av att leda, hoppa och rida ut på själv, åtminstone på sikt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 256
Senast: Johannna1
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 673
Senast: Jadzia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar