Montessoriskola

A

Adelaide

Vi har just flyttat och skolan(1-6) i området har en riktigt tråkig miljö. Däremot finns möjlighet att gå i en montessoriskola i en underbar miljö, där är också förskola till niondeklass så man kan stanna i samma skola hela grundskoletiden. Skulle jättegärna vilja höra lite erfarenheter från er som har barn i montessoriskola eller har kunskap om hur det fungerar i praktiken mer än sånt som man kan läsa sig till på nätet. Jättetacksam för svar!
 
Sv: Montessoriskola

Däremot finns möjlighet att gå i en montessoriskola i en underbar miljö
En tidigare granne valde att sätta barnen på montessoridagis för att de hade just "underbar miljö"
Det visade sig dock att den där underbara miljön utnyttjades alldeles för dåligt, att säkerhetstänkande öht inte existerade hos personalen** och det blev bara en stor besvikelse.

** - några exempel
- vattenkokare stående igång på bänken där barnen lätt hade kunnat välta ner den och fått innehållet över sig
- en samling tvååringar sittande i höga matstolar runt bordet utan en enda personal i närheten
- höga skåp, hyllor och byråar helt oförankrade (när grannen påpekade att de borde skruva fast dem i väggarna fick hon en idiotförklarande blick och en motfråga: "bor ni i ett vanligt hem, eller??)
- grinden till området gick inte att stänga, vilket inte sällan innebar barn på vift
- och som sagt, av den underbara trädgården fick de små barnen endast använda sandlådan som var placerad där solgasset var som värst...

Med detta vill jag säja att du inte ska låta dig luras av ett vackert yttre utan skrapa lite mer under ytan. Det kanske är alldeles fantastiska lärare på den tråkiga skolan och bara en hög inkompetenta surpuppor på den underbara
montessoriskolan... Eller tvärt om :)
 
Sv: Montessoriskola

Om montessori:
http://composit.montessoriforbundet.se/www/montessori/sv/redirect.asp?p=30

Det är väldigt individanpassat, att uppmuntra de egenskaper som finns naturligt, att lära utifrån individnivå istället för att hela gruppen gör samma sak. Har själv gått i montessori både förskola (från 3-6 år) och klass 1-3 i skolan, och har bara positiva erfarenher, liksom mina föräldrar fick mycket positivt intryck. Hade gärna sett att min dotter gått i montessoriskola/förskola men tyvärr är det inte praktiskt lösbart i nuläget. Sedan är det ju självklart viktigt liksom överallt annars att höra runt om just den skolan är bra, det kan säkert skilja sig en del mellan skolor och förskolor, uppenbart finns det riktiga rötägg även inom montessoripedagogiken.



Till TS: Jag gick förvisso i skola på 90-talet men det var iallafall väldigt individanpassat, man gick utifrån en planering, ena eleven kunde sitta och räkna matte medan en annan läste biologi, hade "bild" eller organiserade sin bänk :p, det var väldigt mycket fantasieggande material, man sökte själv information på olika platser i klassrummet, i pärmar uppdelade efter ämnen osv. Och allt utgick ifrån ens egen nivå och man uppmuntrades ta ansvar själv. Självklart var det inte helt fritt men man kunde välja i vilken ordning man gjorde saker och vad man la mest vikt på, hur och när man gjorde saker. Klass 1-3 gick även tillsammans i samma klassrum och klassrummet var uppbyggt som "öar" dvs inte traditionell katederundervisning.
 
Senast ändrad:
Sv: Montessoriskola

Det där lät ju inte det minsta montessoriskt... De måste ha blundat och pekat eller nåt...;) Hade antagligen varit en dålig förskola oberoende av pedagogisk inriktning...:crazy:
 
Sv: Montessoriskola

Den lilla erfarenhet jag har av montessori är väl inte den bästa. Jag jobbar på en skola och då och då får vi elever som har gått på montessoriskola. Dessa elever varken kan eller är intresserade av att lära sig läsa, skriva och räkna och då är vissa av dom så gamla som 12 år. Det brukar vara mycket specialpedagogiska insatser när dessa barn börjar på skolan. Det finns säkert bra montessoriskolor men jag skriver bara utifrån det jag har mött.
 
Sv: Montessoriskola

Vi hade en montessori-del i min skola och vi kallade dem för montisnorisar :angel: Men betygmässigt i åk9 var det ingen skillnad.
 
Sv: Montessoriskola

Det där lät ju inte det minsta montessoriskt... De måste ha blundat och pekat eller nåt...;) Hade antagligen varit en dålig förskola oberoende av pedagogisk inriktning...:crazy:
jag håller med dig!
skälet att jag skrev var främst för att man inte ska bländas av en "underbar miljö" utan akk titta på hur det fungerar bakom kulisserna.
 
