montésadel..

Ballerina

Trådstartare
ni som rider monté, vad har ni för sadel? (visa gärna bild)
hur mkt väger den ungefär? Varför har du valt att rida i just den?

Sv: montésadel..

Usch ja, då var det fler med sadel dilemma...
Hade själv bekymmer tills för bara ett litet tag sedan då hade jag helt plötsligt 4 olika sadlar för monté:smirk:

Började med en sån där billig indisk sadel. Rena katsatrofen :mad: men den red jag i under första året. Då jag gärna vill rida med ganska korta läder så fungerade den inte tillfredställande då bakvalvet blev för högt och jag kom för långt fram på hästen med risk för att knäna hamnade framför sadeln med noll koll som resultat. Framvikt = galopprisk och ömma framben... Kasserad.

Köpte en GG Rider race exercise saddle (galoppträningssadel i syntet) som var förberedd med fästen för check, förbygel o svanskappa. 1,5 kg. Den låg inte stilla på hästen...Kasserad.

Hittade en sadel i Frankrike som såg vettig ut. Också en galoppträningssadel, men mer lik en montésadel i modellen. Ca 4,5 kg. När jag fick hem sadeln stod jag bara och gapade...den var underbar med fantastiskt läder och bra hantverk. Ut och provade den på 3 hästar och låg som gjutet på alla. Alltså var jag helnöjd och provred. Hm...den var inte så bra. Under "vulstren" var det ju en massa stoppning som kom i vägen, med den följden att när jag ställde mig upp i stigbyglarna åkte knäna bak och jag fick en enorm bakvikt...Funderar på att lämna in den hos en sadelmakare för att ta bort lite stoppning för jag gillar verkligen sadeln. Inbillar mig att hästarna måste gilla den också.

Dagen innan sadeln kom fick jag "nys" om en splitterny fransk montésadel (de som kostar 10-12 000 kr) som jag skulle få för ett kanonpris minst sagt, kunde ju bara inte missa den chansen och helt plötsligt hade jag en till...:rofl:
denna har jag ridit de senaste loppen i, och även om den är platt och eg alldeles för smal är den riktigt bra. Jag kommer rätt på hästen och kan mycket lättare placera min tyngdpunkt där jag vill ha den för respektive häst och situation. Trots det höga ordinariepriset kan jag bara rekommendera den.
Hade jag köpt en sådan direkt om än till ordinarie pris hade jag ändå sparat en massa pengar. Förmodligen också tjänat mer pengar i loppen...:rofl:

Sv: montésadel..

oki skrev:
Hittade en sadel i Frankrike som såg vettig ut. Också en galoppträningssadel, men mer lik en montésadel i modellen. Ca 4,5 kg. När jag fick hem sadeln stod jag bara och gapade...den var underbar med fantastiskt läder och bra hantverk. Ut och provade den på 3 hästar och låg som gjutet på alla. Alltså var jag helnöjd och provred. Hm...den var inte så bra. Under "vulstren" var det ju en massa stoppning som kom i vägen, med den följden att när jag ställde mig upp i stigbyglarna åkte knäna bak och jag fick en enorm bakvikt...Funderar på att lämna in den hos en sadelmakare för att ta bort lite stoppning för jag gillar verkligen sadeln. Inbillar mig att hästarna måste gilla den också.
Måste bara få tillägga att jag provred bara en av de hästar jag provat den på. nu har jag ridit ett flertal gånger i den på en annan häst. Problemet med att jag kommer i bakvikt för att knäna åker bak finns inte på den hästen. Så det beror nog lite på typ av häst också. Den första hästen är kort och kompakt. Den jag ridit nu på slutet med denna sadel är stor och högrest om det nu skulle ha någon betydelse...?

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
313
Senast: Unafraid
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
989
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 720
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London