Sv: Montessoriskola

Jag arbetar på en montessoriskola. Vi har barn från 1,5 års ålder upp till åk 9. Själv gjorde jag ett val för 9 år sedan, då kommunens verksamhet för mig bara var förvaring av barnen.

Själv arbetar jag på småbarnsavdelningen men under min sista tid innan föräldraledigheten i höstas så var jag i skolan och det var underbart att få se den verksamheten ordentligt.

Verksamheterna (förskola och skola) lyder under läroplan för förskolan och läroplan för skola, som högsta styrande dokument. Däremot så märks det ju tydligt att vi har en pedagogisk inriktning som bygger på barnets egna lust och vilja att lära.

Från början fanns bara montssoriförskolor i Sverige men sedan fanns förstås önskan att barnen skulle få samma pedagoiska tänk upp i åldrarna. Skolorna idag är väldigt väl utvecklade. Lyder under skolverket som årligen har kontroller av alla friskolor och ser till att de uppfyller kraven.

Eleverna lär sig frihet under ansvar och uppmuntras till att själv söka kunskap och lärarna är mer som mentorer som hjälper eleverna på vägen. Det är också resan som är det viktiga och kanske inte alltid målet. Verksamheten bygger också på åldersintegrerade grupper, chansen finns då att lära och inspireras av de äldre barnen!

Lärarna har uppepå sin lärarubildning även montessoriutbildning. Miljön är noga genomtänkt för att på bästa sätt stimulera till inlärning.

Jag tycker att du ska få be om att göra ett studiebesök på den aktuella skolan. Det är underbart att få sitta på en stol och se eleverna i action. Ofta genomsyras miljön av lugn och harmoni och en låg samtalston, för att respektera de som sitter och arbetar. Eleverna bestämmer själva när de vill ta en rast och äta sin frukt. Målet är att förmiddagen fram till lunch ska vara "helig" utan några avbrott för ex idrott, musik etc. Eleverna ska finna ro att arbeta utifrån sin planering och slippa avbrott när de är inne i ett "flow".

Jag kan utifrån vår egen verksamhet inte annat än att starkt rekommendera Montessori som precis som flera andra sagt är väldigt individ-tänkande, hjälper eleverna att själva lyckas och därigenom får en tro på sig själva, självkänsla!

Gå gärna in på vår hemsida Strängnäs Montessoriskola
 
Sv: Montessoriskola

Den lilla erfarenhet jag har av montessori är väl inte den bästa. Jag jobbar på en skola och då och då får vi elever som har gått på montessoriskola. Dessa elever varken kan eller är intresserade av att lära sig läsa, skriva och räkna och då är vissa av dom så gamla som 12 år. Det brukar vara mycket specialpedagogiska insatser när dessa barn börjar på skolan. Det finns säkert bra montessoriskolor men jag skriver bara utifrån det jag har mött.

Detta är så långt från min egen verklighet och erfarenhet av Montessoriskolor/förskolor. Jag hoppas att ni kontaktar skolverket så att de kan göra ett extra besök på dessa skolor!

Tvärtom så brukar Montessorielever ligga långt fram i utvecklingen, då de från förskolan får tillgång till material som är så noga igenomtänkt och förbereder för läsning och skrivning. Det finns även material för kultur, naturvetenskap, musik, matematik.

Materialen är i stor del Maria Montessoris och de bygger på hennes många och under decennier observerande av barn världen över. Därför är även observationer en stor del av Montessoriverksamheten för att man på bästa sätt ska kunna erbjuda barnen aktiviteter som passar deras utvecklingsålder.
 
Sv: Montessoriskola

En tidigare granne valde att sätta barnen på montessoridagis för att de hade just "underbar miljö"
Det visade sig dock att den där underbara miljön utnyttjades alldeles för dåligt, att säkerhetstänkande öht inte existerade hos personalen** och det blev bara en stor besvikelse.

** - några exempel
- vattenkokare stående igång på bänken där barnen lätt hade kunnat välta ner den och fått innehållet över sig
- en samling tvååringar sittande i höga matstolar runt bordet utan en enda personal i närheten
- höga skåp, hyllor och byråar helt oförankrade (när grannen påpekade att de borde skruva fast dem i väggarna fick hon en idiotförklarande blick och en motfråga: "bor ni i ett vanligt hem, eller??)
- grinden till området gick inte att stänga, vilket inte sällan innebar barn på vift
- och som sagt, av den underbara trädgården fick de små barnen endast använda sandlådan som var placerad där solgasset var som värst...

Med detta vill jag säja att du inte ska låta dig luras av ett vackert yttre utan skrapa lite mer under ytan. Det kanske är alldeles fantastiska lärare på den tråkiga skolan och bara en hög inkompetenta surpuppor på den underbara
montessoriskolan... Eller tvärt om :)

Din beskrivning av en montessoriförskola är så långt ifrån det som normalt sett genomsyrar verksamheten.

Säkerhetstänkandet är mycket viktigt! Däremot finns på 3-5 års avdelningen en liten kaffebryggare som barnen själva får använda för att koka kaffe till ex en lärare eller någon vuxen som är på besök. Men detta sker givetvis under uppsikt av vuxna!

Bord och stolar är i barnens höjd! Detta är barnens arbetsmiljö och vi anpassar oss efter dem med hjälp av ergonomiska stolar! Vid varje bord sitter en vuxen som hjälper de barn som behöver hjälp.

Likadant med hyllorna! De är i barnens höjd, då materialet är ständigt tillgängligt för barnen. De ska inte behöva be om att få ett speciellt material.

Grinden ser jag som ett led i dåligt säkerhetstänk och brist på säkerhetsronder. Vi har flera säkerhetsronder med skydsombud varje termin.

Utemiljön är även den genomtänkt och utvecklas och förbättras ständigt med hjälp av föräldrarna som engagerar sig i verksamheten och tillsammans med barn och personal har fixarkvällar som samtidigt blir till trevliga stunder då personal och föräldrar lär känna varadra bättre.
 
Sv: Montessoriskola

Håller fullkomligt med!! Det finns bra och dåliga skolor/förskolor av alla slag... Själv har även jag gjort ett medvetet val och utbildat mig till Montessorilärare. Detta val har jag gjort då jag i den kommunala skolan mött barn som bara förvarades och där den allmänna attityden var att "Nejmen Kalle kan inte vara elak mot Lisa, han är ju så duktig i matte.."

De översta beskrivningarna stämmer inte alls på en väl fungerande Mo verksamhet där framförallt barnet sätts i centrum. En av grundtankarna i Mo pred. är att just utgå ifrån naturen och att visa hur allting hänger ihop redan när barnen är små och nyfikna på att upptäcka olika saker..

Jag tror det finns pedagoger som arbetar för barnens skull och att det finns de som arbetar för att få lön, som med allting annat finns det bra och dåliga förskolor. Det enklaste är väl att gå dit och hälsa på och bilda sig en egen uppfattning??
 
Sv: Montessoriskola

Tack för svaren! Självklart är det olika från skola till skola och självklart ska man inte förledas av bara hur miljön ser ut. Det är ju därför vi undersöker det här noga. Men först måste man ju ta på "vad" montessoripedagogik är i praktiken och hur man ställer sig till det. Om vi tycker det verkar ok i grunden så går vi vidare från det. Trevligast är ju kreativ, vacker miljö, bra o intresserade lärare och fantastiska kamrater:)

Förstår mer om montessori i praktiken nu men undrar fortfarande hur man uppnår studiemålen som är satta för övriga skolor i landet? Om alla "kör på" i sin takt efter eget schema (måste bli galet mycket för lärarana att hålla ordning på för övrigt), hur kan man vara säker på att man har allt i ordning till man börjar sjuan eller gymnasiet t ex. Någon styrning måste det väl ändå vara?

Har själv erfarenhet från högstadiet där de gjorde ett test i min skola, en helt "vanlig" skola alltså. Vi läste svenska, no och so enligt ett system som liknar montessori. Vi hade ett antal uppgifter som skulle göras inom alla områdena. Sedan fick vi göra dessa i vilken ordning vi ville och så mkt som vi ville. Resultatet blev att det man tyckte var kul blev gjort väldigt noga och länge och det tråkigare, lr kanske svårare för just dig, gjordes enligt minimikrav och så snabbt man kunde. Det borde kanske varit tvärt om om man ville lära sig det man hade svårt för. Jag har alltid haft väldigt lätt för skolan men jag vet ju killar, och även tjejer, som var lite mindre studiebegåvade som helt enkelt inte gjorde vissa uppgifter och, enligt min mening, alltså inte vart helt förberedda för det vi sedan läste på gymnasiet. Hur löser man denna risken på en montessoriskola?
 
Sv: Montessoriskola

Studiemålen har du ju i Läroplanen där det klar och tydligt ska kunna när du slutar år 3 (sv + ma), 5 och 9 (alla ämnen). Sen har du ju nationella prov i sv och ma i år 3 och i sv, ma och engelska i år 5 och 9. Barnen lämnas i de flesta skolor över till högstadiet redan i år 6 och då vet man efter de nationella proven och i jämförelse med kursplanemålen och barnet når målen för år 5. Dessutom är läraren skyldig att inför varje utvecklingssamtal skriva någonting som heter skriftliga omdömme där det står om barnet når målet eller ej. Skolorna (i alla fall de jag arbetat på) bryter ner målen för år 5 i mindre bitar så att alla årskurser har delmål så att de når målen för år 5. Alla Montessoriskolor följer alltså samma "regler" som vanliga grundskolan. Är det sedan så att man misstänker eller ser att något barn inte når målen är skolan skyldig att skriva ett åtgärdsprogram där det står hur skolan ska hjälpa barnet för att det ska nå målen.. sammaför alla skolor

Undervisningen är individanpassad och visst det blir en del att hålla reda på, barnen arbetar efter egen förmåga men det finns samtidigt deadlines och ser läraren att någonting är svårt måste den se till att det barnet får extra hjälp eller stöttning... Sedan är det så att i montessori arbetar man utifrån barnets egen förmåga att själv bestämma över sitt arbete, det finns ju faktiskt de barn som inte klarar av att ha så stor frihet att planera sitt eget arbete utan behöver ha hjälp med en tydlig struktur på vad de ska göra och när.... det är det som är individanpassningen....
 
Sv: Montessoriskola

Min erfarenhet som logoped (har inte jobbat jättelänge, men har ändå haft mkt praktik under utbildningen) är att inte alltid är det bästa för de lite svagare barnen som kanske behöver mer struktur.

Många Motessoriskolor är väl också privata?

Jag kan bara tala om hur det ser ut i våran kommun där montessoriskolorna är privata. Jag (och mina kollegor) upplever att de privata skolorna generellt är sämre rustade för att hjälpa svaga barn (sämre tillgång t. spec ped och mer ovilliga att köpa in ex. hjälpmedel). Nu handlade ju detta inte om privat/kommunal, men jag tycker ändå det är värt att nämna.

jag tror att Motessoripedagogiken kan passa vissa barn, men att andra mår bättre av att gå i "vanlig" skola
 
Sv: Montessoriskola

Jag, som jobbat både kommunalt och privat och på montessori upplever det tvärtom, iaf gällande montessoriförskolorna här. :)
 
Sv: Montessoriskola

Korrekt iaktagelse att de barnen inte klarar av osurukturen och all frihet under ansvar. De barnen behöver en lugnare miljö, mindre spring och mer struktur. Även om de säkert trivs bättre eftersom de kan springa lite som de vill.

Men det måste gå att locka fram lust för lärande i en mer strukturerad skolvardag.

Jag har tagit över ett gäng 5-åringar från en montessori förskola och det var katastrofalt. Goa och gulliga barn, men de hade inte mycket med sig i bagaget. Men det kan hända från vilken dålig förskola som helst.
 
Sv: Montessoriskola

Montessori skall inte ge barnen mer frihet än de klarar av.... De som ska ha struktur ska få strukturen. Det är en av grundtankarna i mo pedagogiken.... Vilket innebär att om man inte klarar av friheten ska man ha struktur. Har arbetat med barn som haft olika typer av dagsscheman för att de inte klarar av att ha den friheten som kanske ett annat barn behöver..

Har arbetat på privat Mo skola och kommunal mo skola och jag tyckte först att den privata skolan hade mindre resurser än den kommunala men nu när den kommunala skolan drar in på resurser och pengar tycker jag snart det är lika illa där... sedan finns som sagt läroplaner, styrdokument och kursplaner som reglerar barnens skolgång så det ska inte vara någon skillnad på om skolan är kommunal eller privat....
 
Sv: Montessoriskola

*kl*

Ursäkte om jag snor tråden lite, men när vi ändå pratar om ämnet, vad har ni för erfarenhet av Waldorff? En av mina närmaste vänner har gått i både dagis och skola inom Waldorff då hennes mamma jobbar inom det. Jag pratar rätt mycket med hennes mamma och hon berättar en hel del om pedagogiken, som i mina öron låter vettig till stor del. Däremot vet jag att Waldorff är rätt kritiserad och min vän var nöjd med dom äldre skolåren inom Waldorff, men tyckte att "utsätta" mindre barn för Waldorffpedagogiken inte var något vidare. Nu är inte Waldorff ett alternativ för mig, jag är mest bara intresserad av att höra era erfarenheter.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 919
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 979
Övr. Barn Jag ska försöka fatta mig kort. Vi är separerade sedan drygt 8 år. Barnen bor 50/50, gemensam vårdnad. Barnen är skrivna hos mig. Vi...
2
Svar
26
· Visningar
5 567
Senast: nyttnick
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 211
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp